۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۸۴۲۵۳
معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد:

مسجد اولین نهاد مدنی و ساختار سازمانی در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد گفت: غنی ترین جایگاهی که می تواند در حوزه فرهنگ در حوزه جامعه پذیری ارزش ها ایفاء نقش کند، مسجد است.
مسجد جامع کبير يزد


مجتبی فرهنگیان، معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت هفته جهانی مسجد گفت: اسلام دینی است که بر خلاف ادیان دیگر نگاهش به انسان تک بعدی نیست و فرد را در قالب اجتماع می نگرد.

وی ادامه داد: اسلام علاوه بر نگاه فردی، در حوزه مدنیت و اجتماع نیز دارای راهبرد است و اسلام در تاسیس نظام مدنی در اولین خوانش های خود دست به نهاد سازی مدنی در قالب مسجد می زند.

دانش آموخته حوزه علمیه قم بیان داشت: بنا نهادن مسجد اولین ساختار سازی سازمانی در مدینه بود.

وی بیان داشت: مسجد بر دو نگاره اصالت الجمع و اصاله الفرد استوار است، که در بعد فردی به شکل گیری رابطه انسان با خداوند، تهذیب و رابطه فیزیک و متافیزیک کمک کرده و در بعد اجتماعی شبکه ای از معانی، هنجارها و ارزش ها را تولید می کند و بدین گونه مسجد دارای نقشی فراعبادی است.

معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد، با تاکید بر اینکه دین اسلام هر دو شاخه فردد و اجتماع هویدا است، گفت: دین اسلام دارای درون داد دینی و برون داد است و در مسجد هر دو جنبه پوشش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه مدنی شکل گرفته در زمان رسول خدا(ص) یک جامعه بسیط بود، بیان داشت: در جنین جامعه ای برای مسجد کار ویژه فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و قضایی به صورت منظم و منسجم دیده شده بود.

این محقق علوم اسلامی، در پاسخ خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر نقش مساجد در توسعه فرهنگی دینی و ترویج اخلاق مداری، گفت: برای پاسخ به این سوال باید خصوصیت فرهنگ جامعه ایرانی بررسی شود.

وی ادامه داد: در جامعه ایران با سه لایه فرهنگی روبرو هستیم که عمیق ترین آن فرهنگ دینی است و هنجارها و ارزش ها را مشخص می کند و یک فرهنگ پیشا دینی که فرهنگ ایران باستان است و با فرهنگی دینی تعارض نداشته بلکه سنتز خوبی برای تعامل دارد و می تواند تمدن ایرانی شیعی را بسازد.

دانش آموخته حوزه علمیه قم بیان داشت: لایه سوم فرهنگ، فرهنگ وارداتی غرب است که با پیام هایی همچون مدرنیته و تجدد آمده و با مبانی دینی و ارزشی ما تعارض و پارداوکس جدی دارد و باید در ریشه کردن آن تلاش کنیم.

معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد گفت: غنی ترین جایگاهی که می تواند در حوزه فرهنگ در حوزه جامعه پذیری ارزش ها ایفاء نقش کند، مسجد است. /909/ت302/ع




ارسال نظرات