۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۹۲۳۳۱
از نویسندگان دانشنامه امام حسین(ع):

با وجود فراوانی منابع معتبر عاشورا، نیازی به نقل مطالب ضعیف نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه سیره نگاری موسسه دارالحدیث بیان داشت: مطالب احساسی و تاثر برانگیز در فرهنگ عاشورا کم نیست و این مطالب در لابه‌لای کتب شیعه و سنی نقل شده است و با این وجود ما نیازی به نقل از منابع ضعیف نداریم.
امام حسين ع


حجت الاسلام سیدمحمود طباطبایی نژاد، عضو گروه سیره نگاری موسسه دار‌الحدیث در گفت‌و‌گو با خیرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: تاریخ زندگی امام حسین(ع) نشان از صداقت و شفافیت ایشان در تمامی مراحل زندگی دارد.

وی با اشاره به حرمت دروغ در اسلام بیان داشت: هیچگاه گریه انداختن مردم در عزاداری امام حسین(ع) نمی تواند مجوزی برای بیان مطالب خلاف واقع باشد.

این محقق سیره امام حسین(ع)، گفت: در طول مسیر امام حسین(ع) به سوی کربلا، یک حرف خلاف واقع، وعده نابجا و وعید باطل از ایشان حتی در منابع اهل سنت نقل نشده است.

وی با بیان اینکه عاشورا جلوه ای از مطالب عرفانی است، بیان داشت: مطالب احساسی و تاثر برانگیز در فرهنگ عاشورا کم نیست و این مطالب در لابه‌لای کتب شیعه و سنی نقل شده است و با این وجود ما نیازی به نقل از منابع ضعیف نداریم.

این عضو دانشنامه امام حسین(ع) اظهار داشت: مقاتل ضعیف علاوه بر نداشتن وجاهت شرعی، شان قهرمانان کربلا را پایین می آورد.

وی گفت: هدف قیام امام حسین(ع) زنده کردن احکام اسلام همچون امر به معروف و نهی از منکر، نماز، صداقت در رفتار و کردار و ظلم ستیزی بود.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد با تاکید بر شفاف بودن قیام و اقدامات امام حسین(ع) بیان داشت: وقتی که کاروان از مکه راهی کوفه بود و نقطه امید کاروانیان کوفه بود، خبر شهادت مسلم بن عقیل به حضرت رسید و امام(ع) آن را برای اهالی کاروان بازگو کردند و آنها را در انتخاب مسیر آزاد گذاشتند.

وی رضایت به درگاه الهی را از جلوه‌های بارز رفتاری عاشوراییان عنوان کرد و گفت: در رفتار خانواده و اصحاب امام(ع) نمی توان حرف یا گله ای که به نوعی اعتراض به درگاه الهی باشد مشاهده کرد.

این محقق علوم اسلامی مبلغان و مداحان را به نقل مطالب متقن توصیه کرد و بیان داشت: نباید مطالبی که خلاف شان اهلبیت(ع) بیان شود.

وی گفت: شعر از آنجا که بیانگر زبان حال است کمتر دچار ایراد عدم مطابقت با متن معتبر مقتل است اما باید توجه داشت تا اشعار مناسب با مجلس اهلبیت(ع) انتخاب و خوانده شود. /909/ ت302/ع

ارسال نظرات