۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۸۷۰۹۷
آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

عزتمندی امروز تشیع به واسطه برکات حضرت معصومه است/ حوزه علمیه به برکت کریمه اهل بیت اسلام ناب را به دنیا عرضه کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: هرچند مستکبران درصددند تا جلوی زنده شدن و اجرای معارف اهل بیت‌(ع) را بگیرند، اما طلاب حوزه‌های علمیه با مطالعه دقیق و تحقیق عمیق علوم اهل بیت(ع)، این معارف را در جهان گسترش خواهند داد.
افتتاح جشنواره کريمه اهل بيت و جشنواره بين اللمللي امام رضا در روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، عضو فقهای شورای نگهبان، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) و چهارمین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری کریمه اهل بیت(ع) به بیان کرامات بسیار و جایگاه ارزشمند حضرت معصومه(س) پرداخت.

وی با بیان این‌که حضرت معصومه‌(س) از بانوان مورد توجه ائمه اطهار‌(ع) بوده‌اند، تقوا و توجه خالص به خداوند متعال را از جمله علل و حکمت‌های عظمت حضرت معصومه(س) برشمرد و گفت: سرّ عظمت این بانوی کریمه در تاریخ ثبت شده است.

آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی، علم، فضیلت و دانش را از دیگر ویژگی‌های آن حضرت برشمرد و اظهار داشت: حضرت معصومه(س) به سبب در اختیار داشتن علم و دانش فراوان، پاسخ‌گوی بسیاری از سؤالات اصحاب بود که به سبب در اختیار بودن مبانی فقهی و روایات امام باقر و امام صادق‌(ع) پرسیده می‌شد.

وی با اشاره به اختلاف‌های مذهبی فراوان در زمان حضرت علی(ع) و روایت‌های فراوانی که درباره ولایت و امامت آن حضرت نقل شده است، افزود: حضرت معصومه(س) با توجه به فضای خفقانی که در دوران اهل بیت(ع) حاکم بود، با ایجاد بستر مناسب به نقل احادیث پرداخت و به سؤالات گوناگونی پاسخ داد که این خود دلیلی بر داشتن مقام و منزلت علمی بسیار بالای آن حضرت است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اهتمام شدید آن حضرت به نشر احادیث اهل البیت‌(ع) تا جایی بود که مقام جایگزینی امام معصوم‌(س) را در شرایط خفقان‌بار سیاسی آن زمان که امام موسی کاظم(ع) گرفتار زندان شده بودند، به عهده داشت، همانند کاری که حضرت زینب‌(س) پس از روز عاشورا و حضرت فاطمه‌(س) پس از سقیفه انجام داد.

وی با اشاره به اهتمام حضرت معصومه(س) به نشر احادیث اهل بیت(ع) به دلایلی که منجر به شهادت آن حضرت شد، اشاره کرد و گفت: بیماری ایشان در زمانی رقم خورد که در مسیر خود به خراسان از ساوه می‌گذشتند و در این شهر نیز نیروهای بنی‌العباس حضور داشتند، به سبب توطئه دشمنان اهل بیت‌(ع) آن حضرت بیمار شده و با مراجعت به قم، رحلت کردند و در اصل شهید شدند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نقش ارزنده حضرت معصومه‌(س) را در طول تاریخ بی‌نظیر توصیف کرد و با بیان این‌که برکات آن حضرت، منشأ پیدایش برکات بسیاری در شهر قم شده است، ابراز داشت: خداوند متعال به برکت این بانوی بزرگوار، این شهر را پایگاه نشر توحید و انتشار مکتب و علوم اهل بیت‌(ع) به سراسر جهان قرار داده است.

وی با بیان این‌که خداوند، شهر قم را بر تمام بلاد و اهل قم را بر اهل مشرق، مغرب، جن و انس حجت قرار داده است، اضافه کرد: روایات مختلفی از ائمه رسیده که علمای مکتب اهل بیت‌(ع) از کوفه به قم رجعت می‌کنند و این شهر مرکز انتشار احادیث اهل بیت‌(ع) به نقاط مختلف جهان می‌شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: پیش‌گویی از وضع امروز جهان تشیع و جهان اسلام با آمدن حضرت معصومه‌(س) به شهر قم محقق شد و مدفن شریف ایشان، منشأ و پایگاه تحول عظیمی در تاریخ اسلام و تاریخ بشر گردید.

وی با بیان این‌که عزتمندی امروز تشیع به واسطه برکات و ثمرات این بانوی بزرگوار است، اظهار داشت: مکتب اهل بیت(ع) با انقلاب اسلامی ایران احیا شد و حوزه مقدس علمیه قم در صدر حوزه‌های علمیه با تربیت مراجع بزرگوار، اسلام ناب اهل بیت‌(ع) را به دنیا عرضه کرد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: هرچند مستکبران درصددند تا جلوی زنده شدن و اجرای معارف اهل بیت‌(ع) را بگیرند، اما طلاب حوزه‌های علمیه با مطالعه دقیق و تحقیق عمیق علوم اهل بیت(ع) براساس روش ائمه اطهار‌(ع)، این معارف را در جهان گسترش خواهند داد. /920/پ202/ج

ارسال نظرات