۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۹۳۱۲۴
آیت الله حیدری:

اخلاص در مداحی راه نهادینه کردن احساس دینی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری، شور و شعور در عرصه مداحی عاشورایی را سبب پویایی در دین دانست و گفت: مداحان با زبان شاعری و هنری خود می‌توانند شور و شعور لازم و مناسب را به مراسم‌های عزاداری اباعبدالله حسین(ع) بدهند.
آيت الله حيدري، امام جمعه موقت اهواز
آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به این که برگزاری صحیح آیین‌های مذهبی سبب پیشبرد مسائل معنوی در جامعه می شود، اظهار داشت: اگر مراسم های عزاداری به شیوه صحیح و درست اجرا نشوند، امکان به وجود آمدن آفت و بدعت در این گونه مراسم ها فراهم می‌شود؛ بنا‌بر‌این برگزاری صحیح مراسم‌های مذهبی با سبک‌های مذهبی از منحرف شدن برخی افراد نا‌آگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

استاد عالی حوزه‌های علمیه خوزستان، با بیان این که شور و شعور به جای مداحان سبب پویایی در دین و جذب حد‌اکثری مردم می‌شود، تصریح کرد: مداحان با زبان شاعری و هنری خودشان می‌توانند شور و شعور لازم و مناسب را به مراسم‌های عزاداری اباعبدالله حسین(ع) بدهند و از هر گونه تحریف در دین جلوگیری کنند.

عضور مجلس خبرگان رهبری، نقش مداحان را در ترویج فرهنگ عاشورایی، بسزا و گسترده خواند و اذعان داشت: مداحان همان‌گونه که در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کردند، امروزه هم با جذب حد‌اکثری که دارند، می‌توانند فرهنگ اصیل عاشورایی و مهدوی را به شیوه‌ای جدید و صحیح در جامعه گسترش دهند.

آیت الله حیدری، امر به معروف و نهی از منکر را بزرگ‌ترین انگیزه امام حسین(ع) برای قیام عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: روحانیان که همواره به عنوان مشعلدار حرکت‌های دینی در جامعه شناخته شده اند، می توانند با ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در هیأت های مذهبی، از بروز هرگونه تحریف و بدعت در مراسم های عزاداری جلوگیری کنند و مردم را هم نسبت به دعوت در هیأت های مذهبی ترغیب کنند.

امام جمعه موقت اهواز، ملاک پیدا کردن آسیب های مداحی را دوری از خلوص عاشورا دانست و اظهار داشت: دین و عملی در پیشگاه خداوند باری تعالی مورد قبول است که خالص باشد؛ از این رو تا نیت‌های برخی مداحان برای رضای خدا خالص نگردد، آسیب های این عرصه ادامه دارد که این مسأله موجب برخی اقدام های سود جویانه دشمنان می شود.

آیت الله حیدری، در پایان با بیان این که ادامه داشتن نهضت عاشورا در گرو خالص عرضه کردن آن در جامعه است، گفت: هرگاه حرکتی که موجب دور شدن از دین بشود باید به سرعت از آن جلوگیری و اصلاح کرد؛ چرا که رها کردن و بی توجهی به این مسأله موجب بروز بدعت های فراوانی در دین می شود./945/ت302/س
ارسال نظرات