۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۷۶۳۸۵۱

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دفاع، راه و صمت در ششمین جلسه مجلس

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دفاع، راه و صمت در ششمین جلسه مجلس
ششمین جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برگزار شد و نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی دفاع، راه و صمت، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ششمین جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت از حوالی ساعت 14 (دوشنبه، 29 مرداد) آغاز شد و نمایندگان موافق و مخالف وزاری پیشنهادی دفاع، راه و صمت، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند.

صبح نیز در پنجمین جلسه مجلس برنامه‌های وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی و دادگستری مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف وزرا به بیان مطالب خود پرداختند و وزرای مذکور از برنامه‌های خود دفاع کردند.

در جلسه نوبت عصر نمایندگان مردم در خانه ملت به بررسی برنامه‌ها و نظرات وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و صنعت،‌ معدن و تجارت پرداختند.

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت امیر خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با پیشنهاد امیر خلبان عزیز نصیرزاده برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موافقت کرد.

در ابتدای جلسه نوبت عصر، نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بیان مطالب و نظرات خود پرداختند.

سلیمانی: معیشت نیروهای مسلح یکی از مهم‌ترین مسائل است

یاسر سلیمانی نماینده بافت، راور و برزویه در مجلس در مخالفت با عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: وزارت دفاع نقش بسیار مهمی در مسائل امنیتی و دفاعی دارد. چند نکته مهم وجود دارد. چرا شهید هنیه در تهران ترور شود؟ نقش مهمی که ما می‌توانیم در حوزه پيشگيرانه داشته باشیم بسیار حائز اهمیت است به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین.

سلیمانی تصریح کرد: مسأله معیشت نیروهای مسلح یکی از مهم‌ترین مسائل است. امروز باید تمام توان خود را به کار بگیریم که زبده‌ترین و کارآمدترین نیروهایمان را در وزارت دفاع حفظ کنیم. نه این که این عزیزان به علت مشکلات معیشتی مجبور شوند جای دیگری بروند.

سلیمانی مخالف وزیر پیشنهادی دفاع: مسأله معیشت نیروهای مسلح یکی از مهم‌ترین مسائل است

نماینده بافت، راور و ارزوئیه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: مسأله معیشت نیروهای مسلح یکی از مهم‌ترین مسائل است.

 بابایی کارنامی: مردمی‌سازی باید در برنامه راهبردی نصیرزاده لحاظ شود

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در مخالفت با عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: وزارت دفاع ۲ وظیفه دفاعی و نظامی دارد. از ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی باید استفاده کنیم تا ظرفیت‌های اقتصادی را در کنار نگاه‌هایی که در برنامه‌های راهبردی وزیر وجود دارد. مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده ساری عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس ۲ پیشنهاد را مطرح کرده است. بهتر بود بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌هایی مثل شانگهای و بریکس مورد توجه قرار گیرد. همچنین در بخش‌های مشارکت‌های دفاعی ملی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در کنار هوشمند‌سازی، مردمی‌سازی بوده که در برنامه راهبردی حضرتعالی باید لحاظ شود.

بابایی کارنامی مخالف وزیر پیشنهادی دفاع: مردمی‌سازی باید در برنامه راهبردی نصیرزاده لحاظ شود

نماینده ساری در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: مردمی‌سازی باید در برنامه راهبردی نصیرزاده لحاظ شود.

 رحیم زارع: امیر نصیرزاده فرمانده عملیاتی و دارای تفکر راهبردی است

رحیم زارع نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید، سرچهان و مشهد مرغاب در مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان موافق گفت: امیر نصیرزاده از سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران است و دوره‌های تکاملی مدیریتی و تحصیلی را گام به گام طی کرده است و در هر سمت و مسئولیتی توانمندی مدیریتی خود را در حد توان نشان داده است و فرزند راستین انقلاب و ولایتمدار است و رهبر معظم انقلاب نیز از ایشان تقدیر کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه نصیرزاده فرمانده عملیاتی و دارای تفکر راهبردی است، ادامه داد: ایشان در سطوح علمی نیز با نظریه‌پردازی فضای ژئوپلیتیکی قدرت هوایی و ارائه به جامعه علمی کشور تفکر علمی خود را اثبات کرد و از سوابق و عملکردشان در حوزه نیروهای مسلح بیانگر فرماندهی کم نظیرشان است و راه‌اندازی صنعت قطعه‌سازی در نیروی هوایی نشانه اعتقاد ایشان و تکیه بر تولید ملی و سرمایه‌های انسانی و استفاده از نخبگان علمی و دانشمندان کشور است.

زارع موافق وزیر پیشنهادی دفاع: امیر نصیرزاده فرمانده عملیاتی و دارای تفکر راهبردی است

رحیم زارع گفت: وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فرمانده عملیاتی و دارای تفکر راهبردی است

 طهماسبی: امیر نصیرزاده دارای سوابق برجسته میدانی و ستادی است

فرهاد طهماسبی نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: امیر سرتیپ نصیرزاده حدود ۴۰ سال سابقه برجسته میدانی و ستادی در حوزه‌های دفاعی را دارد که به‌تدریج و پله به پله مراحل رشد مدیریتی را از خلبان هواپیماهای شکاری تا فرماندهی نیروهای هوایی و جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را طی کرده‌اند.

طهماسبی با بیان اینکه امیر سرتیپ نصیرزاده یک تجربه توأم با مطالعه، تحقیق و آموزش را دارد، افزود: جامعیت شخصیتی که در ابعاد علمی، عملی و صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و جهادی ایشان وجود دارد توان تعاملی و هماهنگ‌سازی در نقش‌آفرینی وزارت دفاع بین دولت و نیروهای مسلح و همچنین با مجلس با تقویت زمینه‌های همکاری در حوزه‌های کشوری و لشکری را برقرار می‌سازد.

طهماسبی موافق وزیر پیشنهادی دفاع: امیر نصیرزاده دارای سوابق برجسته میدانی و ستادی است

نماینده مردم نی‌ریز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: امیر سرتیپ نصیرزاده حدود ۴۰ سال سوابق برجسته میدانی و ستادی در حوزه‌های دفاعی را دارد که به‌تدریج مراحل رشد مدیریتی را طی کرده‌اند.

 میرمحمدی: دولت را چگونه برای وضعیت معیشتی کارکنان نیروهای مسلح پای کار می‌آورید

سید جلیل میر محمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صحن علنی مجلس گفت: در رابطه با وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح، چه عزیزان بازنشسته و چه کسانی که شاغل هستند در نیروهای مختلف، چگونه میخواهید دولت را پای کار بیاورید.

میرمحمدی اظهار کرد: شما میبینید امنیت کشور و دفاع در همه عرصه‌ها بر شانه این بزرگواران است؛ انتظاری که وجود دارد و بنده در برنامه شما ندیدم، شما بصورت شفاف مشخص کنید که چگونه می‌خواهید دولت و سازمان برنامه و بودجه را پای کار بیاورید؛ ما هم در مجلس به شما  کمک می‌کنیم که بحث وضعیت معیشتی ارتقا پیدا کند.

میرمحمدی مخالف وزیر پیشنهادی دفاع: دولت را چگونه برای وضعیت معیشتی کارکنان نیروهای مسلح پای کار می‌آورید

نماینده مردم تفت و میبد در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صحن علنی مجلس گفت: در رابطه با وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح، چه عزیزان بازنشسته و چه کسانی که در نیروهای مختلف شاغل هستند، چگونه میخواهید دولت را پای کار بیاورید؟

 طغیانی: موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی در برنامه‌های وزیر ایرادات جدی دارد

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: در برنامه امیرنصیرزاده کما اینکه در برنامه سایر وزرای دفاع هم ما این را داشتیم، موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در جاهایی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل میکند، ایرادات جدی وجود دارد.

طغیانی ادامه داد: اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر اینکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون وزارتخانه (شرکت‌های دانش‌بنیان) باز آرایی شود.

طغیانی مخالف وزیر پیشنهادی دفاع: موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی در برنامه‌های وزیر ایرادات جدی دارد

مهدی طغیانی گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع کما اینکه در برنامه سایر وزرای دفاع هم این را داشتیم، موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در جاهایی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل میکند، ایرادات جدی وجود دارد.

 نجفی: امیر نصیرزاده سابقه درخشانی دارد

ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان موافق، گفت: دلیل موافقت بنده با برنامه‌های امیر نصیرزاده در دو مقوله است یکی اینکه ایشان رزومه‌ای مشخص، شفاف و سابقه درخشانی دارد. مقوله دوم برنامه ایشان است.

نجفی ادامه داد: در حوزه فضایی و هوایی ایشان  برنامه‌هایی را ارائه دادند همچون توسعه ظرفیت‌های ماهواره‌ای و پرتاب بیش از 20 ماهواره، توسعه زیرساخت‌های پایگاه‌ پرتاب چابهار در زمینه رزم دریایی، توسعه زیرساخت‌های صنعتی، توسعه شناورهای سطحی و غیرسطحی، تولید انواع اژدرهای سنگین دومنظوره، توسعه انواع شناورهای رزمی، ارتقاء شناورهای تندرو نظامی، توسعه فناوری انواع شناوری‌های تندرو سطحی و زیرسطحی.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه تأکید کرد: نصیرزاده در حوزه رزم هوایی برنامه‌هایی همچون دستیابی به هواپیماهای مسافربری و جنگنده، طراحی ساخت بالگردهای نظامی، طراحی ساخت موتورهای نیروهایی برای دفاع از کشور، ارتقاء و توسعه ساخت محصولات پهپادی و طراحی و ساخت انواع هواپیمای پرنده و ساخت موتورهای جنگنده و ... را داشته است.

نجفی موافق وزیر پیشنهادی دفاع: امیر نصیرزاده سابقه درخشانی دارد

ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: امیر نصیرزاده رزومه‌ای مشخص، شفاف و سابقه درخشانی دارد.

 سلمان زارع: امیر نصیرزاده از نخبگان کشور و افتخارات نظام است

سلمان زارع نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: سوابق ارزنده امیر نصیرزاده قابل وصف نیست و ایشان از افتخارات نظام ما است.

وی افزود: خلبان نصیرزاده از نخبگان بی‌نظیر کشور و جهان بوده و به آقای پزشکیان و ملت قهرمان ایران تبریک عرض می‌کنم که ایشان را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب کرده است.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور، مردم ایران در انتظار تحقق وعده‌های شما هستند. کشور ایران سرشار از نیروی انسانی غنی و منابع طبیعی است.

نمانده مردم لاهیجان در مجلس در پایان، گفت: امیر نصیرزاده موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رأی قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

زارع موافق وزیر پیشنهادی دفاع: امیر نصیرزاده از نخبگان کشور و افتخارات نظام است

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع، گفت: سوابق ارزنده امیر نصیرزاده قابل‌وصف نیست و ایشان از افتخارات نظام و موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است.

در ادامه نیز امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت دفاع پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت.

امیر نصیرزاده: به‌دنبال ساخت تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافلگیر کنیم

امیر نصیرزاده در بخشی از سخنانش، اظهار کرد: بی‌شک کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی حداکثرسازی تولید قدرت است و بر اساس مهم‌ترین ماموریت که همین ماموریت است، این ماموریت در دو رکن سخت و نرم متمرکز است که با به کارگیری هوشمندانه و هدفمند مولفه‌های مغز افزاری، سخت افزاری و نرم‌افزاری محقق می‌شود.

امیر نصیرزاده اظهار کرد: از ۸ حوزه مأموریتی، ۲ حوزه برای جبران کمبود منابع است و باید منابع جدید خلق کنیم؛ مطالبات ما زیاد است، تقویت ۸ حوزه رزمی شامل پدافند، موشکی، فضایی، هوایی دریایی، زمینی، الکترونیک و رزم نوین از دیگر برنامه‌های من است.

وی افزود: اگر به رزم نوین نپردازیم غافلگیر می‌شویم؛ به دنبال ساخت تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافلگیر کنیم؛ مگر می‌شود از این دانش عقب بمانیم.

وی گفت: دستیابی به صنعت پیشرو و دانش‌بنیان در صنایع پیشرفته و ایجاد محیط جذاب برای نخبگان از دیگر برنامه‌های من در وزارت دفاع است برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان میزبان آنها در وزارت دفاع هستیم و از آنها استفاده می‌کنیم.

امیر نصیرزاده تصریح کرد: فناوری‌های ما پیچیده است و نیاز به نخبه داریم و برای دانشمندان و متخصصان برای تولید تجهیزات استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی دفاع: به‌دنبال ساخت تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافلگیر کنیم

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دفاع از برنامه‌های خود گفت: ما اگر به رزم نوین نپردازیم غافلگیر خواهیم شد؛ ما به دنبال ساخت تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافلگیر کنیم. مگر می‌شود ما از این دانش عقب بمانیم باید به روز باشیم.

پس از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع توسط نمایندگان مجلس در ادامه کمیسیون‌های عمران و کشاورزی به ارائه گزارش این کمیسیون‌ها درباره گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی پرداختند.

موافقت کمیسیون کشاورزی با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی

سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در جریان بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبرداد.

موافقت کمیسیون عمران با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در جریان بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبرداد.

در ادامه جلسه صحن، نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به بیان مطالب و نظرات خود پرداختند.

نقدعلی: خانم صادق ما نگران هستیم که سیاست کوچک‌سازی واحدهای مسکونی را اجرا کنید

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در مخالفت با فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: دغدغه اول ما این است که نکند سیاست انقباضی و کوچک‌سازی واحدهای مسکونی مسیر و خط سیر شما باشد. بحث اعطای زمین و آماده‌سازی زیرساخت‌ها باید خط و مشی شما باشد. در حوزه انتخابیه بنده ۲۰ هزار نفر متقاضی مسکن هستند. همچنین ۲ هزار نفر فقط بر اساس قانون جمعیت و فرزندپروری متقاضی مسکن هستند.

حجت‌الاسلام نقدعلی اظهار کرد:‌ راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای مسکن ارزان قیمت وجود ندارد‌.

نقدعلی مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: راهی جز اعطای زمین برای مسکن ارزان قیمت وجود ندارد

نماینده خمینی‌شهر در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای مسکن ارزان قیمت وجود ندارد‌.

 منان‌رئیسی: از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

محمد منان‌رئیسی نماینده مردم قم در مجلس در مخالفت با فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: خانم مالواجرد سال‌ها دبیر شورای عالی شهرسازی بودند. در این سال‌ها در کلان شهر تهران متاسفانه رتبه یک رشد قیمت مسکن را در میان ۱۵۰ پایتخت جهان را کسب کردند. حسب آمارهای موجود عمده مشکلات مسکن ریشه در سیاست‌های اشتباه مدیریت زمین دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد. خانم صادق، در حال حاضر تمام فرودگاه‌های کشور غیر از مهرآباد زیان آور هستند. شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید، خانم صادق در دوران مسئولیتش مانع الحاق زمین به برخی شهرها شد.

نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: افزایش شدید قیمت موجب شده که حتی نسبت به نرخ تورم عمومی کشور هم رشد قیمت زمین بالاتر باشد. در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار نزدیک به ۳۶۰ برابر، طلا ۲۸۰۰ برابر زمین ۳۶۰۰ برابر بوده است. چه جوابی برای مردم داریم.

منان رئیسی مخالف وزیر پیشنهادی راه: از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

نماینده قم، کهک و جعفرآباد در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگران هستم.

 ابراهیم‌پور: خانم صادق نه طرفدار توسعه افقی و نه طرفدار توسع عمودی است

فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی نماینده مردم ایذه در مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سخنانی به عنوان موافق، گفت: خانم صادق با درک صحیح نسبت به مشکلات و تجربه چندین ساله از حضور در یکی از معاونت‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی و همچنین توفیق موفقیت در این معاونت بر اساس اظهارات کارشناسان ذیربط و همچنین رشد سلسله مراتبی در وزارتخانه و حضور 8 ساله در شورای معاونان وزارتخانه باعث تسلط و اشراف ایشان نسبت به مسائل حوزه راه و شهرسازی می‌شود و با استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص به طور قطع در این حوزه موفق خواهد شد.

