۲۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۸۰۵۶۴

رشد فکری و معنوی جامعه در گرو مدیریت صحیح فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: در جامعه به طور عمیق و مدیریت شده به مسائل فرهنگی پرداخته نمی شود از این رو باوجود ظرفیت بالای معنوی دین اسلام و علاقه مردم، شاهد ابتذال هستیم.
رشد فکری و معنوی جامعه در گرو مدیریت صحیح فرهنگی است
حجت الاسلام محمد مهدی مهندسی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد‌ گفت: برای بیان اهداف بعثت فعالیت‌های فرهنگی زیادی انجام شده است؛ اما کارهای بسیاری هم برزمین مانده است، بدین منظور باید تمام زوایا را سنجید و در همه امور انسجام داشت.

مدرس حوزه علمیه اظهار داشت: اگر تفسیر و تشریح بعثت نبوی مفهوم شناسی شود و مصادیقش به طور صحیح بیان شود، انرژی مساعد و متناسب با فطرت انسان‌ها در جامعه پدید می‌آید.

وی افزود: برای گام برداشتن در راستای بعثت باید ابتدا بعثت فهمیده شود که این امر نیازمند تصور صحیح مسؤولان نسبت به بعثت واهداف آن است.

حجت الاسلام مهندسی تصریح کرد: برخلاف این‌که مکتب اسلام و مردم دارای ظرفیت معنوی بسیار بالایی می باشد؛ اما در عین حال مشکلاتی در جامعه وجود دارد که نشان دهنده وجود حلقه‌ای مفقوده بین ظرفیت فاعلی در مکتب و استعداد قابلی در بین عموم است.

وی ادامه داد: این حلقه مفقوده به واسطه کوتاهی متولیان امور معنوی جامعه و تمام افرادی که فعالیتی برای تفهیم اسلام و انقلاب دارند ایجاد می شود از این رو به دلیل این‌که در جامعه به طور عمیق و مدیریت شده به مسائل فرهنگی پرداخته نمی شود، شاهد ابتذال هستیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این روایتی از امام رضا(ع) که می فرمایند«اگر کلمات مارا درست بگویید مردم پذیرا هستند»، بیان داشت: اگر رفتار ناشایستی از جانب مبلغان دین سر بزند مردم با دیدن این رفتارها دچار تضاد می‌شوند و چنین تلقی می‌شود که مردم از دین فراری هستند در صورتی که مبلغان باعث دور شدن مردم از دین شده‌اند.

حجت الاسلام مهندسی خاطرنشان کرد: اگر دینی زیبا، خالص و صحیح در فضای گفتاری و عملیاتی به صورت واقعی ارائه شود همه به سمت این دین جذب خواهند شد، اما اگر گفتار، تفسیر و تبیین غلط باشد و یا در صورتی که صحیح بوده؛ اما عمل دچار اشتباه باشد، نمودارهای ناهنجاری در نظام دینی ایجاد و مردم دفع می‌شوند.

وی در پایان ابراز داشت: جوانان از بی‌دینی فرار می‌کنند و اگر دینی واقعی با ارزش‌های صحیح به آنها نشان دهیم به دین علاقه‌مند خواهند شد./968/پ
ارسال نظرات