۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۶۲۲۵۶
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب:

انتخاب وزرای دولت اولین آزمون مجلس و دولت در تحقق منویات رهبری است

انتخاب وزرای دولت اولین آزمون مجلس و دولت در تحقق منویات رهبری است
کرمانشاه ـ حجت الاسلام ساداتی گفت: انتخاب وزرای هیئت دولت در روزهای آینده اولین آزمون بزرگ دولت و مجلس در تحقق منویات رهبری و انتظارات مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام سیدمحمدعلی ساداتی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان سرپل ذهاب در سخنانی اظهارداشت: اولین مواجهه مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم در روزهای آینده رقم خواهد خورد وقتی که رئیس جمهور کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می کند و از نمایندگان رای اعتماد بگیرد که این موضوع اولین آزمون مجلس و دولت در تحقق منپیات رهبر معظم انقلاب و انتظارات مردم می باشد .

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: کنار گذاشتن تعلقات سیاسی و تقدم منافع ملی بر منافع جناحی، حرکت در مسیر همکاری حداکثری دو قوه است، گرایش سیاسی اکثریت نمایندگان ملت و رئیس‌جمهوری منتخب مردم از دو جناح سیاسی متفاوت‌ هستند همین امر موجب‌شده نگرانی‌هایی در این زمینه به‌وجود آید و اگر قرار باشد خوی جناحی و سیاسی بر روابط این دو حاکم شود بدون‌شک منازعات سیاسی اوج می‌گیرد و حاصل آن قفل‌شدن امور کشور خواهد شد.

این استاد حوزه با اشاره به معنویات رهبر انقلاب، تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب در دیدار با نمایندگان در توصیه هایی ضمن دعوت به همدلی و تعامل، شاخص‌هایی را برای تشکیل کابینه دولت آینده ارائه دادند که توجه به این شاخص‌ها می‌تواند محور رایزنی و تعاملات مجلس و دولت باشد.

حجت الاسلام ساداتی ادامه داد: رئیس‌ جمهور باید افرادی با چنین شاخص‌هایی را معرفی کند تا در قامت وزارت مشغول به کار شوند و از دیگر سو مجلس نیز ضمن آنکه اصل را بر تعامل و همکاری گذاشته است باید وجود این شاخص‌ها در نامزدهای پیشنهادی را مورد بررسی دقیق قرار دهد چراکه مسئولیت در نظام اسلامی امانت است و امانت‌ها را باید به صاحبان آن‌ها سپرد.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در ادامه به نقش قانون‌گذاری در کار آمدی نظام اشاره کرد و گفت: مجلس با ریل‌گذاری می‌تواند بسترساز کارآمدی دولت باشد، امری که در دیدار اخیر نمایندگان با رهبر انقلاب مورد اشاره ایشان نیز قرار گرفت، مجلس شورای اسلامی دو شأن اصلی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طبق اصول ۷۱ تا ٩۰‏ دارد که اول قانون گذاری و دوم نظارت می باشد.

وی همچنین با اشاره به چرایی و چیستی حکم تنفیذ ریاست جمهوری اذعان کرد: تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی مقام رهبری در حقیقت اعتبار بخشیدن يا مشروعیت دادن به ریاست وی بر قوه‌ مجریه است، رییس‌جمهور در جایگاه ریاست قوه‌ مجریه، تصمیماتی اخذ نموده و اقداماتی انجام می‌دهد که جزء شئون ولایت است، تصمیمات یا اقدامات رییس‌ جمهور در جایگاه رییس قوه‌ مجریه به لحاظ ماهوی اموری نیابت‌پذیر بوده و نیازمند «اذن سابق» يا «اجازه‌ لاحق» ولی امر مسلمین است و بدون آن اعتبار حقوقی نخواهد داشت، امور اجرایی جامعه نیز از جمله شئون ولایت است و به همین دلیل رییس قوه‌ مجریه باید منصوب يا ماٌذون از جانب او باشد، در غیر این صورت فاقد مشروعیت خواهد بود. امام خمینی(ره) به طور مکرر بر لزوم نصب رییس‌جمهور از سوی ولی فقیه تأکید کرده‌اند.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب با طرح این سوال که آیا جمهوری اسلامی مردم‌سالاری دینی است و یا دمکراسی غربی افزود: اولین مسئله این است که فریب تاریخ سازها را نخوریم، مشارکت عمومی، احترام به مردم، اعتناء به حقوق مردم و حق مشارکت مردم در حکومت به هیچ وجه منحصر در دموکراسی غربی نه یونانی و نه لیبرال دموکراسی نیست، دوم اینکه یونان، آتن تا دموکراسی که در انقلاب فرانسه و آمریکا مطرح و کم کم گسترش یافت هیچوقت به معنای رجوع به آراء عمومی برای مشروعیت اصل نظام اتفاق نیفتاد، تنها کشوری که نظام سیاسی خود را از اساس با همه‌پرسی و رفراندوم سر کار آورده است انقلاب و جمهوری اسلامی است، اکثر حکومت‌های دنیا به این شکل‌اند که یا سلطنتی و فامیلی‌اند یا برخی با جنگ آمده‌اند و برخی با کودتا و برخی نیز ارثی‌اند، چندتایی هم که با انقلاب آمدند هیچ کدام از این انقلاب‌ها نه چین، نه روسیه و نه حتی فرانسه بعد از انقلاب رفراندوم نکرده‌اند، فقط امام راحل در انقلاب اسلامی این حق بشری را به رسمیت عینی تبدیل کردند.

