۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۹۰۶۶۷
رییس موسسه دارالحدیث:

حضور اساتید روحانی در دانشگاه‌ها نوعی تبلیغ غیرمستقیم دین است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه دارالحدیث گفت : قرآن به عنوان یک منبع جامع و پایان ناپذیر علمی و معرفتی ، باید در متن دروس حوزه های علمیه قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمين محمد محمدي ري شهري



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمّدی ری شهری، رییس مؤسّسه علمی فرهنگی دارالحدیث در دیدار با اعضای معاونت پژوهشی مدرسه علمیّه مروی تهران افزود : در عرصه قرآن پژوهی نیز مراکز و بزرگان قلیلی در حوزه های علمیّه فعالیت دارند که برای رفع نیازهای علمی حوزه‌ها می بایست این مراکز گسترش پیدا کند.

وی افزود : حوزه های علمیّه می بایست قرآن را در صدر برنامه های آموزشی خود قرار دهند و تعمیق در آن سرلوحه متون درسی طلّاب قرار گیرد تا طلّاب علوم دینی پس از گذراندن مقاطع تحصیلی با علوم قرآنی نامأنوس نباشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمّدی ری شهری گفت : در روایتی از حضرت علی علیه السّلام آمده است «در قرآن علم اوّلین و آخرین است، برای گوینده مجال سخن گفتن در زمینه های معرفتی را باقی نگذاشته است و تأویل آن را نمی داند مگر خدا و راسخین در علم» و این نشانگر ژرفای نامتناهی قرآن و جامعیت معارف این کتاب آسمانی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی گفت: تفاسیر قرآن می بایست به صورت روزآمد و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان به صورت مداوم مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا که معارف قرآن در هیچ زمانی کهنه شدنی نیست و بلکه به تبع نیازهای زمانی قابل استفاده است.

در این دیدار همچنین طرح ایجاد یک مدرسه علمیّه نمونه که از سوی اعضای معاونت مدرسه مروی آماده شده بود ، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمّدی ری شهری با تأکید بر اینکه طلّاب باید بر مبانی علمی و پایه های فقه مسلّط شده و کمتر درگیر متون کهن قدیمی شوند ، تصریح کرد : کسی که دروس حوزوی را به اتمام می رساند باید بتواند نیازهای معرفتی جامعه و مسایل مبتلابه امروز را با قواعد صحیح فقهی تأمین نماید.

حجت الاسلام والمسلمین محمّدی ری شهری حضور طلّاب و روحانیون در سطوح بالای رشته های محض دانشگاهی را نیز از ضروریات تبلیغ غیرمستقیم دین برشمرد و گفت : باید شرایط به شکلی برنامه ریزی شود که جمعی از طلّاب مستعد بعد از گذراندن سطح بتوانند در یکی از رشته های علوم محض تخصّص پیدا کنند و در آن رشته تا مقطع استادی دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهند.

وی گفت : تبلیغ غیر مستقیم دین در شرایطی خیلی تأثیرگذار تر از تبلیغ مستقیم است و طلّابی که توانسته باشند جایگاه های علمی بالایی در سایر رشته ها کسب کنند ، از مؤثّرترین افراد برای تبلیغ غیرمستقیم بشمار می روند.

حجت الاسلام والمسلمین محمّدی ری شهری گفت : اکنون در تبلیغ مسیحیت نیز بسیاری از کشیش ها در قالب اساتید دانشگاه ها به تبلیغ و جذب افراد می پردازند و این یکی از شیوه های مؤثّر آنان در ترویج مسیحیت است./916/د102/ع

ارسال نظرات