حوزه بر تربیت مدیران و فقیهان کارآمد برای اداره جامعه اسلامی تمرکز کند

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام غلامرضا احسنی آرانی استاد حوزه علمیه در هماندیشی علمی «بررسی ظرفیت نظام آموزشی حوزه در دستیابی به فقه حکومتی و فقه نظامساز» که صبح امروز به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، بر لزوم تحول بنیادین در نظام آموزشی حوزه برای پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه اسلامی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه تحول در حوزه دارای دو بُعد متفاوت اما مکمل است، گفت: تحول در علوم حوزوی و تحول در نظام آموزش دو عرصه مهم و متمایز هستند که هرکدام اقتضائات و الزامات خاص خود را دارند.
استاد حوزه علمیه افزود: تحول در نظام آموزشی زمانی معنا و اثربخشی واقعی پیدا میکند که هدف آن تربیت مدیران و کارشناسان طراز برای اداره جامعه بر پایه فقه اسلامی باشد؛ این تحول باید به گونهای طراحی شود که پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی در زمینههای داخلی و بینالمللی باشد و حوزه را به بازیگری فعال در عرصه سیاست، فرهنگ و اجتماع برساند.
فقه مبتنی بر وحی و عقل، پایه نظامسازی اجتماعی اسلامی است
حجت الاسلام احسنی آرانی یکی از محورهای اساسی تحول در نظام آموزشی را تقویت ظرفیت حوزه در پاسخ به نیازهای نظامسازی اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: ما نیازمند فقهی هستیم که بر پایه منابع وحیانی و عقلانی استوار باشد و توانایی تبیین و پشتیبانی از ساختارهای اجتماعی مورد نظر اسلام را داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ارکان سهگانه دستیابی به فقه نظامساز، گفت: نخستین رکن این مسیر موضوعشناسی عمیق و منظومهای است. در بررسی مسائل کلان مانند نظام اقتصادی اسلامی نمیتوان صرفاً به اجزاء نگاه کرد بلکه باید هر موضوع را به مثابه جزئی از یک منظومه کلی تحلیل نمود.
وی دومین مؤلفه را نگاه نظاممند به ادله و احکام فقهی برشمرد و تأکید کرد: فقه باید از حالت تکمسئلهای و فردمحور خارج شده و به صورت منظومهای و ساختاری دیده شود تا بتواند کارآمدی خود را در سطح نظام اجتماعی نشان دهد.
فقیه نظامساز باید توان الگوپردازی و نهادسازی بر اساس شریعت را داشته باشد
حجتالاسلام احسنی آرانی، آشنایی با فنون الگوسازی و نهادسازی را سومین مؤلفه دانست و گفت: فقیه نظامساز باید بتواند بر اساس آموزههای شریعت الگوهای اجرایی برای ساختارهای اجتماعی ارائه دهد و اقتضائات تحقق این الگوها را نیز بشناسد.
وی در پایان با انتقاد از اتلاف وقت حوزه در مباحث حاشیهای و غیرضروری، تأکید کرد: برای تحول در حوزه باید اولویتها را شناخت و انرژی طلاب و اساتید را صرف مسائل اصلی و بنیادین فقه حکومتی و تمدنساز کرد، زیرا فرصت ما محدود است و نباید آن را به مباحث بیثمر اختصاص داد.