۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۸۳۹۱۲
آیت الله مصباح یزدی:

اسلام حقیقی همان است که ائمه معرفی کرده اند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم تاکید کرد: ما امروز وظیفه داریم در فضای علمی و تحقیقاتی مبانی شیعه را کاملا تحقیق و اثبات کنیم، زیرا اعتقاد واقعی ما این است که اسلام حقیقی چیزی است که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ترسیم و معرفی کرده اند و دوست داریم همه از این معارف ناب و غنی بهره بگیرند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، یک شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه، در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با اشاره به اهمیت مساله تقیه در دین مبین اسلام، تقیه را برای حفظ کیان و عزت اسلام و مسلمانان در برابر کفار ضروری و ارزش این مساله را به حکم ثانویه دانست.

وی با اشاره به اقسام تقیه در اسلام ابراز داشت: در صورتی تقیه مداراتی و خوفی جایز است که موجب ترک مصلحت اصلی نشود و هر زمان که اصل اسلام در خطر باشد، تقیه به هیچ وجه جایز نیست.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: اسلام از جان و مال هم مهم تر است ، نمونه بارز این موضوع نیز در اوایل انقلاب اسلامی بود که امام راحل تقیه را حرام دانستند، البته تشخیص این مهم به عهده فقیه آگاه به زمان است.

وی در ادامه با بیان اینکه وحدت خنثی، بی ارزش است تاکید کرد: برای حفظ وحدت رفتار و موافقت عملی نیز لازم است، نباید تصور کرد که وحدت ارزش مطلق است و همچنین نباید تصور کرد که اتحاد به هر شکل و قیمتی صورت بگیرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: به طور مثال کسانی که در مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی به اهداف خود نرسیده اند و شکست خورده و راه باطل را در پیش گرفتند، مردم را در ظاهر به وحدت دعوت می کنند، ولی در واقع می گویند شما نیز تابع ما شوید، این نوع وحدت فاقد ارزش است.

این اندیشمند برجسته جهان اسلام، با تاکید بر ضرورت وحدت شیعه و سنی گفت: رفتارهای ما باید به گونه ای باشد که سایر فرق را از خود نرنجانیم و باید از انجام دادن اموری که احساسات آنها را جریحه دار می کند، اجتناب کرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با تاکید بر اینکه اگر در مذهب اهل تسنن یک مطلب حق یافت شود، ما قبول می کنیم و بنده نیز شخصا تغییر مذهب می دهم ابراز داشت: شما همچون ایران اجازه دهید کتاب های شیعی در کشورهای شما از جمله عربستان آزاد باشد، کتابخانه های جمهوری اسلامی ایران از کتب روایی، تفسیری و تاریخی اهل سنت پر است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: ما به دنبال حق و حقیقت هستیم و تعصبی نداریم و قول می دهیم اگر به عنوان مثال در مساله خلافت ثابت کردید که نظر شما حق است، ما بر می گردیم، ولی شما هم باید این قول را بدهید؛ طبعا در چنین شرایطی احترام دو طرف نیز حفظ خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: البته آنها نیز باید این شجاعت و شهامت را داشته باشند که اگر چیزی بر خلاف نظر آنها ثابت شد بپذیرند، ما نیز این گونه هستیم و حرف حق و منطقی را می پذیریم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ما امروز وظیفه داریم در فضای علمی و تحقیقاتی مبانی شیعه را کاملا تحقیق و اثبات کنیم، زیرا اعتقاد واقعی ما این است که اسلام حقیقی چیزی است که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ترسیم و معرفی کرده اند و دوست داریم همه از این معارف ناب و غنی بهره بگیرند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به زحمات بی شائبه علما و فقها در حفظ اسلام و معارف اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: اگر فداکاری علمای شیعه در طول قرن ها نوشته شود، یک دائره المعارف بزرگ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعطیلی کار علمی و تحقیقی هیچ گونه توجیهی ندارد یادآور شد: رفتار پرخاشگرانه، متعصبانه و خصومت و توهین آمیز نیز هیچ گونه دلیل عقلی و شرعی ندارد و کار بسیار زشتی به حساب می آید و ضروری است که از این گونه روش ها اجتناب شود.

این استاد حوزه علمیه قم، تمسک به رفتارهای متعصبانه و پرخاشگرانه را وسوسه شیطان دانست و بیان داشت: شیطان انسان ها را وسوسه می کند که در برابر مخالف این گونه رفتار کند، ما باید به گونه ای رفتار کنیم که بتوانیم حق را به پیش ببریم و به آیندگان آن را برسانیم.

وی افزود: ما باید روش ها را به خوبی فرا بگیریم و در جایی که لازم است تقیه خوفی داشته باشیم، این کار را انجام دهیم و در جایی که لازم است تقیه مداراتی انجام دهیم و برای پیشبرد حق و حقیقت از هیچ گونه کار و تلاشی دریغ نکنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ابراز داشت: ما باید برای اثبات حقانیت شیعه در برابر اهل تسنن، از عقاید کلامی، فقهی و اصولی خود آنها بهره می گیریم، زیرا در این صورت آنها به راحتی مطلب ما را خواهند پذیرفت.

آیت الله مصباح یزدی، با بیان اینکه تحریک احساسات طرف مقابل مانع پذیرش حقایق می شود افزود: برای اثبات حقانیت شیعه، ما باید ابتدا موانع فراروی خود را برداریم و در مرحله بعد نیز کاری انجام ندهیم که حقایق پنهان بماند.

وی در ادامه سخنان خود، خطبه حضرت زهرا(س) را از غنی ترین مبانی شیعه دانست و با تاکید بر ضرورت توجه ویژه جامعه به این خطبه گرانبها ابراز داشت: ما باید سعی کنیم از این خطبه که از نظر فصاحت، بلاغت، اتقان مطالب و شیوه استدلال تالی تلو قرآن کریم است، حداکثر بهره را بگیریم.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: خطبه فدکیه مجموعه ای غنی از عقاید شیعه است، این خطبه، شیوه های صحیح مناظره را به انسان یاد می دهد و لطایف ادبی بسیاری نیز دارد و ما باید سعی کنیم حداکثر استفاده را از این خطبه ببریم و متن و محتوای آن را برای آیندگان نیز حفظ کنیم. /924/پ201/ج
ارسال نظرات