۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۶۳۸۷۸

ایجاد مراکز درمانی در اطراف حرم‌های کربلا؛ اتوبوس‌ها برای بازگشت زائران افزایش یافت

ایجاد مراکز درمانی در اطراف حرم‌های کربلا؛ اتوبوس‌ها برای بازگشت زائران افزایش یافت
در حالی که ۵ روز تا اربعین باقی مانده، عراقی‌ها نه تنها مراکز درمانی در اطراف حرم‌های کربلا، بلکه وسایل حمل و نقل عمومی برای خروج از این شهر را افزایش داده‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جمعیت زائران در کربلا هر لحظه رو به افزایش است. زائران کشورهای مختلف برای زیارت اربعین به این شهر مشرف شده‌اند. برخی از زائران سفر خود را کوتاه کرده و پس از یک روز حضور در کربلا بازمی‌گردند.

خانواده کرمی که پس از ۳ روز پیاده‌روی در طرق الحسین به کربلا آمده‌اند، می‌گویند که «هدف زیارت بود که امسال هم توفیق شد. امروز برمی‌گردیم.» این در حالی است که برخی از زائران یک هفته است در کربلا مانده‌اند.

ستاد اربعین از زائران خواسته که سفر خود را مدیریت و‌کوتاه کنند. یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، در کنار اسکان و تغذیه، وسایل حمل و نقل عمومی است. محدودیت‌های شهر کربلا و خیابان‌های آن باعث شده تا تعداد وسایل حمل و نقل هم کاهش یابد. با این وجود «تاکنون زائران مشکلی در تردد نداشته‌اند.»عراقی‌ها هم از زائران می‌خواهند تا زائران بازگشت خود را به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند. موکبدار عراقی که در باب البغداد خدمت و زائران را به سوی گاراژ هدایت می‌کند، می‌گوید که «روزهای منتهی به اربعین چون جمعیت زیاد می‌شود، وسیله حمل و نقل هم کم خواهد شد.»
در حال حاضر اتوبوس، ون و‌تاکسی از کربلا به نه تنها شهرهای زیارتی عراق بلکه به مرزهای ایران هم زیاد است. امسال بسیاری از ماشین‌ها زائران را تا مرز خسروی هم منتقل می‌کنند. این در حالی است که ماشین به سمت این مرز در سال‌های گذشته محدود بود. گفته می‌شود که تاکنون بیش از ۲ میلیون ایرانی به عراق رفته‌اند. با توجه به اینکه هنوز ۵ روز تا اربعین باقی مانده، موکب‌های بسیاری در مسیر زوار خدمات می‌دهند و حتی ماشین‌هایی برای جابجایی رایگان زوار پیش‌بینی شده است؛ تا جایی که حتی برخی از مردم عراق برای جلوگیری از مشکلات و کمبود وسایل حمل و نقل در اطراف حرم از زائران می‌خواهند که آن‌ها را رایگان تا نجف ببرند.
در باب بغداد و میدان تربیة کربلا هم روزانه بیش از ۱۲۰ اتوبوس فقط به مرز مهران و شلمچه می‌رود.دمای هوا هم‌اکنون بیش از ۴۵ درجه است اما زائران با وجود گرمای هوا به زیارت مشرف شده و حرم‌ها مملو از جمعیت است؛ تا جایی که برای رسیدن به ضریح همچنان باید ساعت‌ها منتظر ماند. از نکات قابل توجه در اربعین امسال، افزایش تعداد مراکز درمانی در اطراف حرم‌هاست. امسال حتی در بین‌الحرمین هم مرکز درمانی برای موارد سرپایی پیش‌بینی شده و حتی در هر قسمت از اطراف حرم درمانگاه‌هایی با حضور کادر درمان راه‌اندازی شده است.
پزشک عراقی محمود عباس می‌گوید که «بیشتر زائران با علائم تنگی نفس و کوفتگی اینجا می‌آیند.» در این بین اما یک چادر بزرگ هم برای امور پزشکی و درمانی پشت حرم حسینی راه‌اندازی شده که در صورت بروز مشکل برای زائران ماشین‌هایی به محل اعزام شده و زائران را به آنجا منتقل می‌کند.
عراقی‌ها امسال برای جلوگیری از ازدحام جمعیت با توجه به گرما فضای زیارتی را تغییر داده‌اند. مسیرها با وجود اینکه بیشتر شده، وسایل سرمایشی هم افزایش یافته و هر بخشی چندین کولر در خیابان و اطراف حرم دارد تا زوار زیارت بهتری را تجربه کنند.
اربعین امسال در هر گوشه و‌کنار زائران نوشیدنی خنک به زائران می‌دهند از آب تا شربت در هر مسیری توزیع می‌شود و کودکان عراقی از زائران می‌خواهند که لیوانی برداشته و به موکب آن‌ها بروند. وقتی به مو‌کب می‌رسی در کنار شربت و‌ ابمیوه، غذا هم توزیع می‌شود. اینجا همه با عشق به زائران خدمت می‌کنند.
ارسال نظرات