۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۸۱۱۲۹
استاد حوزه علمیه:

صحیفه سجادیه بیان معارف الهی در قالب دعاست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اظهار داشت: یکی از ویژگی های خاص صحیفه سجادیه بیان معارفی است که در روایات نیامده و امام سجاد(ع) این معارف را در قالب دعا افشا کرده است.
صحيفه سجاديه


حجت الاسلام معمارمنتظرین، پژوهشگر حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: مردم تشنه معارف الهی هستند و اگر تشنگی آن ها برطرف نشود گمان می کنند از طریقی دیگر می توانند تشنگی خود را رفع کنند از این رو به مسائل دیگر روی می آورند ولی عطش آن ها بیشتر می شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان اذعان داشت: استادانی که سعی دارند توجه بیشتر افراد را به معارف نهفته در صحیفه سجادیه جلب کنند، باید برای دریافت معارف نفس خود را اصلاح کرده و به آن چیزی که می گویند عمل کنند؛ به عبارت دیگر محقق باید دنبال تحقق باشد.

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان اینکه معارفی جذاب در صحیفه سجادیه وجود دارد، تصریح کرد: جذابیت معارف صحیفه سجادیه به نیاز هر فرد وابسته است. شهید مطهری بیان می کند « بقاء هر شیء مساوی با نیاز آن شیء است»، این سخن بر گرفته از آیه ای است که خداوند در قرآن می فرماید « آنچه که مورد نیاز مردم است بر روی زمین می ماند»؛

وی خاطر نشان کرد: ابتدا باید نیاز مردم سنجیده شود و سپس از طریق معارف الهی به نیاز آنان پاسخ داد؛ همانند دعای 24 صحیفه سجادیه که در باب مسائل خانوادگی نکات ظریفی را بیان می کند.

این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: مهم ترین ویژگی صحیفه سجادیه بیان معارفی است از جانب امام سجاد(ع) که به جهت مراعات عقول مردم در لسان روایات نیامده و در ادعیه امام در مقابل خداوند متعال ذکر شده است؛ بنابراین امام سجاد(ع) با تمام عقل خود آنچه را که در بطن قرآن بیان شده در قالب دعا افشا کرده اند./968/ت302/ص

ارسال نظرات