۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۸۸۳۱۶

نشست علمی طبقه‌بندی روایات تفسیری در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی طبقه‌بندی روایات تفسیری به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی طبقه‌بندی روایات تفسیری، پیش از ظهر امروز به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام غلامعلی عزیزی‌کیا، استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عمده احادیث گفتار معصومان‌(ع) است، گفت: هرچند در احادیث، فعل و تقریر بسیار کم است، اما برای این‌که مطلبی فروگذار نماند، گفتار امامان جزو احادیث بوده و در شرح آیات مفید واقع می‌شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که تفسیر یعنی کشف مراد خداوند از ظاهر آیات براساس سوره، اظهار داشت: محاوره بر ادبیات عرب و حدیث یعنی مطالبی که از معصومان‌(ع) به دست ما رسیده و درصدد طبقه‌بندی آن هستیم.

حجت‌الاسلام عزیزی‌کیا، خاطرنشان کرد: احادیث در یک طبقه و به صورت یکسان نیستند که بتوان به راحتی و با سرعت  از آنها استفاده کرد؛ از این‌رو شناسایی و دسته‌بندی آنان ضروری است.

وی با بیان این‌که احادیث اهل‌بیت‌(ع) آموزش‌گر تفسیر قرآن است و همه احادیث یکسان نیست، گفت: اهل بیت‌(ع) یک دسته از احادیث را برای عامه مردم و دسته‌ای دیگر را برای افراد فقیه و قرآن‌شناس یا کسانی که استعداد فقیه شدن یا قرآن‌شناس شدن در وجود آنها بود، بیان می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: اهل بیت‌(ع) برای این‌که افرادی فقیه و فاضل در زمان نبود امام‌(ع) از قرآن استنباط کنند و مطالب آن را به درستی بفهمند و برای عامه مردم بیان کنند، نکاتی را در باب روش فهم آیات به آنان می‌آموختند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به احادیث تفسیری و فراتفسیری اشاره کرد و گفت: احادیث فراتفسیری به بیان باطن معنایی، مصداقی، اقتباس از آیات و گاهی بیان نکات تاریخی ذیل آیات که برای آگاهی بیشتر مناسب است، اختصاص دارد و همه احادیث یکسان نیستند.

گفتنی است، در پایان این مراسم میزگرد علمی با حضور حجج اسلام غلامعلی عزیزی‌کیا و ابوطالب علی‌نژاد از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات