۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۶۷۱۱۸
مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌ خواهران:

افزایش مطالعه، محور ارتقای علمی حوزه‌ در عرصه علوم و مقابله با چالش‌های آینده است

افزایش مطالعه، محور ارتقای علمی حوزه‌ در عرصه علوم و مقابله با چالش‌های آینده است
مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران، بر اهمیت کتاب‌خوانی و انس طلاب با کتاب تأکید کرد و گفت: مطالعه به عنوان یک ضرورت در ارتقای علمی طلاب خواهر و مقابله با چالش‌های معاصر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی، مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: در رابطه با ضرورت و اهمیت کتاب‌خوانی، ضرورت انس و الفت طلبه‌های خواهر با کتاب، جای تردیدی نیست وقتی که از طلبه صحبت می‌کنیم یکی از شاخصه‌های آن این است که با کتاب و متون علمی هر چه بیشتر سروکار داشته باشند.

وی افزود: از آنجایی که مخاطبین ما حوزویان اند، این مسئله فراروی ما قرار می گیرد که در باره فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه در میان طلاب چه طرح چه و اقداماتی انجام یافته است؟ مسئله را باید از این زاویه مورد بازبینی قرار داد که آیا در حوزه‌های علمیه مسئله مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین اختصاص زمان طلاب به مطالعه در طول روز در چه وضعیتی قرار دارد؟

مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این باره برای رسیدن به شاخص هایی در کم و کیف تعیین سواد مطالعه خواهران طلبه با اقدامات پیمایشی می‌توان به مقدار و میزان زمان مطالعه یک طلبه خانم در طول روز پی برد که چه درصدی از زمان روزانه به مطالعه اختصاص دارد اما برخی شواهد از کاستی و نقص بسیار مشهود حاکی است که نیازمند اقداماتی، در ترغیب و تشویق به مطالعه بیشتر در مدارس و حین تحصیل خواهیم بود.

حجت‌الاسلام ربانی مطرح کرد: در برخی از جلسات و نشست‌ها این موضوع مطرح می‌شود که طلبه‌های خواهر دلیل عدم فرصت و نبود زمان کافی برای مطالعه را به داشتن مشغله هایی مانند امورات منزل از قبیل همسرداری، تربیت فرزند و… گره می‌زنند که با چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت طلبه‌های خواهر زمان خالی خود را در چنین  شرایطی با کتاب و مطالعه تکمیل کنند و متاسفانه خیلی هم این موجهات را بال و پر می دهند و تشدید می کنند که باید گفت بله، این موانع وجود دارد ولی ما حق نداریم به وضع موجود قانع شویم و بپذیریم که بانوان طلبه در رتبه های نازل علمی قرار گیرند، تأکید می کنم که طلاب عزیز هم باید ازدواج کنند هم باید صاحب فرزند و... باشند و هم با مطالعه و بحث وتحقیق زندگی کنند تا رشد علمی و هماوردی در میدان های علمی داشته باشند که راه حل این مساله در ارائه طرح ها و برنامه های معطوف به این وضعیت می باشد اما متاسفانه ما نتوانسته ایم الگویی وسبک زندگی برای طلبه تراز را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در همین رابطه مسئله دیگری که از اهمیت برخوردار است،  مطالعات تحصیلی می باشد، اهمیت پیش‌مطالعه در هر ماده درسی مباحثه و مراجعه به شروح و تقریر مباحثات برای بانوان طلبه ضروری است، طلبه باید با پیش مطالعه در کلاس درس حاضر باشد و برای فهم و تکمیل اطلاعات درسی بیشتر به کتب غیر درسی مرتبط نیز مراجعه کند و در نهایت با ایجاد یادداشت و تقریر مسائل علمی را به جمع‌بندی برساند که این موضوع نیازمند کاوش و بررسی علمی افزون تر است.

مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: سنت مطالعه، بررسی و تتبعی که در فرهنگ حوزه قدیم مطرح بود و عالمان ما مقید به آن بودند نتیجه اش موجب شکوفایی علمی در حوزه های علمیه در حیطه توسعه و تولید دانش بود اما امروزه این موضوع در حوزه‌های علمیه ما کم‌رنگ شده است و طلاب نسبت به آن علاقه نشان نمی‌دهند و دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به این قضیه توجه ویژه‌ای کنند و با ایجاد جلسات، نشست‌ها و گفتگو ها هم مشکلات را خوب حلاجی و تنقیح کنند و هم برای برون رفت از چنین وضعیتی تصمیم گیری نمایند که برای بهره گیری از فضای کتابخانه ها برگزاری نشست ها، انجمن کتاب وقلم، ایجاد فرصت هایی میدانی برای معرفی کتاب، تازه های نشر، نقد وبررسی و یا دعوت از مولفان برای انگیزه بخشی در فضای کتابخانه‌ها، می تواند موجب انس و پرداختن به فرهنگ مطالعه واقع شود و شرایط کتاب‌خوانی را نیز فراهم سازد.

وی افزود: در مدارس علمیه، از متولیان  کتابخانه‌ها درخواست می گردد تا نسبت به این موضوع سردی بازار کتاب، مطالعه و رفع آسیب‌های آن اهتمام داشته باشند، همچنین از اساتید انتظار می رود که از سری نکاتی که توجه به آن می‌تواند در راستای ایجاد افزایش زمان مطالعه و کتاب‌خوانی مؤثر باشد مانند ارجاع دادن مطالب درسی به یکسری از کتاب‌ها است که البته در کتابخانه مدرسه موجود می باشد، دریغ نکنند زیرا زمانی که در کلاس درس موضوعی مطرح می‌شود می‌توان مطالب تکمیلی و چرایی و چیسیتی آن موضوع را به کتب غیر درسی که همسو با مطالب آن کتاب است ارجاع داد. 

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: نکته دیگر، علاقه سازی از طریق ارتباط برقرار کردن با کتاب است، افرادی که به مسائل علمی و مطالعه کم اهمیت اند اگر در فضای نمایشگاه و فروشگاه‌های کتاب قرار بگیرند چه‌بسا تنوع کتب مختلف آنان را نسبت به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی ترغیب می‌کند و در دسترس قرار دادن کتابخانه‌ها و اختصاص امتیازات ویژه از سوی نهادهای پژوهشی نیز می تواند در امر موثر باشد.

وی ابراز کرد: دعوت صاحبان قلم در مدارس و ایجاد نشست و گفت‌وگو در مورد کتاب تألیف شده و ایجاد جلسات پرسش و پاسخ نیز می‌تواند علاقه سازی به کتاب و مطالعه را در بر داشته باشد و ما را به هدف مأنوس شدن طلاب با کتاب برساند.

مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران اذعان کرد: کتابخانه‌های مدارس باید دارای مجلات تخصصی در همه زمینه‌ها مانند فقه، تاریخ و … باشد و باید چنین جایگاهی را ترسیم کنیم که در سبد تحصیلی هر طلبه‌ای مجله تخصصی قرار بگیرد و سبد تحصیلی هر طلبه تنها کتاب درسی نباشد.

وی افزود: اگر نتوانیم حشر و نشر با کتاب را به‌عنوان یک فرهنگ در حوزه‌های علمیه برای طلبه‌ها ایجاد کنیم چه‌ بسا در آینده باید خسارت‌هایی را در این راستا متحمل شویم و باید به این موضوع دقت کنیم که ما رقیب و معارضینی داریم که شب و روز برای چیره شدن و تسلط بر شیعه تلاش می‌کنند و آرام و قرار ندارند و از موضوع پیش‌ران بودن حوزه‌های علمیه، مکتب تشیع وعلمای شیعه در هراسند.

حجت‌الاسلام ربانی در پایان بر ضرورت وجود عالمان سرآمد در حوزه های علمیه شیعه‌ تأکید کرد تا شخصیت های مقتدر بتوانند در میدان‌های مختلف با معارضین هماوردی کنند و هویت و مذهب خود را به دنیا معرفی نمایند، در مقابل هجمه استوار باشند و از معارف دینی و ایمان مردم دفاع نمایند.

ارسال نظرات