۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۸۴۸۲۷
امام جمعه جلفا:

نقش تاریخی امام حسن سبب قوام اسلام راستین شد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین درس صلح امام حسن‌(ع) با معاویه را برای آحاد جامعه اعتماد به رهبری در شرایط خاص عنوان کرد.
صلح امام حسن(ع)
حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: امام حسن(ع) بنا به شرایط زمان به سبب حفظ اسلام و شیعه، دردمندانه و ناخواسته و بنا به مصلحت، آبروی خود را در راه اسلام و مسلمین خرج کرد.

امام جمعه جلفا ادامه داد: شهید شدن در صحنه‌های جنگ بسی راحت‌تر از درد کشیدن طولانی مدت در مقابله با کجی ها و ناملایمات اجتماعی دینی است، همچنان‌که شهدای کربلا یک بار در صحنه جنگ شهید شده و راه هزار ساله رستگاری را به یک آن پیمودند؛ اما امام حسن(ع) یا امام سجاد(ع) با تحمل دردها و رنج ها، دردهای بیشتر از درد شمشیر را به جان خریدند.

وی با بیان این‌که اهل بیت عصمت و طهارت زبان گویای راستین احکام و هویت اسلامی بوده‌اند، گفت: نباید فراموش کرد که این نقش مهم وحیاتی در تمامی شرایط و اعصار برای ائمه اطهار(ع) وجود دارد و روگردانی مردم یا ظلم حاکمان زمانه این رسالت را نقض نمی‌کند.

امام جمعه جلفا افزود: بر همین اساس امام حسن مجتبی(ع) در رویارویی با معاویه نه منافع شخصی را در نظر داشت و نه در فکر خونریزی در جهان اسلام بود؛ بلکه آن حضرت در حال انجام دادن نقش تاریخی و مذهبی خودشان بودند.

وی خاطر‌نشان کرد: صلح امام حسن‌(ع) با معاویه ‌گویی ابعاد جهان شمولی اسلام است، چرا که این صلح که در حقیقت آن را می‌توان قهرمانه‌ترین نرمش تاریخ نامید، نشان داد که اسلام می تواند همواره و در همه حال بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کند و حاکمان راستین اسلام منافع عمومی و سعادت آفرین را مورد نظر قرار خواهند داد.

حجت الاسلام انتظاری در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط حاکم در جامعه در دوران امام حسن(ع) پرداخت و تصریح کرد: در حالی که اعراب خونریزی و وحشی‌گری و عدم صلح را به عنوان افتخاری بزرگ برای خود می‌دانستند، امام حسن(ع) با شجاعت هر چه تمامتر عمل برخاسته از قرآن را به نمایش گذاشتند.

وی بزرگ‌ترین درس صلح امام حسن‌(ع) با معاویه را برای آحاد جامعه اعتماد به رهبری در شرایط خاص دانست و گفت: باید همواره در پشت سر رهبر راستین اسلام بود و از کارشکنی پرهیز کرد./935/ت302/س
ارسال نظرات