۱۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۷۷۴۴۴۴

مرد آرام؛ نگاهی اجتماعی به مسائل مهاجران افغانستانی

مرد آرام؛ نگاهی اجتماعی به مسائل مهاجران افغانستانی
فیلم «مرد آرام» به کارگردانی صادقی با نگاه به چالش‌های زندگی مهاجران افغان در ایران، درام اجتماعی و قصه‌ای انسانی و عمیق را روایت می‌کند. 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فیلم مرد آرام به کارگردانی بهنوش صادقی و با بازی مهدی هاشمی، در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر به‌عنوان تنها اثر ساخته‌شده توسط یک فیلمساز زن به نمایش درآمده است. از میان ۳۳ فیلم بخش مسابقه، بهنوش صادقی تنها کارگردان زن این دوره است که پس از ۹ سال دوری از عرصه کارگردانی، از زمان ساخت فیلم خانه دیگری، بار دیگر بازگشته است. این فیلم آخرین محصول موسسه تصویر شهر، وابسته به شهرداری تهران، محسوب می‌شود؛ موسسه‌ای که در دوره قبلی جشنواره نیز با آثاری چون بی‌بدن و احمد حضور داشت.

مرد آرام، درامی اجتماعی است که به موضوعاتی حساس و چالش‌برانگیز مانند ازدواج کودکان و مشکلات مهاجران افغان در ایران می‌پردازد. داستان حول محور یک دختر افغان به نام نوبهار شکل می‌گیرد که برخلاف میل خود به ازدواج با مردی سالمند به نام زمان تن داده است. این پیوند اجباری در ابتدا برای نوبهار مسیری دشوار و پرتنش فراهم می‌کند، اما به مرور و با رویارویی با واقعیت‌های زندگی، تحولات عمیقی در او ایجاد می‌شود.

فیلم با تمرکز بر کشمکش‌های درونی شخصیت‌ها و مشکلات اجتماعی مهاجران افغان، روایتی انسانی را به تصویر می‌کشد. همچنین تلاش دارد تا اهمیت آموزش، سوادآموزی و دستیابی به جایگاه‌های بهتر اجتماعی را مورد تأکید قرار دهد و مخاطبان را به حمایت از این قشر آسیب‌پذیر ترغیب کند.

مهدی هاشمی در نقش پیرمردی به نام زمان، یکی از اجراهای برجسته کارنامه بازیگری خود را ارائه داده است. همچنین شمیلا شیرزاد، بازیگر مستعد افغان که پیش‌تر با بازی در فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی شناخته شده بود، با نقش‌آفرینی تأثیرگذار خود در نقش نوبهار توانسته تصویری کاملاً واقعی و ملموس از این شخصیت ارائه دهد. اجرای قدرتمند او لایه‌های احساسی فیلم را عمیق‌تر کرده و بر تأثیرگذاری آن افزوده است.

نمایش این فیلم با استقبال چشمگیر مخاطبان روبه‌رو شد؛ صف‌های طولانی، پر شدن کامل سالن‌ها و توجه دقیق تماشاگران نشان از جذابیت این اثر داشت. تشویق‌هایی که پس از پایان فیلم صورت گرفت نیز نشانه رضایت بخش عمده‌ای از مخاطبان بود.

بااین‌حال، یکی از نقدهای قابل تأمل درباره نمایش این اثر، نبود سیستم رده‌بندی سنی مشخص برای فیلم‌های جشنواره فجر است. با وجود گذشت ۴۲ دوره از این رویداد مهم سینمایی، همچنان معیاری رسمی برای تعیین مخاطب مناسب هر فیلم وجود ندارد. مرد آرام نیز از جمله آثاری بود که محتوایش مناسب کودکان نبود، اما به دلیل نبود اطلاع‌رسانی کافی، بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را برای تماشای آن همراه داشتند. این در حالی است که نه مضامین فیلم برای کودکان قابل درک بود و نه فضای روایت مناسب گروه سنی آن‌ها تلقی می‌شد.

ارسال نظرات