۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۶۶۴۰۶

«نشر بين‌الملل» به ائتلاف «ناشران برای فلسطین» پيوست

«نشر بين‌الملل» به ائتلاف «ناشران برای فلسطین» پيوست
چند هفته مانده به آغاز نمايشگاه كتاب فرانكفورت، ائتلافي از ناشران حامي فلسطين از 50 كشور از برگزارکنندگان اين نمایشگاه خواسته‌اند تا روابط خود با اسرائیل را براي حمايت از مردم فلسطین قطع كند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هفتادوششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از16 تا 20 اکتبر 2024 (برابر 25 تا 29 مهر ماه 1403) در حالي در آلمان برگزار خواهد شد که جهان همچنان خشمگين از جنايات و كودك‌كشي صهيونيست‌ها در غزه است. مدتي پيش ائتلافی بین‌المللی با عنوان «ناشران برای فلسطین»، متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر طی نامه‌ای سرگشاده‌ای از برگزارکنندگان نمایشگاه  کتاب فرانکفورت خواست تا روابط خود را با اسرائیل قطع کند. در این نامه خطاب به مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت آمده است: «رژیم نسل‌کش اسرائیل و آپارتاید استعماری علیه مردم فلسطین را به طور علنی محکوم می‌کنیم و از نمایشگاه کتاب فرانکفورت نيزهمین درخواست را داریم.»

براي پيوستن به اين ائتلاف كافي است ناشران حامي مردم فلسطين در سايتي اينترنتي اطلاعاتي ساده را وارد كنند، با اين حال از ميان ناشران ايراني تنها «شرکت چاپ و نشر بین الملل»، از خانواده بزرگ سازمان تبليغات اسلامي به اين ائتلاف پيوسته است.

اسماعیل سلطانی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین الملل در اين‌باره گفت: «پس از آن كه بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی متن انگلیسی بيانيه ائتلاف بین‌المللی «ناشران برای فلسطین» را ترجمه و منتشر کرد،‌ ما بلافاصله در همان نشاني اينترنتي اعلام شده ثبت‌نام كرديم. اطمينان داريم اکثر ناشران جبهه فرهنگی انقلاب، همسو و در حمایت از این بیانیه وارد عرصه خواهندشد.»

حاشيه‌هاي سال گذشته فرانكفورت

سال گذشته نمایشگاه كتاب فرانكفورت تنها چند هفته پس از «طوفان الاقصي» برگزار شد و یورگن بوس ، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در آستانه برگزاری این نمایشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نمایشگاه فرانکفورت حامی اسرائیل است و قصد دارد تا صدای اسرائیل را در جهان برجسته کند و برنامه‌های ویژه‌ای نیز در حمایت از اسرائیل تدارک دیده است.»

برگزاركنندگان نمايشگاه سال گذشته فرانكفورت، حتي پا را فراتر گذاشتند و مراسم اهدای يك جایزه ادبي به عدنیه شبلی ، نویسنده فلسطینی را لغو کردند چون معتقد بودند كتاب او به نام «يك موضوع جزئي» يهودي‌ستيزانه است. در اين كتاب كه به جنگ‌هاي سال 1948 اعراب و اسرائيل مي‌پردازد، سربازان متجاوز اسرائیلی یک دختر فلسطینی را به قتل مي‌رسانند.

اكنون با آشکار شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان و همچنین بمباران مناطق مسکونی و امدادی در غزه، ائتلاف ناشران از نمايشگاه فرانكفورت خواسته نه‌تنها رويه سال گذشته را ادامه ندهد بلكه اين جنايت‌ها را نيز محكوم كند.

اسماعیل سلطانی  با اشاره به اين كه حوزه نشر نسبت مستقيمي با آزادي بيان دارد و يادآوري آن كه زندگی و زنده ماندن، حق مسلم تمامی مردم جهان است اما سردمداران متوحش رژیم صهیونیستی مانع این حق زندگی مردم فلسطین و لبنان می شوند اظهار داشت: «هنگامی که ناشران به عنوان فعالان آزادی بیان که از قدرت کلام مکتوب نیز برخوردارند، دغدغه فلسطین داشته باشند بی شک، چنین دغدغه‌ای در اکوسیستم فرهنگ دنیا نیزاثرگذار خواهد بود و موجب مانایی مساله فلسطین می‌شود؛ به گونه ای که دشمن ديگر نمی‌تواند به کمک جریان رسانه‌ای خود، جای ظالم و مظلوم را عوض کند.»

سلطانی كه از ناشران ایرانی خواست تا هرچه زودتر بيانيه حمايت از مردم مظلوم فلسطين را امضا كنند، حمايت از فلسطين را در نشر بین‌الملل مسبوق به سابقه دانست و گفت: «در سال 1398 و در نخستين جلسه هیات مدیره، براي تطابق با دغدغه‌های مقام معظم رهبری بویژه در حوزه کتاب به گزاره‌ای با عنوان «مقاومت» رسیديم و در اين چد سال همواره براي اين موضوع، كتاب توليد كرده‌ايم. ما معتقدیم که مقاومت دارای قله‌هایی است که رهبران مقاومت در شمار این قله‌ها محسوب می‌شوند و اولین کتابی که چاپ و نشر بین الملل در دوره جديد چاپ کرد، کتاب « زبور مقاومت» بود. این کتاب سیری در زندگانی، مواضع و دیدگاه‌های شهيد بزرگوارسید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌ الله لبنان، با نگاهی ویژه به جنگ ۳۳ روزه و مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.»

سلطانی همچنين با اشاره به یکی از آخرین کتاب‌های چاپ شده در نشر بین الملل با نام «ارض موعود» كه یک رمان فلسطینی است، از تمامی موسسات و نهادهای فرهنگی کشور بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواست همچون موسسات تابعه سازمان تبلیغات اسلامی، بحث مقاومت و حمایت از آثار ادبي با موضوع غزه و فلسطين را دربرنامه‌ها و جشنواره‌های بین المللی خود پررنگ تر کنند تا مساله فلسطین برای مردم مسلمان جهان و مخاطبان جوان آنها به مساله اول جهان اسلام تبدیل شود.

 

ارسال نظرات