وی در ادامه به برگزاری رقابتهای ورزشی المپیک در فرانسه اشاره کرد و گفت : بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ به طور رسمی از ۵ تا ۲۱مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و بازی‌های پارالمپیک نیز از ۷ شهریور تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد که حضور رژیم جعلی صهیونیستی در این رقابت‌ها برای جهان باعث شرمساری است .

حجت الاسلام ساداتی تصریح کرد: المپیک ۲۰۲۴ در حالی آغاز به کار می‌کند که برافراشتن پرچم روسیه همچون دوره گذشته به‌ دلیل جنگ علیه اوکراین در المپیک ممنوع است ولی رژیم صهیونیستی علیرغم نسل‌کشی در غزه با ۸۸ ورزشکار عازم المپیک می‌شود. زیرا فیفا که قرار بود جلسه رای گیری تعلیق عضویت اسرائیل از مسابقات را برگزار کند خبر از تعویق این رأی‌گیری داد.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب خاطرنشان کرد: علاوه بر شهادت ده‌ها ورزشکار بیش از ۸۰ درصد از اماکن ورزشی در غزه تخریب شده است صهیونیست‌ها از این هم فراتر رفته‌اند و با تبدیل برخی استادیوم‌ها به بازداشتگاه از این مراکز برای نگهداری اسرای فلسطینی استفاده می‌کنند، در حال حاضر بازی‌های المپیک تابستانی پاریس بدون شک تحت‌الشعاع قتل عام جاری در غزه قرار خواهد گرفت، حمله رژیم غاصب به غزه به نقطه‌ای رسیده است که تقریباً فراتر از «نسل کشی» «نفرت‌انگیز» و حتی «قابل توصیف» نیست، بخش وسیعی از غزه اکنون در میان محاصره مواد غذایی، آب و دارو قرار دارد، اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری متهم به نسل‌کشی است و حضور این رژیم در بازی‌های المپیک بی‌تردید مایه شرمساری مقامات المپیک خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ۵مرداد روز گرامیداشت نماز جمعه افزود: در بین مناصب روحانیتی نهاد امامت جمعه به واسطه اینکه بهر و بخشی از دستگاه رهبری است و به عنوان پایگاه و مرکز نزدیک به ذهن و گوش و جسم مردم در سراسر کشور ادامه ‌دهنده خط و جریان رهبری و هدایت جامعه اسلامی است تأسی‌اش از سیره امامین انقلاب در مردم‌باوری، مردمداری و مردم محوری، نه تنها باید بیشتر از همه باشد بلکه باید الگو و شاخص زیست روحانیت در متن و بطن جامعه و مردم نیز باشد.

خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «رفتار امام‌ جمعه باید مردمی باشد، سلوک مردمی، سلوک مردمی چیست؟ این است که شما به‌عنوان یک فردی از مردم بروید بین مردم با آن‌ها حرف بزنید از مردم فاصله نگیرید فقط با یک جمع مخصوص و ممتازی نشست و برخاست نکنید و گاهی اگر لازم شد به خانه‌های مردم بروید، زیر سقفشان و روی فرششان بنشینید با آن‌ها احوال‌پرسی کنید، صرف این رفتن میان مردم خود این یک کار مهم است».

وی خاطرنشان کرد: اساساً لباس روحانیت لباس قبول مسئولیت اجتماعی است و قله این مسئولیت‌پذیری داشتن روحیه پدرانه در مواجهه با مردم است به همین جهت است که امام الائمه بر رفتار پدرانه ائّمه جمعه بسیار تأکید دارند و به نظر ایشان انس با جوانان، راه تشخیص سئوالات آن‌ها است.

حجت الاسلام ساداتی گفت: حماسه عاشورا را باید حماسه‌ای قرآن‌محور و قرآن‌مدار بدانیم چراکه حضرت سیدالشهداء علیه السلام از بدو شروع نهضت عاشورا تا مجلس شام قرآن می‌خواندند، گفتمان حسینی توجه دادن به خطر فراموشی یاد خداست در واقع در تحلیل قرآنی فاجعه کربلا نتیجه استحواذ شیطان است.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب یادآور شد: سیدالشهداء علیه السلام مکرراً ما را به یک آیه شاخص قرآن توجه می‌دهند آیه بسیار مشهور «حزب الشیطان»،  کلمه کلیدی این آیه «استَحُوَذ» است، استحوذ علیهم الشیطان؛ یعنی شیطان چنان بر آن‌ها تسلط یافته که گویی سوار آنان شده و آن‌ها را می‌راند.

وی اذعان کرد: این گفتمان حسینی(ع) به ما یاد می‌دهد که برای ماندن در طرف درست تاریخ و عضویت در سپاه تاریخی جبهه حق، باید از استحواذ شیطان بیرون بيایيم.

حجت الاسلام ساداتی تاکید کرد: خطرناک‌تر از استحواذ فردی، استحواذ اجتماعی شیطان است، چالش اصلی جبهه حق در مقابله با باطل این است که باطل لخم و لخت به میدان نمی آید بصورت شبهه‌ای یعنی باطل حق‌نماء می آید .

خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: استحواذ اجتماعی شیطان جامعه را تا فاجعه کربلا به حضیض می‌برد ، خیلی باید مراقب جامعه باشیم خواص نباید مردم را در حملات شیطان و جنود شیطان رها کرده و تنها بگذارند ، همین جلسات و منبر ها و روضه ها عظیم تربن کارهای فرهنگی برای هدایت و نجات جامعه است همین نماز جمعه مانع استحواذ اجتماعی شیطان می گردد./1400/

ارسال نظرات