۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۹۰۶۱۲
امام جمعه مرند:

آیین عرفه نمادی از بی‌پیرایگی در برابر خداوند است

خبرگزااری رسا ـ امام جمعه مرند گفت: اعمال روز عرفه نمادی از خلوت و بی پیرایگی دل از مادیات و توجه به حضرت حق در همه حال است.
دعاي عرفه
حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که عرفه، روز اثبات عبودیت بندگان است، اظهار داشت: هر چند برای روز عرفه نام عید نهاده نشده است؛ اما یکی از اعیاد بزرگ اسلام به شمار می‌رود، چون عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می‌خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان گسترده و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را به روی آنان می‌گشاید.

وی خاطر نشان کرد: باید از امام حسین‌(ع) فرا گرفت که چگونه در این روز با عظمت با اشک دیده و قلب شکسته و نیت خالص خدا را می خواند و با شناخت واقعی وجود مقدس پروردگار در کنار « جبل الرحمه عرفات » چگونه با خدایش به نیایش پرداخته و او را نه از روی خوف و طمع ، بلکه از روی معرفت و شناخت حقیقی پرستش می کنند.

حجت الاسلام نعمت زاده تصریح کرد: حقیقتاً اگر دعای عرفه امام حسین(ع) را با شناخت بخوانیم، تا اندازه ای شیرینی و لطافت عبارت های عرفانی و اخلاقی آن حضرت را لمس می کنیم زیرا امام حسین‌(ع) خدا را به درستی و از روی یقین می شناسد و روش سخن گفتن با او راز و نیاز کردن را درگاهش را خوب درک می کند و ما نیز باید با خواندن این دعای پرفیض خود را به خداوند نزدیک کنیم.

وی به ابعاد اخلاقی و سیاسی دعای عرفه اشاره کرد و گفت: امیدواریم همه مؤمنان و مسلمانان این توفیق را پیدا کنند تا در مکه مکرمه هم صدا و هم نوا با حجاج بیت الله الحرام در بهترین نقطه زمین، یعنی عرفات این دعای سرتاسر ربوبیت را تکرار کنند و در تعمق سخنان امام حسین(ع) در دعای عرفه خود را بیش از پیش به حضرت حق نزدیک کنند.

امام جمعه مرند گفت: از نگاه برخی افراد، روز عرفه مختص حجاجی است که در سرزمین حج حضور دارند، در حالی که سایه رحمت الهی در مرحله نخست متوجه میزان آمادگی درونی انسان است.

وی با بیان این‌که روز عرفه در معارف اسامی از جایگاه خاصی برخوردار است، اظهار داشت: در برخی روایات آمده که اگر گناه کسی در ماه رمضان بخشیده نشد، باید منتظر روز عرفه و حضور در این سرزمین پر رمز و راز باشد.

حجت الاسلام نعمت‌زاده تأکید کرد: خلوت مؤمن در سرزمین عرفات و تفکر در اعمال و رواز و نیاز با حضرت حق در حالی که لباس احرام به تن دارد، نشان از اتفاقی خاص در درون فرد دارد، در اسلام اهمیت فراوانی بر خلوت درونی فرد داده شده و به صورت مکرر بر توجه به درون در عین حضور فعال در اجتماع سفارش شده است.

وی تصریح کرد: در اسلام اکثر اعمال درونی نمادهایی در خارج دارند و اعمال روز عرفه نمادی از خلوت و بی پیرایگی دل از مادیات و توجه به حضرت حق در همه حال است، روز عرفه فرصت شناخت خویشتن و بازیابی معرفت گمشده بشری است.

وی تاکید کرد: از این رو روز عرفه برای تمامی مسلمین اهل معرفت روز بزرگی است که در آن عبادت و راز و نیاز بسیار مورد توجه قرار گرفته و بنا بر روایات وارده از معصومین دعاها در این روز به اجابت بسیار نزدیک است./935/ت302/س
ارسال نظرات