۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۹۰۱۷۲

گزارشی از نشست آسیب شناسی تولید علم در ایران

خبرگزاری رسا ـ در نشستی علمی آسیب های تولید علم در حوزه های علمیه و دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.
نشست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست آسیب شناسی تولید علم در ایران با سخنرانی حجج الاسلام احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و احمد مبلغی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بیستم آبان ماه در دفتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

وضعیت آموزشی دانشگاه ها

حجت الاسلام احمد احمدی، رییس سازمان سمت در سخنرانی خود به بررسی آسیب شناسی تولید علم در دانشگاه ها پرداخته و گفت: امروز با تعداد زیاد دانشجویان و دانشگاه ها مواجه هستیم که منجر به پایین آمدن کیفیت آموزش شده است.

وی بیان داشت: امروز بسیاری از مشکلات جامعه ما حتی در حیطه مسائل خانوادگی ناشی از سوء برنامه ریزی آموزشی در کشور است.

این استاد حوزه و دانشگاه به حجم انبوه ورودی های دختر به دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان دختر با مشکل اشتغال و ازدواج مواجه هستند.

وی بیان داشت: در طول این سال ها دانشگاه های دولتی و غیر دولتی همزمان افزایش یافته است و دانشجویانی زیادی فارغ التحصیل شده اند که قدرت تحقیق و تولید علم را ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مقام معظم رهبری نسبت به مسائل حوزه و دانشگاه دردمند هستند و از این رو بحث کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: باید هدف از آموزش عالی مشخص شود که هدف باسواد شدن افراد است یا اینکه می خواهیم افراد را برای شغلی تربیت کنیم.

تصمیمات سیاسی آفت تولید علم است

وی تصمیمات سیاسی را موجب برهم خوردن نظام آموزشی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: دود این تصمیمات غیر کارشناسی به چشم مردم رفته است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: یکپارچه نبودن تشکیلات سیاست گذار در امر آموزش عالی باعث مقطعی بودن قوانین شده است.

وی گفت: در طول سال های پس از انقلاب به استثنای مدتی محدود، هیچکدام از وزرای علوم و تحقیقات از میان دانش آموختگان علوم انسانی و حوزوی نبوده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: باید نسبت به بودجه بیت المال حساس باشیم و برای خرج آن برنامه ریزی جامعی داشته باشیم تا از هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در رشته های دانشگاهی، بیان داشت: باید تک تک رشته ها بررسی شود و با توجه به موقعیت کشور جایگاه و اهداف آن تدوین شود.

این استاد حوره و دانشگاه، در ادامه نسبت به فراز مغزها از کشور هشدار داده و بیان داشت: نبود امکانات کافی و سرمایه گذاری مناسب باعث شده تا دانش اموختگان ایرانی به فرهنگ غربی جذب شوند.

منظور از اسلامی شدن علوم انسانی چیست؟

رییس سازمان سمت در ادامه بیان داشت: منظور از اسلامی کردن علوم اسلامی پالودن علوم موجود از مطالب غیر سودمند و یا ملحدانه است.

وی بر تربیت اساتید دانشمند و متعهد تاکید کرد و گفت: رشته هایی همچون تربیت بدنی، کتابداری، حسابداری و... توسط اساتید متعهد است که می تواند اسلامی شود.


وی در آسیب شناسی تولید علم، نگاه جامع به دانشجو، استاد، محققان و ... را لازم دانست و گفت: باید این عوامل به عنوان حلقه های یک زنجیر مورد بررسی قرار گیرد.

حوزه های علمیه به مسائل جهانی توجه داشته باشند

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: فقه و اصول در حوزه های علمیه باید به عنوان یک بدنه مورد توجه قرار گیرد و خواندن آن نباید برای همه و برای تمام مدت الزامی باشد.

وی بیان داشت: لازم است تا حوزه های علمیه به سراغ مشکلات جهان بروند و پس از شناخت، برخورد و شناسایی به چاره جویی روی بیاورند.

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: امروز تربیت دانش پژوهان حوزوی و ارائه مقالات و نشر مجلات علمی و پژوهشی در حوزه های علمیه بارقه امید به تولید علم است.

تولید علم در حوزه اندیشه اسلامی

سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که به ارایه سخنرانی پیرامون تولید علم در حوزه های علمیه پرداخت.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: تولید علم به تناسب شرایط و یا شخصیت های حوزه و در گذر زمان شکل گرفته گرفته است.

وی بیان داشت: نمی توان ادعا کرد که تمامی علوم مورد نیاز در حوزه های علمیه تولید شده است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: مجموعه منظومه ای فقه، فلسفه، کلام دارای علومی است که می توان آنها را بروز و ظهور داد.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تولید علم، به وجود آوردن شاخه علمی جدید است، اظهار داشت: جامعه شناسی، تاریخ، فلسفه مضاف سه علمی است که می تواند در منظومه فقهی مورد توجه قرار گیرد.

جامعه شناسی می تواند دیدگاه های فقهی را صیقل دهد


این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: جامعه شناسی در سه بخش فقه، آرای فقهی و فتواهای فقهی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی جامعه شناسی فقهی را دارای اثرگذاری فراوان عنوان کرد و گفت: اجتهاد با توجه به جامعه شناسی می تواند بازخورد گیری کند و دقیق تر انجام شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: نگاه فیلسوفانه به علم نگاهی تحول بخش و مصونیت بخش است که در این راستا باید فلسفه اصول، فقه، رجال تدوین شود.

وی ایجاد تخصص مکتب شناسی را ضروری توصیف کرد و گفت: امروز گرایش های منهجی و برکات آن ناشناخته است.

منظور از تاریخ علم چیست؟

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تاریخ علم به معنای تاریخ تحول فکری یک مکتب است و نقل و انتقال ها، نظریات به حاشیه رفته، نظریات پر هیمنه فقهی، مکاتب فقهی و علل انقراض آنها را نشان می دهد.

وی یکی دیگر از مصادیق تولید علم را ایجاد گزاره های علمی جدید، طرح مسائل بیشتر و افزایش دامنه و تصحیح یک گزاره غلط عنوان داشت و گفت: روش طرح و نقد آرا در بحث های حوزوی یکی از شاخه های تولید علم است.

جنبش نرم افزاری و عملکرد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در پایان این نشست گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری نسبت به جنبش نرم افزاری تاکید کردند، این پژوهشگاه فعالیت های خود را دراین راستا برنامه ریزی نمود.

وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی از شبکه های کارآمد در جنبش نرم افزاری است.

وی محصولات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را از حیث تعداد و حوزه های متفاوت مورد بررسی مطلوب ارزیابی کرده و گفت: بخش زیادی از تحقیقات انجام شده معطوف به نگاه های روشی و برخی بر مسائل و مشکلات روز جامعه متمرکز شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: محصولات چند ساله این پژوهشگاه در قالب نرم افزار، کتاب، مقاله و جزوه ارائه شده است.

در پایان این نشست، مراسم رونمایی از محصولات پژوهشی مدیریت جنبش نرم افزاری توسط حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی و حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی انجام شد. /909/ز502/ص


ارسال نظرات