جهاد رسانهای در دفاع از ولی فقیه واجب است / رسانهها باید در برابر عملیات روانی پساجنگ هوشیار بمانند

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدمهدی محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا، در دومین نشست «بازخوانی تجارب مدیران رسانهای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» که از سلسله نشستهای «بازکاوی جنگ و صلح تحمیلی از منظر آموزههای اسلامی» که در محل این خبرگزاری برگزار شد، با اشاره به آیه های 62 و 63 سوره انفال «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ * وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»انسجام اسلامی و اتحاد دل ها، عزم ها و اراده های مردم را از نتایج پیروزی ایران در جنگ اخیر ارزیابی و بر نقش بیبدیل رسانهها در تحولات جنگ ترکیبی اخیر تأکید کرد.
وی با بیان اینکه شاکر خدای متعال هستیم که توفیق خدمت در جبهه رسانهای انقلاب اسلامی را داریم، خاطرنشان کرد: یکی از نعمتهای مهم دوران ما حضور فعال در رسانه بهعنوان سنگر مقدم جبهه فرهنگی و تمدنی انقلاب اسلامی است؛ جایی که باید با آگاهی، بصیرت و مهارت رسانهای در برابر جبهه باطل ایستاد.
حجتالاسلام محققی با مرور وضعیت آمادگی رسانهای کشور در مقطع پیش از آغاز جنگ ۱۲ روزه، اظهار داشت: در مرحله پیشاجنگ غفلتهایی در سطح رسانهای وجود داشت. سناریوهای رسانهای پیشبینیشده برای مواجهه با شرایط جنگی محدود و بیشتر مبتنی بر الگوهای تکراری و عادتوارهها طراحی شده بود.
وی ضعف در مدیریت پوشش خبری بحران را از خلأهای نظام رسانهای کشور دانست و افزود: ما هنوز به دانش روز در مدیریت اخبار در شرایط بحرانی مجهز نشدهایم. بیشتر خبرنگاران ما در سطح خبر سخت متوقف ماندهاند و در تولید خبر نرم، عمقبخشی به روایت و تحلیلگری نیاز به آموزش و ارتقای جدی وجود دارد. در همین راستا تعداد خبرنگاران حرفهای که بتوانند در سطح راهبردی در جنگ رسانهای در شرایط بحرانی مانند کارزارهای نظامی وارد میدان شوند اندک است.
جهاد رسانهای در دفاع از جان ولی فقیه لازم است
مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت «تجربهنگاری رسانهای» در مرحله میانی جنگ، گفت: یکی از ضرورتهای دوران جنگ ترکیبی اخیر مستندسازی و ثبت دقیق تجارب رسانهای است. از منظر بسیاری از فقهای برجسته هنگامی که خوف بر کیان اسلام حاکم باشد و جان امامجامعه در معرض تهدید قرار گیرد، همه مکلفاند با تمام ظرفیت خود وارد عرصه دفاع شوند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی جهاد رسانهای نیز یک وظیفه بر اصحاب رسانه است؛ یعنی همه رسانهها فارغ از مأموریتهای تخصصی خود باید به میدان بیایند. حضور گسترده مردم در راهپیماییهای حمایتی و تجمعات اعتراضی نیز بهمنزله دفاع از جان اساس نظام اسلامی و امام جامعه اسلامی محسوب میشود و هرگونه اقدام یا اختلافافکنی که در این شرایط موجب تضعیف انسجام عمومی و وحدت ملی شود جایز نیست.
حجتالاسلام محققی با تأکید بر ضرورت وحدت رسانه های داخلی گفت: در اندیشه امام خمینی(ره) وحدت کلمه خصوصا در میدان کارزار با دشمن یک اصل غیرقابل خدشه است. امروز نیز باید با الهام از سیره امام خمینی(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دنبال تحقق ید واحده در جبهه رسانهای باشیم. رسانههای انقلابی باید با حفظ تفاوتهای اجرایی در هدفگذاری، جهتدهی افکار عمومی و مدیریت بحران بهصورت هماهنگ عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط جنگی توجه به سلامت جانی خبرنگاران اهمیت ویژه دارد، افزود: خبرنگاران ما باید در امنیت قرار گیرند و از پشتیبانی حقوقی، رسانهای و معنوی نیز برخوردار باشند. از سوی دیگر در تولید محتوا باید بر تولید روایت اول و برجستهسازی ضرباتی که به دشمن وارد میشود تمرکز کرد و در مقابل از بزرگنمایی خسارت های احتمالی داخلی پرهیز کرد تا روحیه عمومی جامعه حفظ شود.
مدیرعامل خبرگزاری رسا رعایت امنیت ملی و تذکرات مسئولان و قرارگاه های متولی را در شرایط جنگی توسط رسانه ها را ضروری دانست و گفت: با توجه به اصل ممنوعیت قانونی و حرمت افشای اسرار، این اصل در هنگامه جنگ محدودیت های بیشتری برای رسانه ها ایجاد می کند و رسانه ها باید امنیت ملی و رعایت اصول حفاظتی را بر منافع رسانه در پوشش رویدادها و ارائه تحلیل ها مقدم بدارند.
وی با تقدیر از تلاشهای مدیریت حوزه های علمیه، قرارگاه بلاغ مبین حوزه های علمیه و مجموعه خبرگزاری حوزه در این ایام اظهار داشت: این قرارگاه توانست در ایام جنگ ۱۲ روزه نقش مؤثری در هماهنگی، پشتیبانی و روایتگری از جبهه انقلاب در حوزه ها ایفا کند.
رسانهها در معرض دام عملیات روانی پساجنگ قرار دارند
حجتالاسلام محققی در ادامه با اشاره به وضعیت «پسا جنگ رسانهای» گفت: در شرایط آتش بس و هُدنه، نه جنگ است و نه صلح؛ پس نباید تصور کرد جنگ تمام شده است؛ بلکه باید همچنان در حالت آمادهباش قرار داشت. امروز نبرد روایت ها درباره پیروز جنگ ادامه دارد و همین موضوع نیازمند تدبیر و تحلیل عمیق از سوی نخبگان رسانهای کشور است. رسانههای داخلی باید مراقب باشند که در دام جنگ روانی پساجنگ دشمن گرفتار نشوند.
وی همچنین بر ساماندهی و قانونمند کردن فضای مجازی تأکید کرد و افزود: یکی از ضرورتهای امروز تصویب قوانین دقیق و جامع برای ساماندهی و حفاظت از دادهها در فضای مجازی است. هرچند اقدامات زمینه ای در مبادی تقنینی و سیاستی کشور در این زمینه در حال بررسی است که میتوان آن را گامی مثبت ارزیابی کرد اما همچنان خلأ سیاستگذاری و تصویب قانون در این حوزه احساس میشود و مجال برای کار فراوان است.
مدیرعامل خبرگزاری رسا در پایان با تأکید بر رسالت تاریخی رسانههای انقلابی در دوران جنگ ترکیبی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر دشمن بر افکار عمومی ما تمرکز کرده و هدف اصلی آن شکستن روحیه مردم و فروپاشی اعتماد عمومی است. در این شرایط رسانه مؤمن و انقلابی باید همپای مجاهدان نظامی وارد میدان روایتگری شده و حقیقت را با زبان شجاع، دقیق و هوشمند به جامعه منتقل کند.
مهدی الهی