سعید مستغاثی:
سینمای ما منفعل و فاقد استراتژی است
خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران نخستین گام در راستای هدفمند شدن و ساماندهی سینما را اتصال مراکز فکری و تحقیقاتی با رسانه دانست و گفت: استراتژی شیعه، انتظار ظهور است بنابراین همه فعالیت ها از جمله سینما باید در این جهت باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سعید مستغاثی، مستندساز و رییس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح معرفتی ضیافت اندیشه در دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی چهره اسلام و مسلمانان در سینمای هالیوود پرداخت و گفت: با وجود هشدار رهبر معظم انقلاب از سال 1368 نسبت به وقوع جنگ نرم، هیچ یک از مسوولان فرهنگی نه تنها در عرصه رسانه که در عرصه کتاب و انتشارات هم این دغدغه را جدی نگرفته و کوتاهی کرده اند.
وی با بیان اینکه غرب همواره تلاش کرده چهره واژگونه از اسلام را نشان دهد اظهار داشت: اصل آن ها برای مقابله با اسلام، تفرقه انداختن است؛ گاه «آلکائیسم»(جدایی دین از ملیت) را مطرح می کنند و گاه دو نوع اسلام را معرفی می کنند، اسلامی که اسلام تروریست هاست و روحانیت شیعه را بدنام می کند و اسلامی که به کسی کاری ندارد در حالی که اصل اسلام ناب محمدی(ص)، ظلم ستیزی و عدالت طلبی است وگرنه اسلام عربستان و اردن و ... که به کسی کاری ندارد مشکل ساز نیست، وقتی ظلم ستیز شدید از دید غرب، مخالف حقوق و بشر و تروریست و ....می شوید.
مستغاثی با اشاره به اینکه گفتن واقعیت برای ترس نیست بلکه برای هوشیار شدن و کسب آمادگی است افزود: بسیاری مسائل در این سال ها باید برای نسل جدید ما تبیین می شد که در اثر تساهل ها و تسامح ها نشد، اکنون حتی نسل فرهیخته و مسوولان فرهنگی ما تصور می کنند صهیونیزم همان اسرائیل است در حالی که این یک فرقه شیطانی است که در همه دنیا گسترده شده است.
رییس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران با بیان اینکه جنگ های صلیبی داغی بر دل غرب است ادامه داد: البته منظور از غرب، غرب صلیبی ـ صهیونی است که برپایه اعتقادات یهودی ایجاد شده و پیش می رود و ایدئولوژی آن صهیونیزم است نه مسیحیت.
استراتژی شیعه، انتظار ظهور است؛ همه فعالیت ها از جمله سینما باید در این جهت باشد
کارگردان مستند تلویزیونی راز آرماگدون با انتقاد از اینکه مبارزه ما با صهیونیزم، به روز قدس و مهدویت ما به نیمه شعبان محدود شده است ابراز داشت: شبکه توزیع کتاب ها دست نیروهای ارزشی نیست، کتابفروشی ها همه پر از کتاب های ماسونی و تقدیر از چهره های معروف آنان است اما کتب موسسات مطالعاتی پژوهشی اسلامی وجود ندارد، کتب شهید مطهری هنوز هم به عنوان یک متن علمی در دانشگاه ها پذیرفته شده نیست، بااینکه این استاد بزرگوار بدون علم دانشگاهی استاد دانشگاه زمان شاه بود اما اکنون در نظام اسلامی می گویند حرف های مطهری علمی نیست.
وی تصریح کرد: سینمای ما هم به عنوان بخشی از فرهنگ، انگونه که باید قوی نیست، غرب تولید می کند و ما فقط به جواب دادن( آن هم در سطحی نازل) مشغولیم؛ چون سینمای ما تا امروز هیچ استراتژی نداشته و معلوم نیست با چه هدفی و به کجا می رود، این در حالیست که سینمای غرب استراتژی دارد، اندیشکده ها برایش برنامه می نویسند.
مستغاثی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر ضرورت مهندسی فرهنگی گفت: به عنوان شیعه، استراتژی ما انتظار ظهور است و باید همه فعالیت ها از جمله سینمایمان در این جهت باشد و مراکز استراتژیکی مهدویت را که به صورت کاربردی کار می کنند تقویت کنیم.
رسانه ما باید از دل مراکز تولید اندیشه بیرون بیاید
این منتقد سینما، نخستین گام در راستای هدفمند شدن و ساماندهی سینما را اتصال مراکز فکری و تحقیقاتی با رسانه دانست و افزود: در کشور ما رسانه و مراکز تحقیقاتی همچون جزایری از هم جداگانه هستند اما در غرب همه رسانه ها از این اندیشکده ها تغذیه می شوند وگرنه یک فیلمساز از تاریخ یا مسائل دین چه می داند که در مورد آن فیلم بسازد؟ اینکه هنرمند ما نمی داند چگونه مهدویت را به تصویر بکشد ولی یک هنرمند غربی می داند به همین دلیل است.
وی بر نقش رسانه به عنوان ابزار مدرن جامعه امروز در انتقال اندیشه ناب اسلامی تأکید کرد و افزود: رسانه ما باید از دل مراکز تولید اندیشه بیرون بیاید.
وی در خصوص منابع مطالعاتی برای علاقمندان عرصه سینما بیان داشت: از آنجا که سینما نیز مانند دانشگاه ها در کشور ما با اهدافی غیراسلامی و برای تحقیر ملت ایران وارد شد نمی توان منابع خاصی در این عرصه معرفی کرد، کتب شهید آوینی، مناسب ترین کتاب ها برای ورود به عالم سینما و شامل دیدگاه های نابی است یعنی از ان دیدگاه هایی است که تولید علم کرده است.
