۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۹۳۶۶۵
با برگزاری مراسمی؛

پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی در قم آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی با حضور معاون اول رییس قوه قضائیه در قم آغاز به کار کرد.
پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی در قم آغاز شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی، پیش از ظهر امروز با برگزاری مراسمی در سالن اجتماعات مرکز آموزش قضات روحانی قک، آغاز به کار کرد.

در این مراسم که به همت اداره‌ کارآموزی قضات روحانیون و با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی و حجت‌الاسلام خلیلی، رییس کل دادگستری استان قم برگزار می‌شد، معاون اول رییس قوه قضائیه در سخنانی تعریف مسایل حقوقی را بدون تعریف از جهان امکان‌پذیر ندانست.

وی در ادامه با مقایسه دادرسی اسلامی با دادرسی‌های غربی ابراز داشت: نگاه اسلام به قضاوت و انسان با نگاه غرب متفاوت است.

حجت‌الاسلام رییسی همچنین تدوین نظام حقوقی مدون بدون نگاه به تعریف جامعی از بشر را میسر ندانست و تصریح کرد: اجرای حدود الهی در یک نظام قضایی اسلامی مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی است.

وی آموخته‌های علمی را شرط لازم اما ناکافی برای امر قضاوت دانست و با بیان این‌که تشخیص صحیح موضوع، حکم، تناسب بین موضوع و حکم و تصمیم در رابطه با رأی از شروط اصلی امر قضاوت و تقوا مهم‌ترین شرط قضاوت است، گفت: علما از شرط اجتهاد عدول کرده‌اند؛ اما از شرط تقوا هرگز عدول نخواهند کرد.

در ابتدای این مراسم نیز حجت‌الاسلام عبدالمجید یزدی، رییس اداره کارآموزی قضایی روحانیون با بیان این‌که برای خلیفه شدن و قائم مقام شدن باید رنگ مستخلف عنه به خود گرفت، گفت: قاضی باید با تمام وجود به خدا نزدیک شود تا سزاور خلیفةاللهی و لایق امر قضاوت گردد.

وی توجه به اهمیت کار قضا را مورد نظر قرار داد و ابراز داشت: اهمیت قضا بر خلاف سایر امور آن است که به حق و عالمانه به حق باشد؛ نه این‌که با حق تطبیق کند.

رییس اداره کارآموزی قضایی روحانیون، تبعیت از خداوند و ترک تبعیت از هوای نفس را از مهم‌ترین شرایط قاضی شدن برشمرد و گفت: رسالتی که امروز بر عهده طلاب گذاشته شده است، باید برای خدا، به خاطر خدا و با یاد خدا به سرانجام رسد.

گفتنی است، پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی در حالی آغاز می‌شود که تاکنون هزار و 467 روحانی در قم و 467 روحانی در شهرستان‌ها وارد امر قضا شده‌اند. /920/پ202/ص

ارسال نظرات