روایت مؤثر دفاع مقدس نیازمند عشق و ارتباط قلبی با شهدا است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، افتتاحیه دوره توانمندسازی مبلغ راوی راهیان نور سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور، یادبود شهید شاخص سال روحانیت حجت الاسلام والمسلمین کمال قاسمی صبح امروز ۱۹ آذرماه در مجتمع ولایت برگزار شد.
در این مراسم سردار آزادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه در سخنانی با موضوع روایتگری دفاع مقدس و مکتب شهید سلیمانی بر لزوم عشق و ارتباط قلبی با شهدا برای روایتگری مؤثر تأکید کرد.
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به خاطرهای از شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: بچهها دور حاج قاسم را گرفته بودند و به او میگفتند دعا کنید ما شهید شویم. اما حاج قاسم گفت: شهادت، دستیابی دوطرفه است. اگر ما میخواهیم در جمع شهدا وارد شویم، باید مشتاق دیدار باشیم وگرنه راه پیدا نمیکنیم. روح ما باید با روح شهدا تناسب پیدا کند تا محفل آنان را پیدا کنیم. وقتی روح ما دلتنگ دیدار شد، روح آنان نیز دلتنگ دیدار ما میشود. شهید سلیمانی عاشق شهادت بود. شهید زیستن مقدمه شهادت است.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه در تعریف روایتگری بیان داشت: «روایت با تبلیغ تفاوت دارد. روایت در حقیقت گزارش یک رویداد یا تجربه است که به صورت داستانی یا غیرداستانی ارائه میشود؛ اگرچه راوی ممکن است خودش در آن رویداد حضور نداشته باشد. روایت ابعاد و شاخصههایی دارد. رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای هفته دفاع مقدس جمله کلیدی فرمودند: وقتی از روایت دفاع مقدس احساس رضایت کنید که ببینید نوجوان دبیرستانی یا جوان دانشجویی شما، با همان چشم به دفاع مقدس نگاه میکند که شما نگاه میکنید و همان برداشت را دارد. این، توصیف روایتگری مؤثر است. یعنی روایتگری که ما اطمینان پیدا کنیم پیام دفاع مقدس و شهدا را منتقل کردهایم.
سردار آزادی با اشاره به ماموریت راویان گفت: ماموریت راوی، «شناختن و شناساندن» دفاع مقدس و شهداست. این یعنی باید مطالعه کنیم، کتابهای شهدا و دفاع مقدس را بخوانیم و اشراف داشته باشیم. سپس از روشی استفاده کنیم که این شناخت را منتقل کنیم. رهبری دو گونه روایت را بیان فرمودند: «روایت توصیفی» و «روایت تبیینی». روایت توصیفی، بیان شکل، چرایی، چیستی و چگونگی وقایع است؛ مانند این که چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه یافت. روایت تبیینی؛ بیان باطن، حقایق و روح دفاع مقدس است؛ مانند بیان حال و هوای آن نوجوان ۱۳ساله اردبیلی یا مادری که چند فرزندش را تقدیم کرد. این حس را باید به جامعه منتقل کرد.
وی در ادامه بر اهمیت مخاطبشناسی تأکید کرد و افزود: نمیتوان یک معنا را صرفاً بیان کرد و انتظار دریافت داشت. مخاطب امروز، در فضای دیجیتال و با ذائقه خاصی رشد کرده است. باید علایق او را بشناسیم و از زبان خودش شروع کنیم. روش پیامبران الهی همین بود؛ همانند همراهی ظاهری حضرت ابراهیم(ع) با قومش قبل از هدایت آنان. گاهی باید از ذائقه مخاطب شروع کنیم و او را با خود همراه سازیم. در بازدید از مناطق عملیاتی، برای نوجوانان از محیط اطراف و سؤالات ساده شروع میکنیم.
سردار آزادی در پایان، روایتگری مبتنی بر مصداق را راهکاری مؤثر دانست و بیان داشت: برای انتقال معانی عمیقی مانند ایثار، فداکاری و رفاقت، باید از مصداقهای عینی و زیبا از زندگی شهدا شروع کنیم. مثلاً از حضور شهید سلیمانی بر بالین فرزند مجروح یکی از همرزمانش، یا از شهید بنی اسد که پاسدار جوانی بود و وصیت کرد حقوق آخرش به بیتالمال بازگردد. وقتی دست راوی از این مصداقهای ملموس پر باشد، میتواند معانی را به خوبی منتقل کند. باید از ادبیات زیبا و مثالهای مؤثر استفاده نمود؛ مانند توصیف شلمچه به عنوان معبد عشق.