۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۸۷۵۱۸
بازخوانی پرونده تحول (31)؛

امروز حوزه علمیه در علوم مشترک با دانشگاه دارای دستاوردهای برتری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: موازی کاری محصول عدم هماهنگی و نبود مدیریت و ساماندهی در بخش پژوهش است.
يادداشت
 نوشتن
پايان نامه
مقاله


حجت الاسلام مصطفی دانش پژوه، از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: اگر حوزه قبل از انقلاب و فضای امروزی دانشگاه را در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم حوزه علمیه از نظر کمی و کیفی توسعه و ارتقا پیدا کرده است.

وی بیان داشت: امروز بیش از چهل مجله دارای رتیه پژوهشی در حوزه داریم که منعکس کننده نظریات ابداعی و تحقیقی حوزویان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: قبل از انقلاب افرادی را داشتیم که در نشریه مکتب اسلام قلم می زدند اما امروز سطوح متوسط حوزه نیز دست به قلم شده اند و شاهد مقالات کیفی و پیچیده تری هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سرعت ارتقا و پیشرفت در حوزه در زمینه پژوهش بالا بوده است، بیان داشت: امروز حوزه در علوم مشترک با دانشگاه مانند حقوق، علوم سیاسی، فلسفه دارای دستاوردهای برتری است.

این نویسنده کتب حقوقی بیان داشت: یک اشکال فردی و سازمانی در پژوهش های حوزوی، موازی کاری است که محصول عدم هماهنگی و نبود مدیریت و ساماندهی است.

وی با اشاره به اینکه حوزویان در راستای رسالت خود و وظیفه دینی باید در امر پژوهش حریص باشند، بیان داشت: این وظیفه سازمان های پژوهشی است که مسائل مالی را برای پژوهشگران حل کنند و امکانات کافی را در اختیار آنها گذارند.

این نویسنده کتاب اسلام و حقوق بین الملل اظهار داشت: مولفان علاقه دارند تا کارهای آنان چاپ و مورد استفاده دیگران قرار بگیرد و از اینکه کارشان به آستانه مطبوعات برسد، استقبال می‌کنند اما متاسفانه برخی مشکلات در زمینه چاپ و نشر، باعث سرخوردگی محققان می‌شود.

وی بیان داشت: موضوعات پژوهش بر دو دسته بنیادی و کاربردی است که در زمینه هایی که تا به حال تحقیقات مفصل شکل نگرفته، باید تحقیقات بنیادی انجام داد.

وی بیان داشت: امروز موضوعاتی نظیر حقوق بین الملل و تطبیق آن با اسلام به خوبی بحث نشده که من در کتاب اسلام و حقوق بین الملل کوشش کرده ام به روش استیعادی به بررسی موضوعاتی همچون تابعیت، وضعیت بیگانگان و... بپردازم.

وی بیان داشت: در این کتاب سعی کرده ام تا مباحث روایی، قرآنی را در ذیل این مباحث قرار دهم و از عناوین شبیه در فقه یاری بجویم و حقوق، وظایف، محرومیت ها و دیگر مسائل بیگانگان را در کشور تشریح کنم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات