تشریح «برنامههای کلان مدیریتی» معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه خواهران

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید رضایی، معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزههای علمیه خواهران، به ارائه «برنامه های کلان مدیریتی و چشم انداز پیش رو» این معاونت پرداخت.
وی با اشاره به فعالیت های «اداره کل امور مالی» این معاونت اظهار کرد: اجرای نظام همزمانی پرداخت حقوق کارکنان ستادی، استانی و اقماری به صورت متمرکز توسط ستاد در روز ۲۸ هر ماه، تامین مالی و پرداخت اقساطی مبالغ ناشی از احیاء سوابق بیمه کارکنان ستاد، استان و مدارس علمیه، نظم بخشی، استانداردسازی و واسپاری بخش اعظمی از فرایندهای مالی و ثبت و نگهداری حساب های مرتبط به فعالیت های عمرانی و اسناد خزانه به استان ها و مدارس علمیه، تولید نسخه جدید سامانه مالی ریحان مبتنی بر فضای ابری و با امکان تجمیع لحظه ای اطلاعات زیرمجموعه و استقرار آن در مدیریت های استانی و مدارس علمیه در ماژول های حسابداری ، دریافت و پرداخت، بودجه بخشی از اقدامات این معاونت است.
معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: برگزاری بیش از ۱۴۰ ساعت کلاس آنلاین آموزش روش های حسابداری و مالی و ۸۰ ساعت کلاس به صورت حضوری در سطح استان ها و مدارس علمیه، استقرار نظام مالیاتی از جمله مالیات حقوق در سطح ستاد، واحدهای اقماری و مدیریت های استانی و ابلاغ دستورالعمل های مربوط به آن، استقرار نظام پرداخت الکترونیک (بدون چک) حواله های بانکی در سطح ستاد ، واحدهای اقماری و مدیریت استانی و ۷۰% مدارس علمیه، پرداخت بیش از ۴۵۰ مورد وام کوتاه مدت و بلند مدت،حسابرسی سالانه از ۲۸ مدیریت استانی، ۵ واحد اقماری و در حدود ۵۰ مدرسه علمیه، رسیدگی به ۱۵ مورد پرونده حسابرسی و بازرسی مالی ویژه در سطح کشور و ارائه گزارش به مراجع مربوطه، محاسبه و پرداخت به موقع بیش از ۲۵۰ مورد صورت وضعیت پروژه های عمرانی، پشتیبانی کارپردازی و مالی از بیش از ۱۳۰ برنامه و مراسم ملی، منطقه ای و استانی در ستاد، پشتیبانی مالی و حسابداری از فعالیت های مربوط به منابع پایدار، اوقاف و خیرین، جمع آوری، به روزرسانی اطلاعات اموال ستاد، واحدهای اقماری، مدیریت های استانی و ۵۵% مدارس علمیه نیز از جمله اقدامات و برنامههای کلان مدیریتی اداره کل امور مالی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران محسوب می شود.
حجت الاسلام رضایی با اشاره به فعالیت های «اداره کل پشتیبانی و توسعه منابع پایدار»، ساماندهی مدیریت منابع پایدار واحدهای علمی تربیتی، از طریق تهیه آئین نامه مدیریت مالی، بهره برداری و نگهداری منابع پایدار، توسعه حوزه های فعالیت منابع پایدار به عرصه های جدید، توسعه منابع پایدار واحدهای علمی تربیتی، پیگیری سازوکار افزایش درآمد واحدهای منابع پایدار. بررسی و پیگیری ایجاد منابع پایدار، پیگیری افزایش اعتبارات و بودجه منابع پایدار را از اقدامات مهم این اداره کل ذکر نمود.
وی با تاکید به لزوم مکانیزه شدن فعالیت های اداره کل منابع پایدار، پیگیری ایجاد سامانه مدیریت مالی منابع پایدار، سامانه موقوفات، سامانه خدمات واحدهای اقامتی، را از اقدامات مهم ذکر کرد.
معاون انسانی و پشتیبانی حوزههای علمیه خواهران، با اشاره به لزوم بهره مندی حوزه های علمیه از برکات موقوفات در پیشبرد اهداف حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: افزایش موقوفات واحدهای علمی تربیتی، ساماندهی بهره برداری از موقوفات، ترویج فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات جدید در عرصه های متناسب با ماموریت های حوزه های علمیه خواهران و شناسایی و تجلیل از واقفین حوزههای علمیه خواهران را از دیگر اقدامات این مجموعه عنوان میشود.
وی راه اندازی جامعه خیرین استانی، شناسایی و بهره مندی از خیرین جدید، و پیگیری منابع درآمدی جدید توسط خیرین ملی را از دیگر ماموریتهای مهم و خدمات دهی به اردوهای فرهنگی و زیارتی واحد های علمی تربیتی، افزایش واحدهای اقامتی، افزایش کیفیت خدمات واحدهای اقامتی و پی گیری احداث واحدهای اقامتی جدید را از دیگر خدمات این اداره کل ذکر نمود.
حجت الاسلام رضایی در ادامه به تشریح برنامه های «اداره کل منابع انسانی» پرداخت و مطرح کرد: به روزرسانی و مکانیزه نمودن فرآیند ساعات حضور و غیاب کارکنان، ایجاد و طراحی و راه اندازی سامانه جذب و گزینش، انعقاد قرارداد بیمه تکمیل درمان و بیمه عمرو حوادث کارکنان و افراد تحت تکفل آنها، انجام امور خدمات معیشتی و رفاهی (تهیه و توزیع اقلام مصرفی، پوشاک، میوه جات و... با قیمت مناسب، راه اندازی مهدکودک فرزندان همکاران خواهر، پیگیری و صدور کارت خرید اقساطی از فروشگاههای معتبر، ارائه خدمات پیرایشگری و امور سلامت و پزشکی و اتاق ورزش و...)، برگزاری جشن ملی ریحان و دعوت از همکاران ستادی، مراکز اقماری، مدیریت استان و شورای سیاستگذاری به همراه خانواده (بیش از ۱۵۰۰ نفر )، تجلیل از همکاران ایثارگر، خانواده شهدا و جانبازان در هفته دفاع مقدس، برگزاری ده ها دوره آموزشی با موضوعات مختلف، به میزان حدود ۸۰۰۰ نفر ساعت در مرکز بخشی از برنامه های کلان مدیریتی این مرکز تلقی می شود.
معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به فعالیت ها و برنامه های کلان مدیریتی «اداره کل عمران» حوزه های علمیه خواهران گفت: در این اداره کل پس از پیش بینی اعتبار مصوب و تخصیص بودجه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۰ قرارداد و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۷۰ قرارداد و مجموعا ۱۳۰ قرارداد پروژ ه عمرانی شامل ساختمان آموزشی کمک آموزشی و منابع پایدار و... منعقد و اجرایی شد و همچنین تعدا ۳۰ رپروژه عمرانی در سال ۱۴۰۲ و ۴۰ پروزه عمرانی در سالب ۱۴۰۳۰ و مجموعا ۷۰ پروژه با متراژ ۷۱۹۷۵ متر مربع به بهره برداری رسید و همچنین ۹۱۹ مورد بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی طی این دو سال انجام شد.
وی با اشاره به لزوم نگهداری مناسب ساختمان های حوزه های علمیه خواهران، پیگیری وضعیت تاسیسات و ابنیه واحدهای حوزه های علمیه خواهران را دیگر ماموریت این اداره کل برشمرد و افزود بازدید های مکرر از مدیریت های استانی و مدارس علمیه با هدف بررسی شرایط و چگونگی رسیدگی به تاسیسات و تجهیزات انجام می شودو بر اساس گزارش های بررسی شده اعتبار مناسب جهت حفظ و نگهداری تاسیسات و ابنیه و تجهیز مدارس تخصیص داده می شود.
حجت الاسلام رضایی فعالیت های «اداره حقوقی» معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران را به شرح ذیل تشریح کرد: برگزاری دوره آموزش ضمن خدمت مباحث حقوقی مدیران و معاونین مدارس علمیه خواهران و همچنین معاونین اداری مالی مدیریتهای استانی؛ پی گیری أخد اسناد رسمی مالکیتهای تک برگی واحدهای حوزوی خواهران و تابعه مرکز؛ خرید ۵ قطعه زمین جهت احداث مجتمع آموزشی، فرهنگی و رفاهی خواهران در مشهد مقدس (جنب حرم مطهر) و انتقال و أخذ اسناد رسمی مالکیت به نام مرکز؛ تغییر کاربری اراضی حوزههای علمیه خواهران؛ ثبت نام الکترونیکی اکثر مدیریتهای استانی در سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی)؛ پی گیری رفع تصرف و احیای اراضی و موقوفات حوزههای علمیه خواهران واقع در شهرهای ابهر، شیراز و بندرعباس از ید متصرفین در راستای اقدامات اداره حقوقی قرار میگیرد.
معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به تهیه، تنظیم و تدوین آییننامه تبدیل وضعیت کارکنان حوزههای علمیه خواهران، تهیه و تدوین قراردادهای استاندارد و مورد تأیید مرکز و ارسال به مدیریتهای استانی و مدارس علمیه از جمله قراردادهای پروژهای، مشاوره، قراردادهای اجاره و... را از دیگر امور در حال انجام این اداره بر شمرد و افزود: تأمین فضای استیجاری مدیریتهای استانی و مدارس علمیه خواهران سراسر کشور؛ حل و فصل مشکلات امور مالیاتی مدارس علمیه خواهران از جمله مدارس علمیه پردیس، زاهدان و...؛ ابطال و انتقال سند مدرسه علمیه خواهران بهبهان از اوقاف به نام مدرسه علمیه و أخذ سند تک برگ؛ انتقال شناسه ملی مدارس علمیه خواهران از پایگاه ثبت شرکتها به پایگاه اشخاص حقوقی و معاضدت حقوقی به کارکنان واحدهای حوزوی خواهران بخش دیگری از خدمات این اداره است.