۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۶۶۱۱۹
حجت الاسلام مجتهدزاده در گفت‌وگو با رسا:

آمریکا حامی بزرگ جنایت های رژیم صهیونیستی است/ ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست

آمریکا حامی بزرگ جنایت های رژیم صهیونیستی است/ ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست
عضو بسیج اساتید حوزه علمیه قم با تاکید بر ساختارهای محکم حزب الله لبنان تصریح کرد: حزب‌الله در دوره دبیرکلی شهید حسن نصرالله گرچه با چالش‌های بزرگی مواجه بود؛ اما موفق شد دوبار خواسته‌های خود را بر اسرائیل تحمیل کند که این مسئله نشانگر این است که ساختار آنان متکی به شخص نیست.

اشاره: از زمان جنگ جهانی دوم، آمریکا بیش از هر کشور دیگری به رژیم جعلی صهیونیستی که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، کمک کرده‌است.

بر اساس گزارشی که اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا به تازگی انتشار داده، فاش شده که رژیم صهیونیستی تبدیل به اصلی‌ترین متحد در بیرون از اعضای ناتو برای آمریکا شده‌است و این رژیم «دسترسی ممتاز به پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا را دارد.»

این اندیشکده آمریکایی با تاکید بر اینکه «اسرائیل از زمان تأسیس به عنوان بزرگترین دریافت‌کننده تصاعدی کمک‌های خارجی آمریکا بوده‌»، نوشته‌است که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳، حدود ۲۱۶ میلیارد دلار کمک نظامی و ۸۱ میلیارد دلار کمک اقتصادی را از آمریکا دریافت کرده و مجموع این کمک‌ها به ۲۹۷ میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس تحلیل کارشناسان تا سال ۲۰۲۸، آمریکا به طور سالانه بیش از چهار میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد و احتمال افزایش یافتن این رقم به علت جنگ و جنایت رژیم در غزه و لبنان تغییر شرایط جغرافیای سیاسی منطقه نیز وجود دارد.

گزارش اخیر «اداره پژوهش‌های کنگره» (سی‌آراس) افزون بر کمک‌های تسلیحاتی، بر روی کمک‌های اقتصادی آمریکا به رژیم صهیونیستی تمرکز دارد و در بخشی از آن آمده‌است: «اکنون تقریباً تمام کمک‌های دوجانبه ایالات متحده آمریکا به اسرائیل در قالب کمک‌های نظامی است؛ اسرائیل از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ کمک‌های اقتصادی چشمگیری نیز دریافت کرد.» البته اداره پژوهش‌های کنگره به کمک ۱۰ میلیارد دلاری آمریکا برای ایجاد سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» نیز اشاره می‌کند.

خبر شهادت سید حسن نصرالله قلب ما را به درد آورد که البته در این میان نیز کمک های آمریکایی ها و مجوز آنان به رژیم صهیونیستی سسب شد تا اشغالگران صهیون، برای ترور شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان جسارت پیدا کرده و اقدام به ترور ایشان و همرزمان آن کنند.

در واقع آمریکا چک سفید امضا به دشمن صهیونیستی داد تا در منطقه عربی و اسلامی هر کاری که می خواهد را انجام دهد و اهداف خود مبنی بر متلاشی کردن ساختار نظامی حزب الله لبنان را بی هیچ ترس و واهمه ای از عواقب آن، دنبال کند.

در همین راستا خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به گفت‌وگو با حجت الاسلام علی اصغر مجتهدزاده عضو بسیج اساتید حوزه علمیه قم پرداخته و ساختارهای نظامی حزب الله لبنان و نقش آمریکا در جنایت های رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داده است.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

رسا: به نظر شما آیا ترور سید حسن نصرالله تضعیف ساختار حزب الله را به دنبال خواهد داشت یا خیر؟

قبل از هر چیز لازم است پایه عقیدتی وساختار حزب الله را توضیح دهم. حزب‌الله، سازمانی سیاسی- نظامی و شیعه در لبنان است. حزب‌الله با الهام از مکتب تشیع با نظرو فرمان مرجع تقلید شیعه امام خمینی رضوان الله علیه در لبنان فعالیت کرد.

