۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۸۰۵۰۳
یادداشت؛

الگوی حوزه تراز انقلاب اسلامی با رویکرد رسانه‌ای؛ بازخوانی، بازآفرینی، بازسازی

الگوی حوزه تراز انقلاب اسلامی با رویکرد رسانه‌ای؛ بازخوانی، بازآفرینی، بازسازی
حوزه تراز انقلاب اسلامی، حوزه‌ای است که بتواند دین را به زبان مردم زمانه، از طریق رسانه روز و در خدمت تمدن‌سازی نوین اسلامی عرضه کند. این مأموریت، نه در سایه انفعال و انزوا، که در پرتو جسارت، اجتهاد و کنشگری هوشمند تحقق می‌یابد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حوزه علمیه، به‌عنوان یکی از مؤثرترین نهادهای فرهنگی و دینی در تاریخ معاصر ایران، نقشی بی‌بدیل در پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن ایفا کرده است. اما انقلاب اسلامی، تنها یک رخداد سیاسی نیست؛ طرحی تمدنی است که نیازمند الگویی نو از نهاد دین در متن جامعه است؛ الگویی که در آن، «حوزه» نه‌فقط نگهبان ارزش ها، بلکه موتور محرک تحول باشد.

برای تحقق این هدف، باید به سه گام اساسی در نسبت «حوزه و رسانه» توجه کرد: بازخوانی، بازآفرینی، و بازسازی.

بازخوانی یعنی بازنگری در کارنامه گذشته حوزه در مواجهه با جامعه و رسانه. حوزه‌ای که زمانی پیشتاز مبارزه، بیداری و روشنگری بود، امروز باید خود را در آینه تحولات رسانه‌ای جهانی بازبینی کند؛ آیا همچنان کنشگر فعال است یا به حاشیه رانده شده؟ آیا توانسته است از رسانه برای تبیین گفتمان عدالت، اخلاق، و ولایت بهره بگیرد یا تنها مصرف‌کننده پلتفرم‌های دیگران مانده است؟

بازآفرینی یعنی بازتولید نقش حوزه در قالب‌های نوین رسانه‌ای. حوزه باید بتواند پیام دین را نه صرفاً از منبر و محراب، بلکه از قاب تصویر، سریال، مستند، انیمیشن، و پادکست به جامعه منتقل کند. این مهم نیازمند طلابی است که هم فقیه باشند و هم رسانه‌گر؛ هم صاحب نظر، و هم آشنا با اقتضائات تصویر و روایت.

بازسازی نیز به معنای نوسازی ساختار حوزه برای ایفای نقش تمدنی در عصر رسانه است. این امر، بدون نهادسازی درون‌حوزوی برای آموزش و تولید رسانه‌ای، همکاری ساختارمند با رسانه ملی، و تحول در محتوا و مخاطب‌شناسی امکان‌پذیر نیست.

حوزه تراز انقلاب اسلامی، حوزه‌ای است که بتواند دین را به زبان مردم زمانه، از طریق رسانه روز، و در خدمت تمدن‌سازی نوین اسلامی عرضه کند. این مأموریت، نه در سایه انفعال و انزوا، که در پرتو جسارت، اجتهاد و کنشگری هوشمند تحقق می‌یابد.

عبداله جلالی

ارسال نظرات