۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۷۶۶۶۳۳

دور زدن قانون به سبک دفاتر زیارتی؛ اجاره اتاق به کاروان‌های غیرمجاز

دور زدن قانون به سبک دفاتر زیارتی؛ اجاره اتاق به کاروان‌های غیرمجاز
در حالی که زائران کاروان‌های مجاز عتبات مجبورند ۵ نفره در یک اتاق ۳ نفره اسکان یابند، برخی دفاتر زیارتی به دنبال راه‌های میان‌بر برای کسب درآمد بیش‌تر هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «میزان متقاضیان سفر عتبات هم‌زمان با بازگشایی مدارس کاهش پیدا کرده است.» این را رئیس سازمان حج سید عباس حسینی می‌گوید.

مدیر یکی از دفاتر زیارتی علیرضا کلانتری می‌گوید که با وجود کاهش زائر، «اتاق خالی نداریم.» این در حالی است که برخی از دفاتر زیارتی، اتاق‌های هتل را به کاروان‌های غیرمجاز با قیمت بالاتر اجاره داده‌اند.

شهریور امسال ۳.۵ میلیون نفر به زیارت اربعین رفتند. پس از آن ثبت‌نام دور جدید اعزام‌های کاروانی از دهم شهریور با ظرفیت حدود ۴۳ هزار نفر آغاز شد، اما این روزها از ۲۵ کاروان تعیین شده در هر روز ۱۰ کاروان هم پر نشده است.

زائران کاروان‌های رسمی ۳ روز در کربلا و ۳ روز در نجف اسکان دارند. اما مدیر هتل عتبات حسین اکمل می‌گوید که «بسیاری از زائران اتاق‌ها را برای یک شب کرایه می‌کنند.»

هر ساله در ایام مناسبتی مانند رجب، شعبان، محرم، عرفه و ... کاروان‌های زیارتی به دلیل کسب سود بیشتر، ۵ زائر را در اتاق ۳ نفره اسکان می‌دهند و همین امر باعث گلایه‌مندی زائران شده است.

مدیر دفتر زیارتی محمود صادقی می‌گوید که «اگر اتاق‌ها خالی باشد، متضرر می‌شویم،» برای همین هم گاهی اتاق‌های خالی را به زائران انفرادی یا کاروان‌های غیرسازمانی کرایه می‌دهیم.

در مقابل مدیر کاروان عتبات علی رمضانی با بیان اینکه سازمان حج به دفاتر زیارتی ارز پایین‌تر از نرخ بازار آزاد (حدود ۴۸ هزار تومانی) می‌دهد تا در صورت کاهش تقاضا، خسارت‌های آنها جبران شود، می‌گوید که «اجاره اتاق‌ها به کاروان‌های غیرمجاز تخلف است.»

کارشناسان می‌گویند که سازمان حج باید نظارت بیشتری بر هتل‌ها داشته باشد و در صورت تخلف دفاتر با آنها برخورد جدی کند با حذف ارز پیش‌بینی شده برای آنها از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کند.

همچنین راه‌اندازی سفرهای کوتاه مدت می‌تواند از سفرهای غیرمجاز و انفرادی خارج از چارچوب سازمان حج بکاهد.

برچسب ها: اربعین حج اوقاف
ارسال نظرات