دولتمردان بر عقیده خود پافشاری نکرده و از لجاجت خودداری کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) و در ادامه تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه قوم شعیب در برابر دعوتش به درستکاری، وی را متهم به سحر کردند، گفت: قوم شعیب، قوم لجوجی بودند به طوری که انسان بودن را سبب عدم پیغمبری شعیب دانسته و او را دروغگو شمردند.
وی در ادامه با اشاره به لجبازی قوم شعیب، افزود: لجاجت همانطور که قوم شعیب را نابود کرد، سبب بدبختی انسان، طلاقها، جداییها، نزاعها و کشت و کشتارها میشود.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه ضرر لجاجت در دنیا و آخرت از همه چیز بیشتر است، خطاب به دولتمردان سفارش کرد: دولتمردان با رعایت این دستور، بیش از حد در عقیده خود پافشاری نکرده، با هم کنار بیایند و حرف منطقی یکدیگر را گوش کنند.
وی یادآور شد: هرچند شعیب پیامبر برای انجام رسالت خود هیچ منفعتی را از مردم طلب نکرد و عدم این درخواست را یکی از نشانههای حقانیت خود دانست و گفت من تنها اجرم را از خدایی که پروردگار جهانیان است میخواهم، تنها کم فروشی نکنید، عیب بر اجناس مردم نگذارید و با ترازوی درست وزن کنید، اما قوم به خواستههایش تن ندادند.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: البته این نمونه افراد تنها در زمانهای گذشته نبوده و نیستند، بلکه در زمان کنونی هم افراد کمفروش بسیارند که به اصطلاح میخواهند حق مردم را بدهند، اما گوشهای از حق را حذف میکنند.
وی با بیان اینکه خرید و فروشها باید یکسان باشد، چرا که عدم رعایت این اصل سبب فساد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی میشود، گفت: اکنون دنیا گرفتار فساد اقتصادی است و دنباله آن میبینیم که بازیهای سیاسی، فرهنگی و رسانهای به راه افتاده است.
این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به فصاحت و بلاغت قرآن کریم اشاره کرد و با بیان اینکه تاریخ انبیا، درسهای عبرت متعددی دارد که قرآن از زمینههای مختلف به آن نگاه کرده و آن را بیان میکند، اظهار داشت: براساس این درسها، همه باید بدانند که جنگ با اراده خدا امکانپذیر نیست.
وی در دیگر سخنان خود، تکرار مسائل مهم را از فصاحت و بلاغت قرآن دانست و با اشاره به آیات آن درباره اصحاب ایکه و اصحاب مدین، گفت: حضرت شعیب(ع) پیامبر هر دو قوم بود، هر دو قوم هم کمفروش بودند، اما مجازات آنها با هم متفاوت بود./920/ پ 201/ف.