۲۵ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۹۳۲۵۳

آیین شام غریبان امام حسین در شهرهای مختلف کشور برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم شام غریبان شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین‌(ع) در شهرهای مختلف کشورمان برگزار شد و مردم با روشن‌کردن شمع یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی داشتند.
شام غريبان امام حسين در قم
به گزارش خبرنگاران خبرگزاری رسا از سراسر کشور، مردم عزادار و سوگوار ایران اسلامی در شام غریبان امام حسین(ع) و اصحاب و یاران با وفای ایشان با روشن کردن شمع، به یاد غریبی سرور و سالار شهیدان و اسرای دشت کربلا به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

بر اساس این گزارش، عاشقان اهل بیت و دلدادگان امام حسین(ع) پس از نماز مغرب و عشا با حضور در اماکن متبرکه، مساجد، حسینیه ها و خیابان ها به یاد غربت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و همنوایی با حضرت زینب(س) و دیگر اسرای حادثه کربلا به سوگواری و عزاداری پرداختند.

گزارش خبرنگار رسا از مشهد مقدس نیز حاکی است، این آئین سنتی و دیرینه در این شهر مذهبی در بارگاه مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشکوه و عظمت خاصی برگزار شد.

در این مراسم خادمان بارگاه منور حضرت رضا(ع) در میان حلقه حزن و اندوه عزاداران حسینی در حالی که هر یک شمعی در دست داشتند، مسیر چهارراه شهدا تا حرم مطهر را پیمودند و جهت عرض تسلیت به ساحت مقدس هشتمین امام شیعیان در صحن جمهوری اسلامی گردهم آمدند.

خادمان حرم رضوی در طول مسیر به مرثیه‌خوانی و نوحه‌گری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب با وفای ایشان پرداخته و در وقایعی که شب یازدهم محرم سال 61 هجری قمری گذشت، با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هم‌ناله شدند.

این گزارش می افزاید، آیین ویژه شام غریبان امام حسین در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

در این مراسم که در شبستان امام خمینی(ره)، صحن های حرم مطهر و خیابان های منتهی به حرم برگزار شد، آیت الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و عباس حیدرزاده و سیدمهدی میرداماد از مداحان اهل البیت نیز مداحی و مرثیه سرایی کردند.

گفتنی است، در دیگر شهرهای ایران اسلامی نیز مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در اماکن مقدس، مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار شد و مردم با روشن کردن شمع و انجام مراسم سنتی عزاداری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب با وفای ایشان به سوگ نشستند. /924/پ202/س
ارسال نظرات