۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۷۵۴۸۴

ترویج اعتیاد با شکلات‌های ایران ساخت!

ترویج اعتیاد با شکلات‌های ایران ساخت!
هر نوع تبلیغ و تشویق به استفاده از دخانیات غیر قانونی است، این در حالی است که شکلات‌های ساخت ایران هم در بسته‌بندی مشابه پاکت سیگار در بازار عرضه می‌شود.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «شکلات‌هایی در لباس سیگار» این آخرین محصولات برخی برندهای تولیدکننده شکلات در ایران است که در روزهای اخیر به بهانه ولنتاین تبلیغ می‌شدند و اکنون هم در فضای مجازی و بازار عرضه می‌شود. 
 
این شکلات‌ها با استفاده از جعبه‌های سیگار، بسته‌بندی شده‌اند. در حالی که با استناد به ماده ۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، هرنوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است.
 
شاید اولین بار اوایل دهه نود بود که بسته‌های آدامس «ریلاکس» به شکل پاکت‌های سیگار و با درج علامت تجاری کنت (از برندهای جهانی محصولات دخانی) در سطح بازار عرضه شد و وزارت بهداشت وقت استفاده از این نوع محصولات را غیرمجاز اعلام کرد.
 
حالا علاوه بر آدامس‌های خارجی، آدامس، شکلات، دراژه، آبنبات، استمارتیز و.. تولید داخل نیز در بسته بندی‌های شبیه سیگار عرضه می‌شود و کسی نسبت به آن ایراد نمی‌گیرد.
 
همه تغییرات در دنیا با تغییر در ساختار فرهنگ عمومی کشورها ایجاد می‌شود. با این حال به نظر می‌آید نهادهای متولی فرهنگ که مطابق قانون روسای ستاد مبارزه با استعمال دخانیات هستند، آنقدر که باید در این زمینه حساسیت به خرج نمی‌دهند.
 
دکترای حرفه‌ای پزشکی شهرام رفیعی فر می‌گوید که شرکت‌های دخانی «هرلحظه پول خرج می‌کنند که آدم‌های بیشتری را به دام سیگار و دخانیات بکشانند»، درحالیکه ما با محدودیت منابع برای مبارزه با دخانیات روبرو هستیم و نمی‌توانیم بر علیه دخانیات تبلیغ کنیم.
 
اما علی سرابی، کارشناس پیشگیری از اعتیاد، عدم نظارت را مشکل اساسی می‌داند و می‌گوید که هرچقدر هم نهادهای مردمی یا حتی شهروندان برای کاهش مصرف دخانیات برنامه‌ریزی کنند، همان جوان شب که وارد خانه می‌شود سریالی را می‌بیند که سوپراستار آن مشغول روشن کردن سیگار است یا حتی روی کیف و کوله پشتی‌های مدارس تا لباس و برچسب‌ها و… تبلیغ سیگار می‌بینیم.
 
کارشناسان معتقدند که زنجیره مبارزه با دخانیات و فرهنگ‌سازی در این زمینه متصل به‌هم است و برای کاهش مصرف دخانیات، به ترکیبی از اقدامات نظارتی و سیاست‌های پیشگیرانه و فرهنگسازانه نیاز است، چراکه سم خالصی که امروز مایه تفریح جوانان و خانواده‌ها شده، به‌زودی و در صورت کنترل نشدن وعدم فرهنگ‌سازی فاجعه‌ای عظیم به بار می‌آورد.
برچسب ها: سیگار فرهنگ تبلیغ
ارسال نظرات