۳۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۸۸۴۲۴
حجت الاسلام والمسلمین رجبی:

استقلال حوزه منافاتی با تعامل با نظام ندارد / پیوند دوسویه نظام و حوزه عمیق و ریشه ای است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلاب و روحانیان حوزه علمیه قم در خصوص رابطه حوزه با نظام اسلامی گفت: نظام اسلامی بیش از هر صنف و قشر دیگری با حوزه و روحانیت پیوند دارد و پیوند دوسویه این دو نیز عمیق و ریشه ای است.
1/  حجت الاسلام و المسلمين محمود رجبي عضو جامعه مدرسين
حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار طلاب و روحانیان حوزه علمیه قم در روز پنج شنبه 29 مهرماه با مقام معظم رهبری تصریح کرد: همان گونه که مردم قم استقبالی بیادماندنی و تاریخی از رهبر انقلاب اسلامی داشتند، علما، طلاب، روحانیان و اساتید حوزه علمیه قم نیز در دیداری که با ایشان در شبستان امام خمینی(ره) و دیگر شبستان ها و صحن های حرم کریمه اهل بیت(ع) داشتند به بهترین شکل ممکن از ایشان تجلیل و استقبال کردند.

وی بیان داشت: جلسه ملاقات و دیدار طلاب و روحانیان حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری، هم از لحاظ کمی و همه از لحاظ کیفی بسیار خوب بود و حوزویان با حضور مثال زدنی و پرشور خود در این مراسم، سنگ تمام گذاشته و وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و مقام عظمای ولایت نشان دادند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی تصریح کرد: بیانات رهبر فرزانه و محبوب انقلاب اسلامی نیز در این دیدار صمیمی، بسیار حکیمانه، دقیق و حساب شده بود و طلاب نیز با شعارهای حماسی خود بیانات ایشان را تایید کردند.

وی با اشاره به بخش هایی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ماموریت های حوزه های علمیه در این دیدار گفت: فرمایشات مقام معظم بسیار خوب بود و قطعا بیانات ایشان در تحول وبالندگی بیش از پیش حوزه های علمیه مؤثر است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، رابطه حوزه با نظام را حمایت و نصیحت عنوان و تصریح کرد: نظام اسلامی بیش از هر صنف و قشر دیگری با حوزه و روحانیت پیوند دارد و پیوند دوسویه این دو نیز عمیق و ریشه ای است.

وی با یادآوری فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری، رابطه و تعامل حوزه با نظام را ذاتی خواند و ادامه داد: نمی شود حوزه علمیه در یک نظام اسلامی وجود داشته باشد اما نسبت به نظام بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی، با تاکید بر اینکه حوزه باید نیازهای نظام اسلامی را تامین کند تصریح کرد: اقتضای ذاتی حوزه و نظام ایجاب می کند که پیوندی عمیق و همه جانبه بین این دو برقرار باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اهتمام به رشته فلسفه در حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: فرهنگ اسلامی دارای دو محور اساسی اصول و مبانی بنیادین دین و فروع احکام و اخلاق اسلامی است.

وی تصریح کرد: ما در بخش مباحث بنیادین به علم کلام و فلسفه نیاز مبرم داریم به ویژه در دوره معاصر که هجمه های زیادی به بنیان های اعتقادی جامعه صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی اظهار داشت: ضربه زدن به این بنیان ها هدف اصلی دشمن است و پاسخ دادن به این هجمه ها و شبهاتی که مطرح می کنند جز با فلسفه و کلام و مباحث عمیق معرفت شناختی امکانپذیر نیست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: هرچند فقه جایگاه خاص و برجسته خود را دارد و باید هم این گونه باشد، اما برای مباحث بنیادین فقه به تنهایی کفایت نمی کند و باید در این حوزه ها به سراغ فلسفه و کلام رفت.

وی ابراز داشت: اگر بنا است دفاعی از بنیان های دینی صورت بگیرد، ما چاره ای جز پرداختن به مباحث عقلی و فلسفی در حوزه های علمیه نداریم؛ هجوم دشمن با بهره گیری از این ابزارها و شیوه ها است ما نیز در مقابل باید به این ابزار خود را تجهیز کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری همچنین اشاره ای به بحث تفسیر در حوزه های علمیه داشتند و به نظر می رسد تقویت و توسعه مباحث قرآنی در حوزه امری جدی و ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی، استقلال حوزه های علمیه را در تضاد با تعامل با نظام ندانست و تاکید کرد: مساله استقلال حوزه های علمیه امری جدی ولازم است، حوزه های علمیه از قدیم الایام مستقل بوده اند وبا این استقلال توانسته اند در برابر بدعت ها ایستادگی کنند ودر برابر مشکلاتی که از گروه ها و احزاب و اشخاص بوده موضع بگیرند و حرف خود را بزنند.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: حوزه های علمیه در عین حفظ استقلال می تواند ارتباط خود را با نظام اسلامی حفظ کند و گسترش دهد و استقلال حوزه با تعامل با نظام بر خلاف برخی توهمات در این زمینه هیچ منافاتی با هم ندارد. /924/ت302/ج

ارسال نظرات