۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۸۷۸۴۴

دوره پودمانی تربیت مبلغ در اهواز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوره پودمانی تربیت مبلغ با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه اهواز برگزار شد.
حجت الاسلام مدرس زاده در دوره پودماني تربيت مبلغ حوزه علميه اهواز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام محمد مدرس زاده، از اساتید حوزه علمیه قم، روز گذشته در همایش دوره پودمانی تربیت مبلغ حوزه علمیه اهواز با اشاره به شیوه مدیریتی حضرت امام خمینی(ره) در سراسر جهان، اظهار داشت: دنیا تشنه مدیریتی حضرت امام خمینی(ره) است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معنای مدیریت، گفت: مدیریت به معنای فرایند به کار گیری کار و اثر بخشی منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، هدایت و رهبری، سازماندهی، بسیج نیرو و امکانات، نظارت و کنترل در جمعیت و رسیدن به اهداف خاص است.

وی در ادامه به نکاتی که از تعریف مدیریت به دست می آید اشاره و خاطر نشان کرد: کارایی، اثر بخشی و متمرکز بودن بر فعالیت های هدف دار، از نکات تعریف مدیریت است.

حجت الاسلام مدرس زاده، به تشریح مکاتب مدیریتی پرداخت و گفت: مکتب کلاسیک(مکتبی که به دنبال شیوه های نوین برای دست یابی به ثروت می گردد)، مکتب نئوکلاسیک(مکتبی که حرف های کلاسیکی اما در قالب جدید مطرح می کند و بر روی انسان شناسی تکیه کرده اند) و مکتب مدرن(مکتبی که دیدگاه های چند بعدی پیرامون انسان مطرح می کند) از مکاتب مدیریتی در جهان هستند که هرکدام از این مکاتب به چند بخش تقسیم می شوند.

استاد حوزه علمیه قم، در ادامه به بخش هایی از مکتب کلاسیک اشاره کرد و اظهار داشت: نظریه مدیریت عملی، اصول گرایان و بروکراسی از بخش های مکتب کلاسیک است؛ نظریه نهضت یا جنبش روابط انسانی، سلسله مراتب نیازها، ایکس گراها و وای گراها و نظریه شخصیت و سازمان ها از نظریات مکتب نئوکلاسیک است.

حجت الاسلام مدرس زاده، درادامه به نظریات مکاتب مدرن اشاره و اذعان داشت: نظریه اقتصادی و نظریه سیستم از نظریات مکتب مدرن است.

استاد حوزه علمیه قم به توصیف خلاقیت و موانع آن پرداخت و اظهار داشت: خلاقیت یعنی به کار گیری استعدادهای درونی در راستای تولید فکر جدید و همچنین عدم اعتماد به نفس، ترس از شکست و عدم تمرکز ذهن از موانع خلاقیت است.

وی در ادامه به تعریف برنامه ریزی پرداخت و گفت: برنامه ریزی به معنای تصمیم گیری پیرامون مسائل آتی، تعییین اهداف و یافتن و پیش بینی کردن راه دستیابی به آن و تصور و طراحی وضعیت مطلوب و یافتن راه کارهای مناسب برای دسترسی به آن از تعاریف برنامه ریزی است.

حجت الاسلام مدرس زاده به فواید برنامه ریزی تبلیغی اشاره و خاطر نشان کرد: کاهش از میزان خطا پذیری، جلوگیری از ندامت و پشیمانی، جلوگیری از انحراف های برنامه ای و تهیه ابزارهای کنترلی برای رسیدن به اهداف مورد نظر از فواید برنامه ریزی تبلیغی است.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به انواع برنامه ریزی در مراکز فرهنگی، اذعان داشت: برنامه ریزی استراتژیک، تاکتیکی و اجرایی و برنامه ریزی گرایشی از انواع برنامه ریزی در مراکز فرهنگی است./945/پ202/س
ارسال نظرات