۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۶۵۵۵۳
امام جمعه موقت کاشان:

اخلاق پیامبر نوعی امداد الهی برای جذب دل ها بود

اخلاق پیامبر نوعی امداد الهی برای جذب دل ها بود
اصفهان –حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) با اخلاق دل‌ها را فتح کرد و مجذوب خودش کرد و به پیروزی رسید، گفت: اخلاق پیامبر اکرم(ص) اخلاق الهی و امداد الهی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب جلسه تفسیر آیه ۴۷ سوره مبارکه ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی کاشان برگزار شد، گفت: خداوند در موارد متعدد در قرآن از شخصیت پیامبر اکرم(ص) سخن گفته است.

وی با اشاره به اینکه اخلاق پیامبراکرم(ص) یک معجزه بود، گفت: پیامبر معجزات زیادی داشت و معجزه جاویدان ایشان قرآن است و معجزه دیگر ایشان اخلاق است.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: یکی از علما می‌فرماید، پیامبر اکرم(ص) زمانی که از مکه وارد مدینه شد نه مال و ثروت و نه لشکری داشت و با وجود اینکه در ظاهر تنها وارد مدینه شد، اما با یک لشکر اخلاق وارد مدینه شد.

وی با بیان اینکه تبار با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) با اخلاق دل‌ها را فتح کرد و مجذوب خودش کرد و به پیروزی رسید، افزود: اخلاق پیامبر اکرم(ص) اخلاق الهی و امداد الهی بود.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه کار پیامبر اکرم(ص) هدایت و تعلیم و تربیت و تهذیب نفس بود، گفت: وجود پیامبر اکرم(ص) برای همه جهانیان رحمت است و هیچ رحمتی بالاتر از هدایت نیست، یکدست پیامبر در دست خدا و دست دیگرش در دست مردم بود.

وی با بیان اینکه برنامه اصلی پیامبر اکرم(ص) تهذیب و تزکیه مردم بود، افزود: یکی از عوامل تهذیب غفلت زدایی است چرا که غفلت سبب ذلت و سقوط انسان است.

حجت الاسلام اسلامی تبار یکی از شرایط مهم تزکیه را بیداری از خواب غفلت دانست و گفت: یکی از عوامل غفلت انسان می‌شود این است که گاهی اوقات به واسطه برخی امتیازات واهی فریب می‌خورد و از درجه انسانیت سقوط می‌کند.

وی ادامه داد: انسانی که دچار غفلت می‌شود با یکسری امتیازات کاذب و واهی فریب می‌خورد و به تصور خود به خواسته هایش رسیده است در حالی که آنچه را که داشته از دست داده است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: این افراد اگر برخی امتیازاتی همچون استعداد، علم، هنر، ثروت و قدرت را هم اگر داشته باشند از خودشان نیست و از خدا است و نباید به واسطه داشتن این امتیازات مغرور شوند و دیگران را بنده و برده و خود را برتر از دیگران بداند. 

به گفته وی افتخار برای کسی است که امتیازات حقیقی که از خودش باشد را داشته باشد و این در حالی است که ما چیزی از خودمان نداریم اگرهم چیزی داریم از خداوند است و اگر بخواهد از ما می‌گیرد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: تمام خوبی‌های عالم در ذات مقدس خداوند است و هر خوبی را نیز بی نهایت دارد و هر خوبی نیز عین ذات او است و کسی به او نداده و کسی هم نمی‌تواند از او بگیرد و هیچ عیب و نقصی ندارد و می‌تواند خود را برتر بداند.

وی ادامه داد: تنها افتخار ما عبودیت و بندگی خدا است، هرکس بنده خدا باشد می‌تواند افتخار کند و بالاترین مقام پیامبر عبودیت است، از این رو عبد واقعی کسی که است خدا شناس و موحد است و به لوازم توحید هم عمل کند و پایبند باشد. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات