۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۸۴۴۸۷
آیت‌الله استادی:

مطرح کردن مسأله امامت هیچ منافاتی با بحث وحدت ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم با بیان این‌که برخی سؤال می‌کنند چرا این روزها با وجود این‌که دم از وحدت زده می‌شود، بحث امامت را مطرح می‌کنید، گفت: مطرح کردن مسأله امامت هیچ منافاتی با بحث وحدت ندارد.
آيت الله رضا استادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه موقت قم، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم با بیان این‌که برخی سؤال می‌کنند چرا این‌ روزها با وجود این‌که دم از وحدت زده می‌شود، بحث امامت مطرح می‌کنید، گفت: در این‌باره سوء تفاهم نشود، مطرح کردن مسأله امامت لازم است و هیچ منافاتی با وحدت ندارد.

وی با اشاره به تصور شیعیان و اهل تسنن از مسأله امامت، افزود: شیعیان، امام را مانند پیامبر اکرم(ص) و کار امام را ادامه کار پیامبر می‌دانند و معتقدند که امامت ادامه نبوت است که تنها وحی نبوتی در آن مطرح نیست، معصوم است و همان علم و قدرت پیامبر را دارد.

آیت‌الله استادی خاطرنشان کرد: شیعیان تمام مقاماتی را که برای پیامبر قائلند، همان مقام‌ها را برای امام قائلند و چون پیامبر می‌خواست تمام بندگان را به سوی کمال سوق دهد، پس باید از همه کامل‌تر باشد، از این‌رو امام نیز از همه افضل است.

وی با اشاره به تعریف امامت از منظر اهل تسنن، اظهار داشت: اهل تسنن امامت را یک مقام معمولی مانند مقام‌های دنیوی و مقام‌های دینی دنیوی می‌دانند مبنی بر این‌که امام یک فرد عادی، اما قدری از دیگران بهتر و با تقواتر است که در رأس یک حکومتی قرار می‌گیرد. از این‌رو اگر مردم وی را بخواهند هست و اگر اقبال نکنند، نمی‌تواند کاری انجام دهد و نیست.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: مطرح کنندگان این نظریه، می‌گویند خودمان امام را انتخاب می‌کنیم، اگر نخواستیم کنارش می‌گذاریم. به همین دلیل هم معتقدند که امام، معصوم و عالم به وجوه الفنون نیست و هیچ ارتباطی با عالم غیب ندارد.

وی با اشاره به کتاب‌های نگاشته شده درباره کمالات حضرت علی(ع) تصریح کرد: در این کتاب‌ها، یک سلسله از کمالات حضرت علی(ع) نقل شده که براساس آن معتقدیم که این آقا با این کمالات لیاقت امامت را دارد، نه دیگران که این کمالات را ندارند.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که امامت دارای هیچ نقطه ضعفی نیست، گفت: اگر نقاط ضعف خلفای اهل تسنن برای آنان مطرح شود، منکر آن نیستند و معتقدند پیامبر در لایه هدایت مردم یک اشتباه هم ندارد و یک جا هم سراغ ندارند که راهی را اشتباه معرفی کرده باشد.

وی اذعان داشت: شیعیان معتقدند که امام مثل پیامبر و راه امامت ادامه نبوت است، در حالی که اهل تسنن معتقدند که امامت یک مقام معمولی و دارای نقطه ضعف است.

امام جمعه موقت قم همچنین با اشاره به آیات و روایات با بیان این‌که اگر اثبات شود حرف شیعیان درست است، اهل تسنن باید آن را قبول کنند، ابراز داشت: با ملاحظه آیات و روایات به خوبی می‌توان دریافت که اعتقاد شیعیان به امامت مبنای صحیح است.

وی با بیان این‌که یک سلسله از روایات مسأله معرفت را مطرح می‌کنند که مردم باید به امام معرفت داشته باشند، گفت: مسأله معرفت امام مطرح است که اگر امام را نشناسیم کسری داشته و مرگمان به مرگ جاهلیت است، از این‌رو از خدا می‌خواهیم به ما معرفت دهد تا امام زمان‌مان را بشناسیم.

آیت‌الله استادی در پایان گفت: تمام روایاتی که در کتاب‌های تشیع و تسنن آمده و لفظ معرفت، شناخت و عرفان را نسبت به امام مطرح می‌کند، شاهد این است که حرف شیعیان مبنی بر این‌که امام مثل پیامبر است، مانند ایشان شناخت لازم دارد، صحیح است و کسانی که معتقدند امام مانند فردی معمولی است، در اشتباهند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات