۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۷۶۴۶۷۱

ایران اسلامی عزادار شهادت امام رضا

ایران اسلامی عزادار شهادت امام رضا
همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا علیه السلام مراسم سوگواری و عزاداری آن امام همام در سراسر ایران اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مردم ایران اسلامی هرسال در شب و روز سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) با حضور در حسینه‌ها، مساجد و حرم مطهر ایشان در مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم، عزاداری می‌کنند.

امروز میلیون‌ها زائر و مجاور دلسوخته حضرت رضا (ع) از چندین روز قبل، همزمان با روز شهادت آن امام همام از گوشه کنار کشور و جهان، خود را به آستان مقدس این امام همام رسانده اند تا در صحن و سرای امام مهربانی ها با عرض سلام و تسلیت، دل های خود را با نور معنویت او جلا دهند.

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) در سراسر ایران

در حرم حضرت رضا(ع) یکی از برنامه‌هایی که برای ایام پایانی ماه صفر در نظر گرفته شده، مراسم «حسینیه حرم» است که هر شب مردم یک استان در صحن قدس به عزاداری پرداختند.

حسینیه حرم با حضور هیئات مذهبی ۲۰ استان و ۲ کشور پرشورتر از همیشه میزبان عزاداران رضوی بود و هیئت‌های استان‌های خراسان جنوبی، همدان، زنجان، هرمزگان، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، اردبیل، خراسان شمالی، مازندران، اصفهان، آذربایجان شرقی، بوشهر، قم، گلستان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، سیستان و بلوچستان، اجتماع آذری‌زبان‌ها و کشورهای هند و پاکستان در رواق‌های امام خمینی (ره) و صحن‌های قدس، امام حسن مجتبی (ع) و گوهرشاد مراسم عزاداری سنتی اقوام و استان‌ها را برگزار کردند.

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) در سراسر ایران

سرتاسر ایران اسلامی امروز غرق در آه و ماتم بود و علاوه بر مشهد مقدس در شهرهای مختلف ایران ازجمله شهر مقدس قم، شیراز نیز مراسم  سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) برگزار شد.  

اقشار مختلف مردم شهر مقدس قم نیز که در این روزهای پایانی ماه صفر رنگ و بوی ماتم به خود گرفته و یکپارچه سیاهپوش و عزادار شده اند، مجالس عزاداری متعددی را در مساجد و حسینیه‌ها برپا کرده و در ماتم شهادت جانسوز امام رئوف و مصائب حضرت سید الشهدا (ع) و یاران فداکارش به عزاداری پرداختند.

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) در سراسر ایران

اطراف حرم فاطمه معصومه (س) این روزها مملو از زائرانی است که با چهره‌هایی مشتاق و اندوهی در قلب، به گنبد طلایی حرم چشم می‌دوزند. مسجد مقدس جمکران مقصد بعدی است برای آرامش یافتن در جوار گنبد فیروزه‌ای و دل سپردن به روزگاری است که در آن منجی نسل پیامبر (ص) با ظهورش خاطر تمام شیعیان و سوگواران را آرام می‌کند.

دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف شهر قم خود را به حرم مطهر حضرت معصومه رسانده‌اند. هر هیئتی نشان و پرچم ویژه خود را دارد. دسته طبل زنان در صحن عتیق غوغایی به پا کرده‌اند. آن سو پاکستانی‌ها نوحه مخصوص خود را می‌خوانند و بر صورت می‌زنند. عراقی‌ها هم رسوم و چهره مشخصی دارند. مردان و زنان سالخورده و جوان به همراه کودکانی که با لباس عربی سیاه مشغول خواندن زیارتنامه هستند.

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) در سراسر ایران

کاروان‌های پیاده از روستاهای اطراف هم از جلوه‌های زیارت در روز شهادت امام هشتم است. کاروان‌هایی از مردان، جوانان و نوجوانانی که به عشق خورشید هشتم در گرمای سوزان تابستان قم، خود را از دل بیابان‌ها به بهشت حرم بانوی کرامت رسانده‌اند.

ارسال نظرات