۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۷۶۳۶۶۱
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

مرحوم آیت‌الله نکونام معلم اخلاق بود

مرحوم آیت‌الله نکونام معلم اخلاق بود
استاد حوزه علمیه، آیت الله نکونام گلپایگانی را عالمی متخلق به اخلاق و اخلاص دانست و گفت: علما قدر جایگاه علم را بدانند و از آن در مسیر هدایت استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی سخنران مراسم چهلمین روز ارتحال آیت الله حاج شیخ علی نکونام گلپایگانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در حسینیه شهدا با اشاره به فضیلت علم  گفت: علما و روحانیت باید قدر کار، مقام و جایگاه خود را بدانند و در احتجاج روایت های پرمفهومی در جایگاه علم و عالم از ائمه علیهم السلام روایت شده است.

وی با بیان اینکه حرکت در مسیر هدایت سیره اولیاء الهی است، عنوان کرد: روزی یکی از اصحاب امام موسی کاظم علیه السلام دست فردی را گرفته بود و محضر حضرت رسید و او را قاتل پدرش معرفی کرد و گفت که اذعان به قتل پدرم نمی کند اما وقتی آن مرد چهره امام را دید به قتل اعتراف کرد و امام به پدر از دست داده فرمود حالا که این فرد در گذشته خدا و پیامبر و جد ما امیرالمومنین را به تو شناخته و تو را با معارف ما آشنا ساخته او را ببخش. امام به حق علم رضایت و ببخش گرفت.

استاد حوزه علمیه افزود: یک عالم دین در این فرصت پنجاه ساله چه مقدار از انسان ها را با کلامش هدایت و راهنمایی به مقام خداوند و اولیائش می کند و همین برای آخرت او کافی است.

سخنران مراسم با اشاره به اینکه امام علی علیه السلام سه ماه لشکر را در جنگ با معاویه در منطقه ای نگه داشته بودند، ابراز کرد: امیرالمومنین علیه السلام طعنه اصحاب و یاران خود را تحمل کردند و جهاد را به تاخیر انداختند وقتی از ایشان علت را جویا شدند حضرت فرمود امید دارم شاید یک نفر از این جماعت هدایت شود لذا علما باید قدر و منزلت جایگاه و کار هدایت خود را بدانند.

وی اضافه کرد: حتی در جنگ جمل وقتی امام بر جنازه طلحه گذشت بواسطه علم او بر کشته شدن او ابراز تأسف کردند، حوزویان بدانند علم چنین جایگاهی دارد که حتی امام در وصف طلحه جملاتی می‌گوید که تعجب مالک اشتر را بر می انگیزاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه دو‌جلد بحار الانوار به مقام علم و عالم پرداخته است، اظهار داشت: در سیره معصومین اصل هدایت مهم ترین نکته است که امروز ما در جامعه خصوصاً جامعه حوزوی باید به آن پایبند باشیم.

وی با اشاره به شخصیت آیت الله نکونام تصریح کرد: این عالم عملا معلم اخلاق بود و نیاز به تعریف امثال بنده ندارد و انصافاً مجسمه اخلاق بودند.

ارسال نظرات