هیچ بخشی از نهجالبلاغه بیگانه از قرآن نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر محمدعلی مجدفقیهی، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست فعالان فرهنگی و قرآنی با موضوع ارتباط قرآن و نهجالبلاغه با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، گفت: انسان موجودی است دارای ابعاد سه گانه، یک بعد وجودی انسان ادراکی است که کار آن فهمیدن و شناختن است، بعد دوم وجود ما بعد عاطفی و احساسی است، امیدها و ترسها، کینهها و بغضها، همه در این بعد قرار دارد و بعد سوم بعد رفتاری ما است، اقوال و اعمال ما در این بعد قرار دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: انسان موجودی سه بعدی است و قرآن برای هر سه بعد انسان پیام دارد، قرآن فقط کتاب قانون نیست بلکه کتاب معرفت هم هست و به انسان بینش میدهد برای شناخت خدا و رسول خدا و ائمه اطهار و انواع شناختها را برای انسان فراهم میآورد، مواعظ الهی در قرآن برای ما آمده است و باید در درون ما و در دل ما تحول ایجاد کند.
دکتر مجدفقیهی با بیان اینکه از انسان اهل تقوا خیر امید میرود و از شر او انسانها در امان هستند، خاطرنشان کرد: عمل ما باید به نحوی باشد که مصداق خیر محسوب بشود، خیر و شر بحث عمیق و بسیار مهم فلسفی دارد، خیر عبارت است از عمل و رفتاری که انسان را به کمال وجود نزدیک میکند و شر آن چیزی است که انسان را از مقصد حیات و کمال خود دور میکند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت شناخت ارتباط نهجالبلاغه با قرآن کریم، تصریح کرد: رابطه نهجالبلاغه و قرآن دارای سه وجه است، وجه نخست رابطه همسویی است، یعنی هیچ بخشی از نهجالبلاغه بیگانه از قرآن نیست که هیچ بلکه موافق روح و فرهنگ قرآن کریم است و مجملات قرآن را تفسیر داده است، از زمانی که نهجالبلاغه توسط سید رضی ارائه شد تا دو قرن شبههای علیه این کتاب نبود، از قرن هفتم یعنی دو قرن بعد از سید رضی اولین شبهه بدون دلیل مطرح شد که ادعا میکرد که نهجالبلاغه مجعول سید رضی و سید مرتضی است، این نشان میدهد این شخص بدون مطالعه چنین شبهه اشتباهی مطرح کرده است.
وی ادامه داد: در هیچ یک از موارد شبهه افکنی علیه نهجالبلاغه هیچکس مدعی تضاد و تناقض نسبت به قرآن کریم در نهجالبلاغه نشده است، چرا که نهجالبلاغه کتابی همسو و موافق قرآن است و همین سندی بر اعتبار نهجالبلاغه است، مضمون این کتاب کاملا منطبق بر روح و نصوص آیات قرآن کریم است و تطابق کاملی با قرآن دارد و دقیقا این موضوع همسویی قابل اثبات است.
دکتر مجدفقیهی شناخت ویژه از قرآن کریم را از ویژگیهای نهجالبلاغه عنوان کرد و گفت: این شناخت بخشی به قرآن کریم از کارکردها و ویژگیهای نهجالبلاغه است، کل نهجالبلاغه تفسیر قرآن است، در حقیقت کل احادیث ائمه اطهار (ع) تفسیر قرآن کریم است، صحیفه سجادیه نیز این ویژگیهای تفسیری را دارد و یکی از بهترین تفسیرهای قرآن کریم است، عترت از قرآن تفکیک ناپذیر است، چه در مقام فهم و درک چه در مقام عمل، همانطور که عصمت عترت مانند عصمت قرآن است و گستره علم امام چه در عالم تکوین چه در عالم تشریع علمی متفاوت و بسیار برتر از ما دارد و همه چیز را به خوبی درک کرده و میداند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش مخالفین و منحرفین برای ایجاد فاصله میان مردم و عترت و ولایت، اظهار کرد: مطمئنترین منبع برای روایت از رسول خدا معتبرترین منبع امام علی(ع) است، این درحالی است که در صحاح سته تنها ۵۰ روایت از ایشان نقل شده است اما چنین تلاشهایی نمیتواند بر حقانیت امام علی(ع) سرپوش بگذارد.
وی با بیان اینکه امیرالمومنین و اهل بیت(ع) باب الله هستند، تصریح کرد: کسی بدون علی(ع) به خدا نخواهد رسید،امام صادق میفرماید خداوند ما را درهای شناخت خود قرار داده است، همینگونه امام علی(ع) باب مدینة العلم پیامبر اکرم(ص) و باب معرفت کلام خدا در قرآن کریم نیز امام علی(ع) و اگر کسی میخواهد درک درستی از قرآن کریم و تفاسیر داشته باشد باید از مسیر نهجالبلاغه عبور کند.
دکتر مجدفقیهی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) قرآن را کتاب خداشناسی دانست و عنوان کرد: قرآن کریم خیرخواهی است که فریب نمیدهد و سخنگویی است که مطلقا دروغ نمیگوید، خداوند مانند قرآن کریم را به احدی از انبیا عطا نکرده و قرآن ریسمان محکم خداوند است که ظاهری زیبا و باطنی ژرف و عمیق دارد./1304/