در زمان جنگ داخلی لبنان، حزب‌الله به کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تعلیم نظامی داده شد و تحت حمایت مالی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. حزب‌الله لبنان ۳ هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرد که دو هدف عبارت بود از: محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان و برپایی حکومت اسلامی در لبنان.

م/آمریکا حامی و شریک جنایت های رژیم صهیونیستی است / ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست

شهید عزیز سید حسن نصرالله دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان، سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که این سازمان 100,000 جنگجوی آموزش‌دیده دارد. حزب‌الله اکنون بیش از این تعداد جنگجوی تمام وقت و نیروی ذخیره دارد.

این حزب سعی کرده با ایجاد حلقه‌های مختلف، ساختار محرمانه و سرّی را برای خویش ایجاد کند و از این‌رو تنها لایه‌های بیرونی حزب برای تحلیلگران مشخص بوده و حتی بسیاری از سیاستمداران لبنانی هم از هرم‌های تشکیل دهنده ساختار مراکز تصمیم‌گیری این حزب بی‌اطلاعند. با این وجود ساختار تشکیلاتی حزب را می‌توان به این شکل تقسیم کرد: هیئت رهبری، شورای سیاسی، شورای سیاستگذاری، فراکسیون نمایندگان، گروه‌های اجرایی، هیئت‌های مشورتی.

در تمامی این ساختارها تصمیم‌گیری‌ها با اکثریت‌آراء انجام می‌شود و بالاترین مرکز تصمیم‌گیری در حزب‌الله نیز مجلس شورای حزب است که 12 عضو دارد و تمامی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی حزب زیر نظر آنها انجام می‌پذیرد. شهید عزیز سیدحسن نصرالله سومین دبیرکل این حزب است درحالی که پیش از وی شیخ صبحی طفیلی و شهید سیدعباس موسوی در رأس هرم این حزب قرار گرفته بودند.

ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست

حزب‌الله در دوره دبیرکلی شهید سیدحسن نصرالله گرچه با چالش‌های بزرگی مواجه بود اما موفق شد دوبار خواسته‌های خود را بر اسرائیل تحمیل کند، ابتدا در سال 2000 اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی ازجنوب لبنان کرد و بار دوم در جنگ 2006 توانست با مقاومتی خارق‌العاده از زیر فشار گسترده نظامی اسرائیل سالم بیرون برود و بدین شکل دومین ناکامی پیاپی را برای اسرائیل به ارمغان آورد. حزب‌الله در کنار تقویت ساختار نظامی خویش همچنین طی بیش از یک دهه گذشته توانست با ایجاد سازمان‌های موازی اجتماعی، سیاسی واقتصادی در این عرصه‌ها نیزدرصحنه لبنان نقش‌آفرینی کند.

علاوه برساختار فوق که متکی به شخص نیست، پیام مقام معظم رهبری مدظله العالی به روشنی به ساختار محکم حزب الله لبنان اشاره دارد.

معظم له در تاریخ 7 مهر 1403 فرمودند: «جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند». این پیام گویای آن است که ساختار حزب الله از استحکامی برخوردار است که رژیم جنایتکار و ددمنش صهیونی که بدون کمک کشورهای مستکبر قادر به دفاع از خود نیست به تعبیر رهبر فرزانه؛ بسیار کوچک تر از آن است که بتواند صدمه مهمی به حزب الله وارد سازد. لذا جای نگرانی نیست که عَلَم حزب الله به دست بزرگ مرد دیگری از این تبار خواهد رسید که درغلبه بر جبهه باطل و گذر از این پیچ تاریخی به تمدن جدید اسلامی به کمک نیروهای مقاومت و با تکیه بر خداوند متعال برسد.

م/آمریکا حامی و شریک جنایت های رژیم صهیونیستی است / ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست

رسا: آمریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل به چه میزان درانجام این جنایت ها شریک است؟

همه مستندات تاریخی حاکی است؛ امریکا شیطان بزرگ حامی و یاور اسرائیل است و در همه جنایت ها و نسل کشی ها شرکت دارد. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری؛ «آمریکایی‌ها کاملاً غیرقابل اعتماد و در همه جا به‌دنبال فتنه، فساد، اختلاف و جنگ هستند و با منافع ملت ها نیز مخالفند.» ۱۳۹۷/۱۲/۰۸

رهبر معظم انقلاب در رابطه با نقش و جایگاه آمریکا در نبرد طوفان الاقصی نیز فرمودند: «در همان روزهای اوّل تهاجم وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی به مردم غزه، آمریکایی‌ها مرتب رفت‌وآمد کردند، اروپایی‌ها یکی پس از دیگری دائماً رفت‌وآمد کردند، همراهی خودشان و پشتیبانی خودشان را از جنایت‌کاران صهیونیست نشان دادند، صریحاً اعلام کردند؛ فقط هم اعلام نبود، سلاح فرستادند، امکانات فرستادند، انواع و اقسام کمک‌ها را کردند. ظلمت دنیای امروز این است؛ ما امروز با این دنیا مواجهیم.»

کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی

کمک‌های دولت دموکرات بایدن به رژیم صهیونیستی تنها به ارسال کمک‌های مالی- تسلیحاتی ختم نمی‌شود. واشنگتن با همراهی متحدان اروپایی و عرب خود در منطقه غرب آسیا اقدام به ایجاد حلقه دفاعی در پیرامون رژیم صهیونیستی کرده و به عنوان «نیرو نیابتی» در برابر اقدامات مقاومت در حوزه شرق عربی و شمال اقیانوس هند قرار گرفته است.

به عنوان مثال پس از تشدید عملیات‌های ارتش ملی یمن علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی، ارتش آمریکا در غالب دو طرح تشکیل نیروی امنیتی «نگهبانان رفاه» و ائتلاف هوایی علیه یمن سعی کرد تا از منافع تجاری اسرائیل در آب‌های منطقه دفاع کند. اتخاذ چنین رویکردی از سوی آمریکایی‌ها نشان دهنده عدم صداقت آمریکایی‌ها برای پایان یافتن جنگ در غزه و کنترل دامنه تنش‌ها درخاورمیانه است. همچنین امریکا و متحدینش در رهگیری موشک های ایرانی در وعده صادق 1 کمک شایانی به اسرائیل نمود. اتخاذ چنین رویکردی از سوی واشنگتن سبب شده تا اسرائیل با گذشت نزدیک به یک سال از جنگ غزه نه تنها برای پایان جنگ عجله‌ای نداشته باشد، بلکه با ویران ساختن بخش هایی از لبنان و ترور فرماندهان و شهادت سید مقاومت از برنامه ریزی برای آغاز حمله زمینی به لبنان هم سخن بگوید. به نظر می رسد حمایت امریکا از اسرائیل اجرای نقشه شوم از نیل تا فرات است که با این نقشه کلیه کشورهای اسلامی در خطر قرار دارند.

امریکا در حمایت از اسرائیل همه امکانات خود را برای حفظ و بقای اسرائیل به کار گرفته که به بخشی از آنها اشاره می کنم که حق وتو و کمک های نظامی از جمله این حمایت ها است.

م/آمریکا حامی و شریک جنایت های رژیم صهیونیستی است / ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست

حق وتو

آمریکا تاکنون پنج قطعنامه شورای امنیت را به نفع تل‌آویو وتو کرده و اجازه نداده است تا اجماع جهانی برای محکومیت جنایات صهیونیست‌ها و پایان جنگ در غزه شکل بگیرد. واشنگتن حتی زمانی که از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده نکرده، بلافاصله از غیراجباری بودن قطعنامه این شورا برای رژیم صهیونیستی سخن گفت! نکته جالب توجه آن است که در جریان مناقشه اتمی ایران، مقامات آمریکایی همواره از لازم الاجرا بودن مصوبات شورای امنیت سخن می‌گفتند اما تجربه جنگ غزه نشان داد که امنیت اسرائیل برای دولتمردان آمریکایی مسئله‌ای بالاتر از رأی شورای امنیت و حتی اعتبار ایالات متحده در جامعه جهانی است.

جالب است بدانیم که آمریکا ۵۳ بار از حق وتوی خود برای ممانعت از تصویب قطعنامه‌‌‌های شورای امنیت علیه اسرائیل استفاده کرده است. بعضی از آنها موضوعاتی چون جنایت جنگی، اشغال، الحاق سرزمینی، قتل فراقانونی، شهرک‌‌‌سازی، توسل به زور و حقوق بشرمی باشند که اگر حمایت همه جانبه وبی دریغ امریکا نبود کشتار کمتری صورت می گرفت.

کمک نظامی

بیشتر کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل تحت عنوان برنامه «تأمین مالی نظامی در خارج» تعریف شده که بر اساس آن کمک‌های بلاعوضی را به اسرائیل ارائه می‌دهد تا از آن برای خرید کالا و خدمات نظامی آمریکایی استفاده کند.

ایالات متحده همچنین سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای سامانه‌های مشترک پدافند موشکی کمک می‌کند. وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ میلادی، ایالات متحده مجموعا ۳.۴ میلیارد دلار به بودجه دفاع موشکی به شمول ۱.۳ میلیارد دلار برای گنبد آهنین (که راکت‌های کوتاه برد را رهگیری می‌کند) کمک کرده است.

اسراییل به برخی از پرطرفدارترین فناوری‌های نظامی ایالات متحده هم دسترسی دارد. اسرائیل نخستین اپراتور بین‌المللی جت‌های جنگنده اف-۳۵ است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ از این هواپیما در جنگ استفاده کرد.

براساس تحلیل کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا، تا سال ۲۰۲۸، آمریکا به طور سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار به اسرائیل کمک خواهد کرد و احتمال افزایش یافتن این رقم به علت وقوع جنگ غزه و تغییر شرایط جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه نیز وجود دارد.

دولت آمریکا اخیرا فروش ۲۵ واحد جنگنده اف-۳۵ و موتور‌های هواپیما به همراه ۱۸۰۰ بمب هدایت نشده ۹۰۰ کیلویی «ام. کی۸۴» و ۵۰۰ بمب هدایت نشده «ام. کی۸۲» به رژیم صهیونیستی را تایید کرده، اما آن را علنی نساخته است.

م/آمریکا حامی و شریک جنایت های رژیم صهیونیستی است / ساختار حزب الله لبنان متکی به شخص نیست

نه تنها کمک های نظامی بسیاری بعد از 7 اکتبر امسال از سوی امریکا انجام شده بلکه براساس گزارش منتشر شده از سوی شورای روابط خارجی آمریکا، در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی بیش از 300 میلیارد دلار کمک مالی به شکل‌های کمک نظامی و اقتصادی از آمریکا دریافت کرده است.

بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تا هفتم مارس ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ محموله سلاح از مبدأ آمریکا به مقصد فلسطین اشغالی فرستاده شد.

در بیست‌ونهم مارس ۲۰۲۴ بایدن مجوز انتقال میلیاردها دلار جنگنده و بمب‌های پیشرفته به اسرائیل را صادر کرد. اگر اسرائیل با کمک امریکا و سازمان های بین المللی و مدعی حقوق بشرکنترل می شد اکنون مانند سگ هار به زنان و کودکان بی دفاع حمله نمی کرد.

حضور نظامی

در پی تشدید تنش‌ها در منطقه به علت جنایات رژیم صهیونیستی، از جمله ترور «شهید اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران و دیگر جنایات این رژیم در غزه، دولت آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور، برای حمایت از رژیم صهیونیستی چندین ناوگروه در منطقه مستقر کرده بودند. همچنین تعدادی ناو آمریکایی در شرق دریای مدیترانه و ۲ ناوشکن و زیردریایی موشک هدایت شونده «یو اس اس جورجیا» در دریای سرخ مستقر هستند.

رسانه ها به نقل از منابع وابسته به پنتاگون نوشته‌اند که ۵۰۰۰ نظامی آمریکایی در عملیات‌های اسرائیلی‌ها علیه مردم غزه مشارکت دارند که بخشی از آن به مشارکت مستقیم و بخش اعظم آن نیز به پشتیبانی، هدایت و ... برمی‌گردد. همچنین نوشته اند که هدف از اعزام این نیروها حمایت از دو مرکز هسته‌ای در اراضی اشغالی، یعنی دیمونا و منطقه صحرانی «تبنه» است.

بنابراین واضح است که حامی و شریک تمام و کمال این سگ هار امریکا است و در هر محکمه ای قابل اثبات است.

ارسال نظرات