۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۸۷۱۱۸
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (13):

در فرایند پژوهش حوزوی، نیازمند تدوین معیارهای استاندارد اسلامی، ایرانی و حوزوی هستیم

خبرگزاری رسا ـ محقق فلسفه سیاسی گفت: در سالهای اخیر معیارهای کمی و پوزیتویستی رایج شده است و اولین گام لازم تعریف الگوی پژوهش دینی است.
پژوهش

حجت الاسلام محمد رضا یزدانی مقدم، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به موضوع پژوهش در حوره اشاره کرد و بیان داشت: وضعیت پژوهش در حوره علمیه امروز با وضعیت سابق قابل مقایسه نیست و امر پژوهش در حوره علمیه با گسترش کیمی و کیفی خوبی روبرو شده است.

وی بیان داشت: باید دانست که پژوهش در سطح کنونی با انتظارات و نیازهای ما خیلی فاصله دارد و امروز حوزه علمیه قم که با نیازهای فکری ایران و جهان اسلام روبرو است، باید تحولی عمیق و جدی را در این عرصه رقم زند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در قبل از انقلاب با کارهای فردی اندیشمندانی همچون علامه طباطبایی، شهید مطهری،آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و ... مواجه بودیم که در رفع نیازهای زمان به تحقیقات عمیق می پرداختند اما امروزه متاسفانه عمق و محتوای تحقیقات پائین آمده است.

وی ادامه داد: عشق به کار علمی و معنویت در سابق باعث می شد تا پژوهش های بنیادی به وجود بیاید اما امروز کارهای کمی در تحقیق مورد توجه می گیرد.

این محقق حوزوی اذعان داشت: در سالهای اخیر معیارهای کمی و پزیتویستی رائج شده است و ما امروز اولین گام را باید در تعریف الگوی پژوهش دینی برداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید الگوهای معتبر در امر پژوهش از منظر اسلام تعریف شود، ادامه داد: باید آموزش های لازم در پژوهش به افراد داده شود.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: من با پژوهشکده های گوناگون حوزوی در قم همکاری داشته ام، اما همواره با این پرسش مواجه بوده ام که افراد این پژوهشگاه از مدیر تا پژوهشگران در کجا آموزش های پژوهشگری را دیده اند و کجا صلاحیت های لازم را کسب کرده اند؟

وی در بیان آسیب شناسی پژوهش در حوزه بیان داشت: مدیریت پژوهش باید آموزش لازم را دیده باشد و دوره های تخصص را گذرانده باشد تا بتواند در فرایند انجام پژوهش هدایت گری انجام دهد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حوزه علمیه در فرایند پژوهش حوزوی، نیازمند تدوین معیارهای استاندارد اسلامی، ایرانی و حوزوی برای محک زدن پژوهش است. /909/ت302/ع





ارسال نظرات