۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۸۰۲۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

نبوت واسطه ولایت و رسالت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهندسی گفت: اگر فردی رسالت را پذیرفت نبوت و ولایت را پذیرفته است زیرا رسالت مبتنی نبوت است ونبی باید ولی باشد؛ یعنی نبوت واسطه بین ولایت ورسالت است.
مهندسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین روز از همایش تخصصی نسیم هدایت با موضوع «مفهوم شناسی بعثت و رابطه نبوت وامامت»، روز گذشته در تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام محمدمهدی مهندسی، مدرس حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: ولایت به معنای قرب است و وقرب در دو ناحیه، نسبت انسان به خدا و خدا به انسان مورد بحث قرار می گیرد؛ معنای خاص ولایت شامل صالحان و سالکان است به همه مؤمنین تلقی نمی شود.

وی با بیان این که فردی که از کاشانه خود به سمت خدا و رسول هجرت می کند اگر بمیرد، نزد خدای متعال اجر دارد، ابراز داشت: مقصود از این کلام فردی است که از خویش مهاجرت می کند وابعاد بشری خود را زیر پا می نهد تا ابعاد ربانی بر ابعاد انسانی غلبه یابد.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: مقام ولایت به معنای بیگانگی با خویشتن، رشد در جنبه های ربوبی، برداشتن نفسانیت و پشت نمودن به ابعاد خلقی وبشری است، انسان با رسیدن به مقام ولایت به حق الیقین می رسد وبه خزائن معارف راه می یابد.

حجت الاسلام مهندسی گفت: نبی ولایتش را از جانب خدا می گیرد و به اعتبار ولایت قادر به درک حقایق است. رابطه ولایت با نبوت و رسالت، بطنی و ظاهری است؛ کسی که رسول است باید نبی و ولی باشد اما کسی که ولی است می تواند نبی و رسول نباشد.

وی همچنین با استناد به آیات قرآن گفت: خداوند درآغاز قرآن کریم کرامت را بیان می کند و در آخرین آیه ای که نازل شده اشاره به ملاک کرامت دارد زیرا خدای متعال درس دهنده کرامت و دروس کرامت را به صورت کتبی در اختیار انبیاء قرار داده است.

پژوهشگر حوزه علمیه گفت: قرآن به دلیل عزتی که دارد نفوذ ناپذیراست زیرا مسیری که در آیات قرآن بیان شده است مشخص می کند که محوریت قرآن کرامت (عامل هدایت بشر) است.

وی در ادامه ابراز داشت: از عناصر موجود در حقیقت کرامت عزت نفس است، یعنی روح کریم به اندازه کرامتش بالا آمده و حاضر قبول کردن چیزی در خلاف حق نیست.

حجت الاسلام مهندسی اوج عزت انسان را کرامت دانست و گفت: انسان کریم به لحاظ عزت نفس تحت تأثیر عوامل باز دارنده قرار نمی گیرد واگر بر همه دنیا تسلط یابد حاضر به جدایی از عزت نیست./968/پ202/ص
ارسال نظرات