ترسیم فلسفه سیاسی برای آیندهپژوهی ضروری است

به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام غلامرضا بهروزلک با اشاره به فلسفه سیاسی انتظار، فلسفههای سیاسی را به سه دسته غایتگرا و معضلگرا، تکاملی و انحطاطی و جبرگرا و ارادهگرا تقسیم کرد و گفت: هر فلسفه سیاسی نمیتواند متحمل طرح مسئله انتظار شود، تنها فلسفه سیاسی میتواند انتظار را مطرح کند که اراده گرا بوده و بتواند آرمان شهر ترسیم کند و به نقش توامان عقل و وحی بها بدهد.
وی با اشاره به برداشتهای ناصحیح از مسئله انتظار اظهار داشت: انتظاری که صرفا برای رفع مشکلات شخصی باشد، به عدالت اکتفا کند و به مضامین والاتری چون ایثار و سعادت بیندیشد، انتظاری ناقص است و فلسفه سیاسی باید انتظار پویا را مطرح کند.
مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه انتظار پویا انتظاری است که با نگاه به افق میتواند فرآیند را تنظیم کند، بیان داشت: فلسفه سیاسی هنگامی کارآمد است که افق آن در فرآیند، تاثیر بگذارد، یعنی مباحث عقلانی و طرح زیباییها در جامعه بتواند به نیازهای امروز ما پاسخ دهد.
حجتالاسلام بهروزلک در ارائه تعریفی از فلسفه سیاسی گفت: انسانها به مدد تامل عقلانی خود به تحلیل پدیدههای مطرح در زندگی سیاسی خود میپردازند.
وی یکی از مبانی طرح آموزه انتظار در فلسفه سیاسی اسلام با محوریت شیعه را در این دانست که انسانها نمیتوانند بدون امام زندگی کنند و آرمان شهر بسازند و در این مسیر به انسان کامل و فرستاده خدا نیاز دارند.
رییس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی با اشاره به اینکه نگاه عدالت محور به مفهوم انتظار نگاهی ناقص است، بیان داشت: غایت حکومت آرمان شهر مهدوی را سعادت است و عدالت نمیتواند به تنهایی بار مهدویت را به دوش بکشد.
وی اذعان کرد: برخی انتظار را فقط برای رفع مشکلات شخصی معنا میکنند و برخی دیگر نهایت مهدویت را رسیدن به عدالت میدانند، در حالی که نگاه صرفا عدالت محورانه به مفهوم انتظار ناقص است.
حجتالاسلام بهروزلک بر لزوم تبدیل انتظار به یک فرآیند عملی در فلسفه سیاسی ادامه داد: اگر نتوانیم از طرح انتظار در فلسفه سیاسی کارکرد مناسب استخراج کنیم، ناقص عمل کردهایم؛ فلسفه سیاسی انتظار باید برای امروز ما کارکرد داشته باشد.
براساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی ایسکا، رییس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی بر لزوم ترسیم فلسفه سیاسی منظم و شبکهای به مدد قرآن، عقل و نقل برای فراهم شدن بستری برای فعالیتهای جامعهشناسی، سیاستگذاری و آیندهپژوهی تاکید کرد. /920/د102/ع