از حریت در مدیریت و هوش سرشار در حل بحرانهای اداری تا دغدغهمندی برای انقلاب و رعایت قانون
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید غلامرضا موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست تخصصی «فقیه نظام ساز» که به همت خبرگزاری رسا برای بررسی اندیشههای فقهی، قرآنی و سیاسی و نیز مشی و سیره مدیریتی و اخلاقی مرحوم آیتالله محمد یزدی با حضور اساتید، فضلا و پژوهشگران در سالن اجتماعات شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد برخی از ابعاد کمتر دیدهشده سیره مدیریت مرحوم آیت الله یزدی را تشریح کرد.
وی با بیان این که سیره مدیریتی آیت الله یزدی برای من درسآموز بود با اشاره به اینکه برخی از مردم جنبهای از روحیه جدیت ایشان در نماز جمعه یا جاهای دیگر را میدیدند، افزود: شاید برخی گمان کنند که این ویژگی در همه مسائل اداری و مدیریتی آیت الله یزدی جاری است؛ در حالی که ایشان دارای فضایل اخلاقی و مدیریتی والایی بودند.
دغدغهمندی برای انقلاب
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به سیره مدیریتی مرحوم آیت الله یزدی از اولین ویژگیهای ایشان را «دغدغهمندی» دانست و اظهار داشت: مرحوم آیت الله یزدی از مدیران دغدغه مند بود و در سیره مدیریتی خود دغدغه منحصر به فردی نسبت به نظام اسلامی و آرمان های انقلاب داشت؛ ویژگی که بودن آن در میان مسئولان، یک امتیاز مهمی است.
وی افزود: آیت الله یزدی نمی توانست خود را کنار کشیده و بی خیال از هر چیزی به زندگی خود ادامه دهد؛ بلکه نسبت به انقلاب اسلامی و کشورمان دغدغه داشت؛ در حالی که ممکن است مدیران از خدمت به نظام و مردم کنار بنشینند و باک نداشته باشند که در کشور چه اتفاقی میافتد.

فهم اداری و سازمانی بیبدیل
حجتالاسلام موسوی دومین ویژگی مدیریتی آیتالله یزدی را «فهم بسیار خوب اداری و سازمانی» دانست و ابراز کرد: مرحوم آیت الله یزدی فهم سازمانی و اداری بسیار خوبی داشت و با فهم خوب و دقیق خود مسائل مربوط به حوزه ریاستی خود را به پیش می برد.
تکلیفمداری مطلق و حریت
وی ابراز کرد: سومین ویژگی مدیریتی آیتالله یزدی «بهشدت تکلیفمدار» بودن بود. ایشان همیشه به انجام تکلیف فکر میکرد و اینکه «جایگاه من الان اینجا چه میشود یا بقیه چه فکری میکنند؟» برایشان اهمیت نداشت؛ کار را بدون خطا و صرفاً بر اساس تکلیف الهی و دینی انجام میداد. این تکلیفمداری و پاکدستی منجر به حریت و آزادی عمل ایشان میشد.
هوش سرشار و تیزبینی مدیریتی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: ویژگی پنجم، «هوش سرشار» ایشان بود که در سن بالا نیز به یاری مدیران میآمد. آیتالله یزدی با هوشمندی خود، بحران ها را مدیریت می کرد.
سکوت در برابر ابهام
وی ششمین ویژگی مهم مرحوم آیت الله یزدی را که با مقایسه با مدیران دیگر مطرح کرد: «سکوت» در مواردی بود که اطراف قضیه برایشان روشن نبود. برخلاف برخی که در جلسه شروع به داد و قال می کنند، ایشان اگر مطلبی را کامل درک نمیکردند، سکوت کرده و اجازه نمیدادند تصویری که هنوز روشن نیست، تصدیق یا رد شود.

حجتالاسلام موسوی «نصیحت قبل از برخورد» را از جمله ویژگیهای مدیریتی آیت الله یزدی دانست و اظهار داشت: این سیره نصیحت پیشگیرانه، پیش از هرگونه برخورد انضباطی، در سیره مدیریتی آیت الله یزدی مشهود بود و ایشان قبل از برخورد با افراد، ابتدا شروع به نصیحت و راهنمایی می کرد.
وی ویژگی دیگر آیت الله یزدی را، قانونمندی مطلق این فقیه بصیر دانست و ابراز کرد: آیتالله یزدی در هر عرصه و جایگاهی به قانون متعهد بود و دیگران را نیز به رعایت آن توصیه میکرد. همین تعهد به قانونمندی در دوران ریاست ایشان بر قوه قضائیه نیز مشهود بود، جایی که حتی در خصوص پروندههای اداری نیز سختگیرانه عمل میکرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: ویژگی های مدیریتی شمردهشده برای آیتالله یزدی، ایشان را به عنوان یک «انسان ممتاز» با برجستگیهای علمی و مدیریتی معرفی میکند که کمتر فردی چنین جامعیت شخصیتی داشته است.
حجتالاسلام موسوی در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده کنگرهای در شأن آیتالله یزدی برگزار شده و برجستگیهای مدیریتی و علمی ایشان به خوبی برای افراد جامعه تبیین و تشریح شود.