نماینده مردم ایذه در مجلس با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مسائل فنی و تخصصی شهرسازی با نگاهی جامع می‌نگرد، گفت: ایشان نه طرفدار توسعه افقی و نه توسعه عمودی است و سیاستش ترکیبی و توجه به وضعیت‌های نسبی هر منطقه است.

ابراهیم‌پور موافق وزیر پیشنهادی راه: وزارت شهرسازی نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور دارد

فرشاد ابراهیم پور گفت: وزارتخانه مهم و اثرگذار راه و شهرسازی با اختصاص ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور در حوزه‌های مختلف نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور دارد.

 محمدبیگی: «فرزانه صادق» بر وزارت راه و شهرسازی اشراف دارد

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم آبیک، البرز و قزوین در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، بیان کرد: فرزانه صادق مالواجرد به‌عنوان کسی که با هشت وزیر و با بسیاری از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی کار کرده به‌گونه‌ای است که وزارت راه و شهرسازی را همچون خانه خود کاملاً می‌شناسد و بر آن اشراف کامل دارد.

محمدبیگی با بیان اینکه اگر خانم صادق، آقای صادق هم بودند به‌خاطر شایستگی‌اش به او رای می‌دادم، اظهار کرد: خانم صادق ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

محمدبیگی موافق وزیر پیشنهادی راه: «فرزانه صادق» بر وزارت راه و شهرسازی اشراف دارد

نماینده مردم آبیک، البرز و قزوین در مجلس، اظهار کرد: فرزانه صادق مالواجرد به‌عنوان کسی که با هشت وزیر و با بسیاری از زیر مجموعه‌های وزارت راه کار کرده به‌گونه‌ای است که وزارت راه و شهرسازی را همچون خانه خود می‌شناسد و بر آن اشراف کامل دارد.

 یوسفی: 6.5 میلیون مستاجر منتظر تصمیم ما درباره وزارت راه و شهرسازی هستند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مخالفت با برنامه‌های فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: قرار است امروز برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در آن است. وزارتخانه‌ای که ۶.۵ میلیون خانوار مستاجر منتظر هستند تا ببینند با انتخاب وزیر راه‌وشهرسازی چه تصمیمی در این‌باره گرفته خواهد شد.

وی افزود: من مخالف این هستم که زمین‌های کشاورزی رتبه ۱ و رتبه ۲ که به امنیت غذایی کشور مرتبط است را برای ساخت‌وساز بدهیم، اما ایران مقتدر اسلامی ۱۶۶ میلیون هکتار اراضی دارد که ۱۷ میلیون هکتار آن کشاورزی است. ما در یک میلیون اراضی در حال زندگی هستیم. چه کسی گفته زمین کشاورزی را برای خانه بدهیم؟ باید از اراضی غیر قابل کشت استفاده کنیم.

یوسفی مخالف وزیر پیشنهادی راه: چه کسی گفته زنان نمی‌توانند وزیر بشوند؟

نماینده مردم اهواز  گفت: بانوان ما نخبه هستند می توانند کار کنند. این اجحاف در حق نیمی از جمعیت جمهوری اسلامی و فرزندان شهدا است که بگوییم شما نمی‌توانید وزیر بشوید؛ حرف ما جنسیت نیست.

 رنجبر: نگاه خوب و کارشناسی به اسناد بالادستی از ویژگی برنامه‌های خانم صادق است

فضل الله رنجبر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی  وزارت راه و شهرسازی در سخنانی به عنوان موافق، گفت: نگاه خوب و کارشناسی به اسناد بالادستی در برنامه وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی مورد تاکید و از ویژگی‌های این برنامه است.

رنجبر با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین انتخاب خانم صادق به عنوان یک زن مسلمان کاردان و متخصص برای وزارت راه ستودنی است؛ تصریح کرد: یکی از شیطنت‌هایی که در خارج مرزها علیه نظام و جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد عدم توجه به زنان در سطوح مدیریتی است که معرفی یک زن متخصص برای جایگاه وزارت توسط رئیس جمهور خط بطانی بر تخریب معاندین است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: خانم صادق تمام سطوح مدیریتی خود را پله به پله در وزارت راه طی کرده است و تلفیقی از دانش و تجربه است، همچنین وی دارای جسارت و شجاعت است و نگاهی عدالت‌محور به همه مناطق و استان‌ها دارد.

رنجبر موافق برنامه وزیر پیشنهادی راه: نگاه خوب و کارشناسی به اسناد بالادستی از ویژگی برنامه‌های وزیر است

رنجبر نماینده مردم کرمانشاه گفت: نگاه خوب و کارشناسی به اسناد بالادستی در برنامه وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی مورد تاکید و از ویژگی‌های این برنامه است.

 محمدزاده: «فرزانه صادق» واردترین فرد برای وزارت راه و شهرسازی است

حسین محمدزاده نماینده درگز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: امروز اگر تقاضای مسکن است، از آن جهت است که ما در افراد رغبت ایجاد کرده‌ایم و تقاضا را دامن زدیم، سکانداری حل مسائل فقط و فقط از ناحیه خود ساختار وزارتخانه امکانپذیر است چرا ما قائل به این هستیم که از بیرون کسی را سر این وزارتخانه کلیدی بگذاریم

 محمدزاده تصریح کرد:‌ فرزانه صادق با ۲۵ سال تجربه و کارکرد در آنجا اشراف و وقوف کامل به موضوع به حق واردترین فرد برای تصدی این وزارتخانه است و من برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

محمدزاده موافق وزیر پیشنهادی راه: «فرزانه صادق» واردترین فرد برای وزارت راه و شهرسازی است

نماینده درگز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: فرزانه صادق با ۲۵ سال تجربه، اشراف کامل به موضوعات مرتبط به حوزه راه و شهرسازی دارد و واردترین فرد برای تصدی این وزارت خانه است.

در ادامه نیز فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت راه پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وزیر راه: مکلفم قوانین بالادستی مثل واگذاری زمین به مردم را اجرا کنم

فرزانه صادق مالواجرد در سخنانی اظهار کرد:‌ مقوله کاهش تلفات جاده‌ای را با تمام وجود و شخصاً دنبال خواهم کرد و در این راه همت عزیزان خدوم در نیروی انتظامی، پلیس راهور، شرکت‌های خودروساز، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌ها و به ویژه شما نمایندگان محترم را مغتنم می‌دانم.

مالواجرد ادامه داد: از مهمترین برنامه‌های اجرایی، تکمیل باقیمانده مسکن مهر و پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن مطابق تکالیف تعیین شده در قانون برنامه هفتم، تأمین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کم‌درآمد، محرومین زوج‌های جوان و ایثارگران روستاییان و کارگران با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون از طریق الحاق اراضی ظرفیت شهرهای جدید شهرک‌های مسکونی و اراضی آزاده دستگاه‌های دولتی با تأکید ویژه بر سیاست‌های افزایش جمعیت بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگوی ایرانی اسلامی است.

مالواجرد تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کمیسیون‌های مختلف با گوش جان شنیدم، مشکل راه‌های روستایی بود، اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به توسعه و تکمیل شبکه‌ راه‌های روستایی کشور است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: علاوه بر حمل و نقل منطقه‌ای، حمل و نقل اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالت‌محوری نیز است.

 وزیر پیشنهادی راه: مکلفم قوانین بالادستی مثل واگذاری زمین به مردم را اجرا کنم

گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌هایش، خود را مکلف به واگذاری زمین به مردم، طبق قوانین و اسناد باالادستی دانست.

پس از بررسی برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی توسط نمایندگان مجلس، در ادامه کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی به ارائه گزارش و نظر خود درباره گزینه پیشنهادی وزارت صمت پرداخت.

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی صمت

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در جریان بررسی صلاحیت سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبرداد.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی صمت

فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان بررسی صلاحیت محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

در ادامه، نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی صمت به بیان نکات و نظرات خود پرداختند.

آزادی‌خواه: سابقه حضور اتابک در وزارت صمت صفر یا اندک است

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در مجلس در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: مخالفت من از باب ذکر تذکراتی است که روز قیامت بتوانم پاسخ خداوند را بدهم. حتما توانمندی‌های زیادی جناب پزشکیان در ایشان دیده‌اند که ایشان را معرفی کرده‌اند. 

وی افزود:‌ سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. امروز صادرات کنستانتره و گندله یکی از شق‌القمرهای نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به این‌ها بالید؛ مرد میدانی می‌خواهد که دعا می‌کنیم شما آن مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعتگران باز کنید.

آزادی‌خواه مخالف وزیر پیشنهادی صمت: صنعت و تجارت درست باشد کسری بودجه نخواهیم داشت

نماینده ملایر در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: صنعت، معدن و تجارت اگر درست کارش را انجام دهد با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد.

 ایزد‌خواه: اتابک را کارشناس نمی‌دانم

روح‌الله ایزد‌خواه نماینده تهران در مجلس در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: جناب پزشکیان در مناظرات گفتند کارشناسان را به کارگیری می‌کنند، بنده جناب اتابک را به‌هیچ‌وجه کارشناس نمی‌دانم. او یک روز در وزارتخانه نبوده است. در سازمان‌های استانی هم حضور نداشته است. در حوزه تجارت سابقه‌ای ندارد.

وی افزود: اتابک ۲ سال معاون بنیاد بوده که اساساً مهم نیست چراکه آن‌جا موضوع بنگاه‌داری است و هلدینگ‌ها کار اصلی را انجام می‌دهند. صرفاً ایشان در بخش سیمان سابقاً بنگاه‌داری داشته است. اگر جناب اتابک کارآمد است جناب پزشکیان او را به عنوان رئیس ایمیدرو بگذارد.

ایزد‌خواه مخالف وزیر پیشنهادی صمت: اتابک را کارشناس نمی‌دانم

نماینده ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: جناب پزشکیان در مناظرات گفتند کارشناسان را به کارگیری می‌کنند، بنده جناب اتابک را به هیچ وجه کارشناس نمی‌دانم. او یک روز در وزارتخانه نبوده است.

 مطورزاده: اتابک عالمی است که خوب فکر و عمل می‌کند

مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای اتابک وزیر پیشنهادی صمت از بزرگ‌ترین شخصیت‌ها و فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت است.

این نماینده مجلس با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی وزیر پیشنهادی صمت، بیان کرد: ایراد برخی دوستان به آقای اتابک این است که در دولت ها نبوده که اتفاقا این از نقاط قوت او است.

مطورزاده افزود: آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند. او مگاپروژه ها را اجرایی کرده و صنعت سیمان را به خودکفایی رساند و تکنولوژی و فناوری صنعت فولاد را در کشور ملی کرد که امروز در تولید فولاد جز سرآمدها هستیم.

مطورزاده موافق وزیر پیشنهادی صمت: اتابک عالمی است که خوب فکر و عمل می‌کند

نماینده خرمشهر در مجلس، وزیر پیشنهادی صمت را از فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند.

مختار: اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو و فولاد ایفا کند

جلیل مختار نماینده آبادان در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: اتابک از بهترین مدیران صنعتی بوده که با رأی ما می‌تواند به یکی از بهترین وزیران کشور تبدیل شود.

وی اظهار کرد: آقای اتابک می‌تواند ارتباط مؤثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و می‌تواند در راستای تقویت و توسعه تجارت کمک کند.

به گفته وی، وزیر پیشنهادی صمت به اصول مذاکره و امور بین‌الملل شناخت کافی دارد و می‌تواند در عرصه خودرو، فولاد و مس به‌عنوان مدیر تحول‌گر نقش ایفا کند.

مختار موافق وزیر پیشنهادی صمت: اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو و فولاد ایفا کند

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت می‌تواند ارتباط مؤثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند، گفت: اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو و فولاد ایفا کند.

 ظهوریان: ضعیف‌ترین برنامه متعلق به جناب اتابک است

میثم ظهوریان ابوترابی نماینده مشهد و کلات مجلس در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: بیشترین سابقه جناب اتابک در اتاق بازرگانی بوده است. خود این امر دغدغه ایجاد می‌کند، چراکه وزارتخانه‌ها در حوزه مأموریت خود نقش ساست‌گذاری دارند. لذا افرادی که نقش صنفی پررنگی داشتند آن دغدغه تعارض منافع هست که نتوانند در تضاد بین منافع عامه و صنف خود بتوانند نقطه تعادل را بگیرند.

ظهوریان گفت: ضعیف‌ترین برنامه متعلق به جناب اتابک است. برنامه ایشان فاقد هرگونه اولویت است. مجموعه‌ای از گزاره‌های کلی و کارهای خوب بدون هیچ اولویتی در برنامه ایشان رخ می‌نمایاند. کسی که اولویت‌های متنوعی داشته باشد یعنی هیچ اولویتی ندارد.

ظهوریان مخالف وزیر پیشنهادی صمت: ضعیف‌ترین برنامه متعلق به جناب اتابک است

نماینده مشهد و کلات در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: ضعیف‌ترین برنامه متعلق به جناب اتابک است.

طاهری: سواد بازرگانی را در اتابک ندیدم

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت:  سه جلسه با جناب اتابک در کمیسیون داشتیم. سوال‌هایی را از ایشان در کمیسیون مطرح کردم. او فهمی از سوال‌هایی که بنده مطرح کردم نداشت. جناب اتابک نتوانست بنده را قانع کند و جواب‌ قانع کننده‌ای دهد.

وی افزود: بنده سواد بازرگانی را در اتابک ندیدم. اطلاعات او راجب بازار، قیمت‌گذاری و حوزه تجارت که وحشتناک بود.

طاهری مخالف وزیر پیشنهادی صمت: سواد بازرگانی را در اتابک ندیدم

نماینده زنجان و طارم در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: بنده سواد بازرگانی را در اتابک ندیدم. اطلاعات او راجب بازار، قیمت‌گذاری و حوزه تجارت که وحشتناک بود.

 آق ارکاکلی: اتابک درک درستی از صنعت، تولید و بخش خصوصی دارد

عبدالحکیم آق ارکاکلی، نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: وزیر صمت باید مرد میدان عمل و آشنا به صنعت تولید و تجارت باشد. اتابک؛ انسانی مؤمن، انقلابی، متخصص و متعهد که کارنامه وی کاملاً شفاف است و درک درستی از صنعت، تولید و بخش خصوصی دارد.

نماینده موافق با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت گفت: عملکرد وی به عنوان یک مهندس مدیر کارآمد در بخش خصوصی بیانگر توانایی‌ها و سلامت ایشان است. نیاز به وزیری داریم که باور داشته باشد با این همه ظرفیت در کشور می‌توان کشور به سمت تراز مثبت حرکت کرد.

آق ارکاکلی: اتابک درک درستی از صنعت، تولید و بخش خصوصی دارد

نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: اتابک انسانی مؤمن، انقلابی، متخصص و متعهد است که کارنامه وی کاملاً شفاف است و درک درستی از صنعت، تولید و بخش خصوصی دارد.

 ذوالنوری: اتابک رقابتی‌ شدن صنعت خودرو را حلال مشکلات می‌داند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: شکل اینجاست که دشمنان نخبگان ما را شناخته‌اند، ما آن‌ها را نشناخته‌ایم. آن‌ها این نخبگان را تحریم می‌کنند اما ما ناتوان در استفاده از آن‌ها هستیم. ایشان در زمان جنگ در 21 سالگی از آمریکا به ایران آمده و در جنگ حضور یافته‌اند.

ذوالنوری در ادامه تأکید کرد: بحث خودرو تبدیل به یک عقده شده است، وزیر پیشنهادی صمت عزم جدی دارند که مشکلات خودرو را با رقابتی کردن حل کند.

ذوالنوری موافق وزیر پیشنهادی صمت: اتابک رقابتی‌ شدن صنعت خودرو را حلال مشکلات می‌داند

نماینده مردم قم در مجلس، اظهار کرد: بحث خودرو تبدیل به یک عقده شده است، وزیر پیشنهادی صمت عزم جدی دارد مشکلات خودرو را با رقابتی کردن حل کند.

پایان ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

نمایندگان مجلس در جلسات علنی امروز (دوشنبه، 29 مرداد) و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی کشاورزی، دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را بررسی کردند.

روند بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت ناتمام ماند و به جلسه بعدی یعنی صبح فردا موکول شد.

نمایندگان مجلس در جلسات علنی فردا ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها را در دستور کار دارند.

ارسال نظرات