۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۶۴۲۱۵
آیت الله کعبی در گفت‌وگو با رسا:

منشور حکمرانی خردمندانه، به جای حکمرانی محفلی در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد

منشور حکمرانی خردمندانه، به جای حکمرانی محفلی در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای با اعضای دولت چهاردهم باید منشور دولت خردمندانه باشد، تصریح کرد: اندیشه ورزی کارشناسانه، رفاقتی و توصیه‌ای و محفلی نیست بلکه بهره مندی از اندیشه، خرد و نیرو‌های با تجربه و کاربلد است.

آیت الله عباس کعبی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهنمودهای امروز رهبر معظم انقلاب به اعضای هیأت دولت چهاردهم را مهم، راهبردی و کاربردی توصیف کرد و گفت: بیانات حضرت آیت الله خامنه ای با اعضای دولت چهاردهم باید منشور دولت خردمندانه قرار گیرد نه حکمرانی محفلی.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اصول چندگانه را برای حکمرانی خردمندانه و همچنین نفی حکمرانی محفلی بیان داشتند، ابراز داشت: اصل اول حکمرانی خردمندانه انجام کارهای بزرگ، بهره مندی از فرصت ها و لحظه شناسی است، زیرا که فرصت ها زود می گذرد و می توان در مدت بسیار کم همانند دولت سه ساله شهید رئیسی و سه سال صدرات امیرکبیر فعالیت های بزرگی را بنیان گذاری کرد؛ بنابراین باید دولت چهاردهم برای انجام کارهای ریشه ای برنامه ریزی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اصل دوم حکمرانی خردمندانه را اندیشه ورزی کارشناسانه دانست و تصریح کرد: اندیشه ورزی کارشناسانه رفاقتی و توصیه ای و محفلی نیست، بلکه بهره مندی از اندیشه، خرد و نیروهای با تجربه و کاربلد است که بتوانند  برای مسائل گوناگون نظام اسلامی راه حلی ارائه دهند که به ارتقای کارآمدی نظام اسلامی بیانجامد.

یکی از چالش های دولت وفاق ملی اندیشه ورزی محفلی است

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: ممکن است یکی از چالش های دولت وفاق ملی اندیشه ورزی محفلی باشد که به جای اندیشه ورزی محفلی باید اندیشه ورزی بر اساس عقلانیت، کارآمدی، تخصص، تعهد و اعتقاد به مبانی انقلاب همانند اسلام، مکتب اهل بیت، قانون اساسی و ولایت فقیه جایگزین شود.

آیت الله کعبی در توصیه ای از دولت چهاردهم خواست که به هوش باشد و افزود: افرادی که دچار فرسایش فکری و فرسودگی ذهنی هستند، از خط قرمزهای انقلاب عبور کردند و نگاه به غرب دارند و به رهنمودهای رهبر انقلاب، ته نشین های ذهنی غلط خود را به عنوان کارشناسی به دولت القا نکنند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات رهبری در منشور دولت خردمندانه بهره گیری از نیروهای جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه است، گفت: خوشبختانه در دولت شهید رئیسی از نیروهای انقلابی جوان متعهد بهره گرفته شد و باید دولت چهاردهم باید این نیروها را حفظ کرده و بر این اندوخته ها اضافه کند.

آیت الله کعبی اصل چهارم حکمرانی خردمندانه را طراحی پیوست عدالت برای بخش های گوناگون کشور دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای خود فرمودند که باید دولت پیوست عدالت داشته باشد و عدالت با شعار و تکرار خوب بودن عدالت و حق محقق نخواهد شد، از این رو باید به جای عدالت گفتاری، پیوست عدالت متناسب با بخش های گوناگون کشور در حوزه های فرهنگ، اقتصاد، خدماتی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، تربیتی و فناوری عملیاتی طراحی شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان اظهار کرد: نباید مدیران اجرایی تنها حضور ستادی داشته باشند بلکه باید در میدان و استان ها حضور داشته و دولتمردان این سنت حسنه را که دولتمردان و رئیس جمهور سیزدهم با حضور مردمی و سفر استانی داشتند، استمرار دهند.

وی فضای مجازی قانونمند را جزء اصول حکمرانی خردمندانه دانست و ابراز کرد: فضای حکمرانی در فضای مجازی باید براساس اصول حاکمیت، بهره مندی فنی، استفاده از فرصت های فضای مجازی، مقابله با ناهنجاری های فضای مجازی، حفظ امنیت، توسعه کسب و کار و اشتغال طراحی شود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه اصل دیگر حکمرانی خردمندانه ارتقای فناورانه و زیر ساختی هوش مصنوعی است، افزود: ما باید به دنبال راه اندازی سازمان هوش مصنوعی باشیم و باید دولت مبتکرانه، نوآورانه، فناورانه و هوشمندانه به شکل پیشگام به استقبال هوش مصنوعی و حتی فناوری های جدید همانند اینترنت اشیاء و کوانتوم پیش رود.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات