۱۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۷۷۱۳۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

ولایت فقیه ادامه شأن امامت است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره مباحث مطرح شده پیرامون ولایت فقیه در جامعه اسلامی گفت: مسأله ولایت فقیه مبحثی عقلی و کلامی است.
حجت الاسلام و المسلمين محمود عبداللهي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام و المسلمین محمود عبداللهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته در همایش«ولایت فقیه، استمرار حرکت انبیا» که در گرگان برگزار شد، ولایت فقیه را ادامه شأن امامت دانست و با بیان این که ولی فقیه نائب امام و استمرار حرکت پیامبر و انبیا است، گفت: درباره ولایت فقیه نمی توان حل مسأله بیان کرد؛ ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا است و امامت و ولایت فقیه به نیابت امامت آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی با بیان این که برخی بعد از انقلاب اعلام کردند ولایت فقیه و حاکمیت امامت را قبول نداریم، گفت: شأن امامت و نبوت بالاتر از حکومت و امت است و ما ولی فقیه را نائب امام و استمرار حرکت انبیا و پیامبر می دانیم.

وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مبنای در نظر گرفته شده ولایت فقیه بود، خاطرنشان کرد: از آن جایی که ادامه ولایت فقیه امات است این مسأله مورد تأکید قرار گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در استدلال ولایت فقیه دو نوع استدلال وجود دارد، گفت: وجود احکام اجتماعی فراوان در نظام اسلامی و روایات اسلامی و موقتی بودن یا همیشگی بودن احکام از این استدلال ها است و اگر ما خواسته ای داریم باید به دنبال آن رفته و به سراغ کسی برویم که تقوا داشته باشد.

وی با اشاره مباحث مطرح شده پیرامون ولایت فقیه در جامعه اسلامی ابراز داشت: مسأله ولایت فقیه یک استدلال عقلی است و افزون برآن قرآن کریم نیز به استدلال کلامی این مسأله می‌پردازد؛ چون امام مرجع فکری و معلم فرهنگی برای بشر است و این‌که والی و حاکم باشند و سرپرست حکومت را به دست داشته باشند، نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با استناد به آیات الهی گفت: در آیه دوم سوره جمعه مسؤولیت پیامبراکرم (ص) دریافت و ابلاغ وحی است و مرجع فکری و فرهنگی است و در آیه 36 سوره احزاب آمده است پیامبر اعظم(ص) در کنار مرجع فکری و فرهنگی، ولی جامعه نیز است و این مسأله به آن معنا است که وی حاکم جامعه است و هیچ کس حق ندارد زمانی‌ که خدا و رسول حکمی را صادر کردند موضع‌گیری جداگانه کند؛‌ این ‌موضوع به وضوح بر ولایت مطلقه نبی یعنی حاکمیت مطلقه پیامبر‌(ص) دلالت دارد.

این استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که احکام اسلام منحصر به زمان پیامبر اکرم‌(ص) نیست، خاطر‌نشان کرد: احکام دین مبین اسلام جهان شمول است و در زمان غیبت امام زمان‌(عج) و نبود امام معصوم باید نزد فردی رویم که دارای خصوصیاتی بارز مانند عالم، آگاه به احکام الهی و فقهی و متقی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی ولایت و حاکمیت را از آن خدا دانست و ادامه داد: به دلیل هر گونه برتری، هیچ کسی حق حاکمیت بر دیگر افراد را ندارد و فرماندهی تنها متعلق به خدا است اگر چه این که تفویض کرده باشد و هیچ مرجع، شخصیت و مقام و جایگاهی حق اختیار ندارد و اراده مردم اساس و مقبولیت است./950/پ202/س

ارسال نظرات