۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۷۶۷۵۳۹

گزارشی از جلسه طلاب و فضلای دامغانی مقیم قم

گزارشی از جلسه طلاب و فضلای دامغانی مقیم قم
رونمایی از دو کتاب طلبه دامغانی در جلسه مجمع طلاب و فضلای دامغان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلسه طلاب و فضلای دامغان با حضور جمعی از این طلاب با سخنرانی حجج اسلام خراسانی‌نژاد و فؤادیان و رونمایی از دو کتاب حجت‌الاسلام مقدسی برگزار شد.

حجت‌الاسلام خراسانی نژاد، نماینده طلاب دامغان مقیم قم با گرامیداشت دو شهید روحانی استان دامغان به نام‌های «شیخ حبیب خدا بخش و آقا شیخ اسماعیل بهائیان سفید» تصریح کرد: دامغان به تناسب جمعیت خود در بین استان‌های دیگر بیشترین شهید را به نظام مقدس جمهوری اسلامی هدیه کرده است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب با بیان خاطراتی از دفاع مقدس و همرزمانش در خط مقدم جبهه‌های حق علیه باطل اظهار داشت: امروز در کل کشور حدود 850 نفر طلبه دامغانی در حال تحصیل هستند؛ در چهار سال اخیر تألیفات طلاب استان دامغان را جمع‌آوری کرده‌ایم تا به عنوان یکی از سرمایه‌های گران‌سنگ طلبه‌های استان در تاریخ بماند.

وی افزود: 470 اثر پژوهشی کتاب معرفی و اطلاعات آن در کانال خبرنامه طلاب دامغانی بارگذاری شده است؛ دو کتاب حجت‌الاسلام مقدسی که امروز رونمایی می‌شود نیز به این کتاب‌ها اضافه خواهد شد.

حجت‌الاسلام فؤادیان نیز با گرامی‌داشت شهدا اظهار داشت: تبیین احکام دین بر طلاب و روحانیان واجب است؛ امروز آداب قنوت در روایات را بررسی می‌کنیم.

وی پس از بررسی روایات قنوت نماز گفت: حدیثی از پیامبر گرامی اسلام را تشریح و تبیین کرد و از رفتارهایی که باید انتظار اهانت دیگر را داشته باشند سخن گفت.

این روحانی سرشناس دامغانی در بیان گزارشی از فعالیت‌های انجام شده حوزوی در استان دامغان گفت: در طرح «شهید اندرزگو» روحانیانی را مأمور حضور و فعالیت در مساجدی کردیم که جز در ماه‌های محرم و رمضان تعطیل بودند؛ این طرح با استقبال مردم مواجه شده است و بیست روحانی که ده نفر از ایشان به صورت تمام وقت فعال هستند هزینه ناچیزی در حد بنزین خودروی خود را دریافت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام فؤادیان وجود منابع پایدار برای حوزه‌های علمیه را لازم توصیف کرد و گفت: باغ «امام صادق (ع)» را با موقوفه «حاج فتحعلی» آباد کرده‌ایم و این چهار هکتار زمین با دو هزار درخت، منبع پایداری برای هزینه‌های حوزه علمیه دامغان شده است.

وی کشاورزی دامغان را دارای قابلیت مدیریت استان سمنان و حتی تأمین بعضی محصولات کشاورزی کل کشور توصیف کرد و ابراز داشت: مرعه اهل بیت نیز از منابع پایدار حوزه‌های علمیه در دامغان است.

حجت‌الاسلام محمد مهدی مقدسی مؤلف دو کتاب «شرح الموجز» و «بررسی قاعده اصالت التمام فی تشریع الصلاة» در ابتدای این جلسه در بیان امتیازات این دو کتاب گفت: شرح الموجز شامل مباحث مطروحه به وسیله آبت‌الله سبحانی ناظر به مبانی اصولی مرحوم امام خمینی (ره) درباره مسائل اصولی است.

روحانی فعال دامغانی با اشاره به کثرت اقوال در علم اصول امروز ابراز داشت: این کثرت اقوال باعث پیچیده شدن مباحث و سردرگمی طلاب شده است؛ کتاب «شرح الموجز» به دنبال آن است که بدون نگاه به اقوال اصل مسأله را برای مخاطب خود توضیح دهد تا وی با اشراف کامل بر آن، در مراحل بعدی وارد اقوال درباره این مسائل شود.

وی درباره کتاب «بررسی قاعده اصالت التمام فی تشریع الصلاة» گفت: در این کتاب بررسی می‌شود که آیا نماز تمام نازل شده است یا تقصیر ابتدا در آن بوده است و در مواردی آن را کامل می‌خوانیم؛ به عبارت دیگر حکم اولیه جاری نماز تمام یا نماز شکسته است.

در پایان این جلسه از دو کتاب «شرح الموجز» و «بررسی قاعده اصالت التمام فی تشریع الصلاة» رونمایی و از حجت‌الاسلام محمد مهدی مقدسی تقدیر و تشکر شد.

ارسال نظرات