تعارف نداشته باشید بر مبنای ایدئولوژی تان نقد کنید
مستغاثی با اشاره به اینکه غربی ها بر اساس تفکرشان تحلیل می کنند اظهار داشت: تحلیل شما نیز باید بر اساس تفکر و ایدئولوژی تان باشد تعارف نداشته باشید، ما هیچ خط قرمزی جز قرآن و ولایت نداریم جز این ها همه را باید بر اساس ایدئولوژی تان مورد نقد قرار دهید جلوی همه مسائل چرا بگذارید، ما فرهنگی داریم که زمانی که امریکا و اروپا در توحش به سر می بردند و دانشمندان را به خاطر نظریه چرخش زمین می سوزاندند، حداقل ده قرن بر تمام دنیا حکومت کرده است اما آن ها که افتخاری جز تجاوزگری و چپاول ندارند پیشینه درخشان مسلمین را پنهان می کنند تا دچار خودباختگی شده و تحت تأثیر فرهنگ آن ها قرار گیرند.
وی گفت: فرهنگ اسلام اکنون دارد اروپا را در خود حل می کند چون فرهنگ ندارند و به بن بست خورده اند این یک ادعا نیست از نوشته ها و کتاب هایشان مشهود است.
ارائه مفاهیم معنوی در سینما ساختارهای خاص خود را می طلبد
رییس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که وظیفه مخاطب در قبال وضعیت نابسامان صداوسیما و سینما چیست اظهار داشت: صداوسیما هم بخشی از کلیت فرهنگ ماست وقتی کلیت فرهنگ فعلی ما دچار نقص است نمی توان بیش از این انتظار داشت از سوی دیگر به فرموده رهبری نباید منتظر اقدامات اصلاحی مسوولان نشست اگر اینگونه بود پس چرا امربه معروف و نهی از منکر بر همه واجب است، بروید به متن جامعه منتظر مسوولان نباشید.
وی تأکید کرد: جنبش نرم افزاری یعنی پر کردن خلأ میان فلسفه و جامعه؛ همه مسوولان ما معتقد به اسلام هستند اما مساله اینجاست که چگونه این اعتقاد و مسلمانی را در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زندگی پیاده کنند، نمی توان نمازخوان بود و برای اقتصاد به سراغ آدام اسمیت رفت و یا در سینما یک مفهوم معنوی را در ساختار غربی ریخت بلکه باید هر چیز را در ظرف خودش را بریزیم.
منتظر مسوولان نمانید؛ خودتان قلم بزنید
مستغاثی گفت: جمهوری اسلامی برای این آمده که اسلام را به میان جامعه و در عرصه زندگی عملی وارد کند.
وگرنه با سایر نظام ها فرقی ندارد، نهضت نرم افزاری یعنی همه باید تلاش کنند؛ در دانشگاه ها انقلاب فرهنگی شد ولی همان متون غربی تدریس می شود، مسوولان ما از همین دانشگاه ها که دروس دکارت و کانت و هیوم و پوپر بدون هیچ نقدی تدریس می شود بیرون می آیند.
وی با بیان اینکه اساس پیشرفت غرب، برمبنای قصه و رمان نویسی است تصریح کرد: اینکه رهبری با اقشار مختلف دیدار می کنند یعنی شما باید کار کنید، مسوولین شمایید، شما باید حرکت کنید، بنویسید و قلم بزنید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمسازان ما اکادمیک نیستند ابراز داشت: در غرب نیز همینطور است و مشهورترین فیلمسازان و سینماگران تحصیل کرده این رشته نیستند، اصولا نوابغ هیچ رشته ای از میان تحصیل کردگان آن رشته نبوده اند بلکه موفقیت و نبوغشان از حس و علاقه و اعتقاد ان ها سرچشمه گرفته است البته تحصیل خوب است اما نباید صرفا بدان بسنده کرد، اصل رفتن به دل آن جریان است.
این منتقد سینما یادآور شد: در امریکا سیستم تصمیم گیری بر اساس تئوری های اندیشکده هاست که از سوی صاحبان کمپانی ها و سرمایه داران امریکا و لابی های صهوینیستی اداره می شوند، کلیت حرکت صهیونیزم در ده قرن اخیر بر اساس یک استراتژی کلی یعنی بازگشت مسیح و برپایی اسرائیل و جنگ اخرالزمان و.... بوده است از اوایل دهه هفتاد با اوج گیری جنبش های اسلامی این استراتژی تغییر می کند و استراتژی های جدید می ریزند که فقط به کاخ سفید نمی رود بلکه به کمپانی های مختلف، سازمان های اقتصادی، سینما، دانشگاه، صندوق پول و نهادهای بین المللی می رود و همه بر آن اساس برنامه ریزی می کنند بنابراین اینکه ویلیام فردکی فیلم جن گیر را می سازد بر اساس همین استراتژی هاست.
رییس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران با بیان اینکه هالیوود همیشه در نمایاندن استراتژی ها پیشگام بوده است، خاطرنشان کرد: پیش از یازده سپتامبر حداقل 11 فیلم ساخته می شود که برج های دوقلو مورد تهاجم قرار گرفته اند یعنی قبل از اینکه یک اتفاق بیفتد آن را از طریق سینما به محک می گذارند و افکار عمومی را آماده می کنند و در مرحله بعد وارد عمل می شوند. اعلام تاریخ هایی همچون 2012 برای پایان تاریخ نیز اقدامی پیشگیرانه برای حفظ آمادگی نیروهایشان است و اینکه افکار جهانیان را برای اتفاقات جدید آماده کنند.
مستغاثی در پایان یادآور شد: خط ولایت را به هیچ وجه رها نکنید نه جلوتر باشید و نه عقب تر بلکه همگام با ولایت حرکت کنید./930/ز503/ص
ارسال نظرات