۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۹۸۶۲

سیاست کلان پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌گاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به رویکرد این پژوهشکده در سالجاری، گفت: سیاست کلان پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی، توسعه مهارت‌افزایی است.
حجت الاسلام فاضل حسامي


حجت‌الاسلام فاضل حسامی، معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عملکرد پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی در سال گذشته، اظهار داشت: حرکت از فضای نظری به سمت ساختار دانشنامه‌ای، مهم‌ترین تحول سال گذشته پژوهشکده دانشنامه‌نگاری بود.

وی در ادامه افزود: پیش از شکل‌گیری پژوهشکده، ساختار نظری و ذهنی آن، ساختار دانشنامه‌ای نبود بلکه ساختاری علمی پژوهشی بود که در سال گذشته این ساختار ذهنی، دانشنامه‌ای شد.

حجت‌الاسلام حسامی، پرداختن به کار دانشنامه‌ای را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار داشت: هرچند در این‌که تولید دانشنامه‌ای باید دارای چه خصایص و ویژگی‌هایی باشد اختلاف‌نظر هست، اما در اصل تولید دانشنامه‌ای، همگان اتفاق دارند و این یک موفقیت قابل توجه است.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد این پژوهشکده در سالجاری، گفت: با توجه به ضرورت تولید دانشنامه دینی و تخصصی و کمبود دانشنامه‌نگار متخصص در این عرصه، سیاست کلان پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی، توسعه مهارت‌افزایی است.

معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکی از مشکلات پیش‌روی راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌افزایی را کمی استاد و مدیر کارگاه دانست و ابراز داشت: فردی که بتواند این مهارت را به دیگران منتقل کند بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه به سبب داشتن اطلاعات دینی و سروکار داشتن با منابع اصیل و نیز آشنایی با علوم روز باید به تولید دانشنامه‌های دینی و تخصصی بپردازند، از این رو در تلاشیم با برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی، طلابی متخصص و کاردان در زمینه دانشنامه‌نگاری تربیت کنیم.

حجت‌الاسلام حسامی با اشاره به چشم‌انداز پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی در سال 89، افزود: کادر علمی پژوهشکده در شش ماهه اول سال برای مدخل‌گزینی و تولید مقاله با ساختار دانشنامه‌ای و در شش ماهه دوم سال برای تولید مقاله در سطح مقاله‌های دانشنامه «لایدن» تربیت خواهند شد.

وی اضافه کرد: رویکرد پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی، تلاش برای رساندن کادر علمی و اجرایی پژوهشکده به سطحی است که افزون بر رقابت با دانشنامه‌های معتبر داخل کشور، در نشست‌های علمی پیرامون دانشنامه‌نگاری حضور پیدا کرده، ضمن مناظره، دانش خود را به دیگران عرضه و نظریه‌های جدیدی در حوزه دانشنامه‌نگاری ارائه دهند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات