۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۶۳۷۷۲

بفرمایید مدارس غیردولتی!

بفرمایید مدارس غیردولتی!
معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه آیا قرار است، مدارس دولتی را خالص سازی کرده و فقط از دانش‌آموزان با نمرات بالا ثبت نام کنند، گفت: نظارت در آموزش و پرورش ضعیف است و در حال کوچ دادن مردم به سمت مدارس غیردولتی هستند.

مشکلات شهروندان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نه تنها هر سال تکرار می‌شود بلکه امسال ابعاد پیچیده‌تری نیز به خود گرفته است.

سر زدن به مدارس دولتی و مشاهده اولیای نگران و ناتوان در برابر خط و نشان‌های مدیران و کادر مدارس دولتی عادی به ویژه برای ثبت‌نام در پایه‌های ورودی (اول دبستان، هفتم و دهم)، چیزی فراتر از نگرانی آنها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس خوب و برند را فریاد می‌زند؛ هم اکنون سطح دغدغه و گرفتاری مردم به ثبت‌نام در ساده‌ترین مدارس دولتی یعنی مدارس در محدوده محل زندگی رسیده است!

تابستان امسال مدارس دولتی عادی شهر تهران حتی در محدوده جغرافیایی محل سکونت شهروندان از ثبت‌نام دانش‌آموزان ممانعت کردند آن هم فقط به دلیل نمرات پایین و همین موضوع مشکلات مختلفی را برای والدین ایجاد کرده است.

برخی مدارس دولتی در شهر تهران به بهانه نمرات ضعیف از ثبت‌نام دانش‌آموزان خودداری می‌کنند و در اقدامی عجیب، با معرفی مدرسه‌ غیردولتی خانواده‌ها را به سمت ثبت‌نام در این مدرسه سوق می‌دهند!

مراجعات مکرر به ستادهای ثبت‌نام و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و دست خالی بازگشتن در نهایت منجر به آن شده است که برخی شهروندان به ناچار برای بازنماندن فرزندان خود از تحصیل به سراغ مدارس غیردولتی بروند البته اکثر مدارس غیردولتی هم شرط معدل و نمرات بالا را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان مطرح می‌کنند.

در این میان سکوت و بی توجهی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به آشفته بازار ثبت‌نام مدارس در تابستان 1403، دردسرهای خانواده‌ها را دوچندان میکند و بسیاری از اولیا عنوان می‌کنند حرف‌های مسئولان و حتی آنچه روی کاغذ به عنوان بخشنامه می‌آید، هنگام مراجعه به مدارس و مناطق آموزش و پرورش اهمیتی ندارد و از سیاستگذاری‌ها تا عمل فاصله زیاد است.

ابراهیم سحر خیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم درباره آشفته بازار ثبت‌نام از دانش‌آموزان در فصل تابستان امسال گفت: وضعیت ثبت‌نام در مدارس شهر تهران نسبت به سایر مناطق کشور حادتر است و متأسفانه رفتار نامناسب کادر مدارس دولتی عادی، شهروندان را نسبت به مدارس دولتی بی‌اعتماد می‌کند و آنها را به سمت مدارس غیردولتی سوق می‌دهد. هم اکنون آمار مدارس غیردولتی در برخی مناطق شهر تهران بیشتر از مدارس دولتی است و این مسائل نشان می‌دهد، مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران به دنبال نظارت، ساماندهی و نجات مردم از بلاتکلیفی نیست.

چرا دادستان به وضعیت مدارس دولتی ورود نمی‌کند!

وی افزود: در حالیکه رهبر انقلاب بر تقویت مدارس دولتی عادی تأکید دارند اما این موضوع سرلوحه کار مدیران آموزش و پرورش نیست؛ آموزش و پرورش دست مدیران مدارس دولتی را باز گذاشته است و آنها به اختیار خود از هر فردی که بخواهند ثبت‌نام می‌کنند. سال گذشته شاهد بودیم که سازمان تعزیرات و دادستانی درباره شهریه مدارس غیردولتی و بازگرداندن مبالغ اضافی به خانواده‌ها هشدار دادند چرا همین روند را برای مدارس دولتی و دفاع از حقوق عامه مردم در این مدارس اجرا نمی‌کنند!

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: تیغ نظارت آموزش و پرورش برای مدارس دولتی و غیردولتی برنده نیست و هم اکنون شاهد شکل‌گیری مدارسی با مدیران آتش به اختیار و ملوک طوایفی هستیم و این وضعیت باعث سرگردانی شهروندان به ویژه در فصل ثبت‌نام مدارس شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط به ورود دادستان و سازمان بازرسی برای نظارت بر مدارس دولتی عادی نیاز است، برخی در نظرات خود می‌گویند، شأن آموزش و پرورش بالاتر از ورود نهادهای نظارتی است اما باید در پاسخ به آنها گفت "شأن آموزش و پرورش بالاتر از این حجم از نارضایتی است" و این وضعیت باعث بدبینی مردم به عملکرد نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

جزئیات برخورد با مدیران متخلف اطلاع رسانی نمی‌شود

سحرخیز بیان کرد: وقتی آموزش و پرورش قصور می‌کند یا توان مقابله با تخلفات مدارس را ندارد باید نهادهای نظارتی و بازرسی خارج از این مجموعه در حوزه نظارت بر عملکرد مدارس دولتی وارد شوند. از سوی دیگر مشخص نیست که وزارت آموزش و پرورش چه برخوردی با تخلفات مدیران مدارس انجام می‌دهد و صرف این موضوع که با مدیران متخلف برخورد می‌کنیم بدون ذکر جزئیات کافی نیست، آموزش و پرورش باید در یک اطلاع‌رسانی شفاف، جزئیات برخورد با تخلفات مدیران مدارس دولتی عادی را اطلاع رسانی کند.

کوچ دادن مردم به سمت مدارس غیردولتی

وی با اشاره به تعیین شرط نمرات توسط مدارس دولتی و غیردولتی برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان گفت: آیا قرار است، مدارس را خالص سازی کرده و فقط از دانش‌آموزان با نمرات بالا ثبت نام کنند. سیستم نظارتی آموزش و پرورش ضعیف است و در حال کوچ دادن مردم به سمت مدارس غیردولتی با ایجاد نارضایتی از مدارس دولتی هستند از سوی دیگر با مدیران خاطی برخورد جدی انجام نمی‌شود.

سحرخیز متذکر شد: طبق قانون مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان اجازه تعیین هیچ شرطی به ویژه شرط معدل و نمرات ندارند. در وضعیتی که آموزش و پرورش توان ساماندهی به وضعیت مدارس دولتی را ندارد دستگاه‌های نظارتی باید به ماجرا ورود کنند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات