۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۷۶۲۱۷۴
گزارشی از بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی شهرکرد؛

تاکید قاضی‌القضات بر بهره‌مندی زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی/ سازش دو طایفه پس از سه سال با حضور رئیس عدلیه

تاکید قاضی‌القضات بر بهره‌مندی زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی/ سازش دو طایفه پس از سه سال با حضور رئیس عدلیه
رئیس قوه قضاییه در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی، به شهرستان شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در جریان بازدید صبح امروز خود از زندان شهرکرد، با فردی مواجه شدم که یازده سال است به سبب عجز از پرداخت بدهی خود به یک بانک در زندان است؛ نامبرده در سال ۱۳۸۸ طی دو فقره، مجموعاً یک میلیارد تومان برای فعالیت تولیدی از بانک تسهیلات دریافت کرده بود، اما در بازپرداخت به مشکل خورده بود و با وجود آنکه مبلغ سه میلیارد را بازگردانده بود، اما هنوز در زندان بود چرا که بواسطه تأخیر تأدیه، بدهی او به ۱۷ میلیارد رسیده و هر میزان که در زندان باشد، این بدهی افزون‌تر می‌شود؛ من در همان محل زندان، با مدیرعامل بانک مذکور تماس گرفتم تا مشکل این فرد در چهارچوب موازین قانونی حل شود؛ اکنون از جانب مدیران بانک مذکور به من اطلاع دادند که مشکل این فردِ محکوم، از ناحیه بانک حل شده و نتیجتاً اگر مانع قانونی دیگری وجود نداشته باشد، این فرد پس از یازده سال می‌تواند از زندان آزاد شود. هدف من از طرح این موضوع آن بود که ما مسئولان می‌توانیم بسیاری از مسائل و مشکلات مردم را با پیگیری‌های خود مرتفع کنیم.

پیگیری میدانی رئیس قوه قضاییه در مورد یک زندانی او را در آستانه آزادی قرار داد؛ طعم شیرین آزادی پس از ۱۱ سال

رئیس دستگاه قضا در ادامه بر ضرورت احصاء ظرفیت‌ها و مشکلات و اولویت‌های استان چهارمحال و بختیاری توسط مسئولان استانی تاکید کرد و گفت: یکی از مسائلی که تقریباً در تمامی استان‌های ما وجود دارد، مسئله وقف است؛ برای نمونه زمین یا قریه‌ای حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال پیش وقف شده، اما حدود و ثغور آن مشخص نیست و همین مقوله مشکلاتی را برای مردم منطقه‌ای ایجاد کرده و صدور اسناد مربوطه را با مشکل مواجه کرده است؛ این مسئله‌ای است که ما کارگزاران حکومت باید درصدد رفع آن برآییم؛ من نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کرده‌ام.

روایت رئیس قوه قضاییه از شرایط کشور پس از شهادت رئیس جمهور محبوب و همراهانش

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به برخی از مسائل روز کشور گفت: پس از حادثه تلخی که به شهادت رئیس‌جمهور محبوب و همراهانش انجامید، دشمنان ما سرمست شدند و درصدد برآمدند که توطئه‌های امنیتی و اجتماعی و اقتصادی خود را به پیش ببرند، اما هوشیاری مردم و مسئولان و نیرو‌های بخش‌های مختلف امنیتی و نظامی و انتظامی و قضایی و سیاسی و در مجموع همه ارکان نظام، اجازه هیچگونه عرض اندامی به دشمنان برای تهدید و تحدید امنیت مردم را نداد.

 

رئیس قوه قضاییه گفت: طی مدت اخیر سه انتخابات مهم در سراسر کشور ما برگزار شد و علی‌رغم توطئه‌های دشمنان برای اقدامات ایذایی، تقریباً هیچ مسئله امنیتی خاصی در کشور به وقوع نپیوست و هیچ کاری بر روی زمین نماند. البته در جریان انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه گذشته، عده‌ای در داخل، از تحریم انتخابات سخن گفتند که آن‌ها امروز در پیشگاه ملت، نادم و پشیمان هستند.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: دشمنان و شیطان صفتان بدانند که در سیاست‌های اصولی نظام هیچ خللی ایجاد نشده است و همگان نیز مشاهده کردند که رئیس‌جمهور منتخب ما در حوزه سیاست خارجی در نخستین کنش خود با سران و رهبران محور مقاومت تماس برقرار کرد و در حوزه داخلی هم که وی خود را ولایتمدار و ملتزم به اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری می‌داند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «حیدری» استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به حل بخش قابل توجهی از چالش‌های آبی این استان گفت: در نتیجه اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف به‌ویژه اقدامات جهاد آبرسانی و قرارگاه امام حسن (ع)، بخش قابل توجهی از چالش‌های آبی استان چهارمحال و بختیاری حل شده و اقدامات موثری در این حوزه صورت گرفته است. 

وی افزود: حضور مسئولان و مدیران استان چهارمحال و بختیاری در بین مردم و پیگیری میدانی مسائل یکی از رویه‌های ثابت ماست. 

حیدری ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان را تکلیف خود می‌دانیم و برای این منظور نیز طی مدت اخیر برای استقرار و فعالیت ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح استان چهارمحال و بختیاری مکان‌یابی انجام داده‌ایم. 

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین از صدور ۸۰ مجوز گردشگری و بوم گردی در سطح این استان طی ۳ سال گذشته خبر داد.

«منتظری» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه گفت: امروز سند راهبردی تحول و پیشرفت استان چهارمحال و بختیاری تدوین شده و کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که برنامه‌های خود را بر مبنای این سند اجرا کنند؛ همچنین توزیع اعتبارات را در سطح استان از روش سنتی به روش هوشمند تغییر داده‌ایم. 

«برزگر» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به رشد ۸۰ درصدی خرید تضمینی گندم در استان چهارمحال و بختیاری طی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ گفت: بیش از دو میلیون تن محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در سطح استان چهارمحال و بختیاری تولید شد. 

وی همچنین با اشاره به تنوع گونه‌های گیاهی و دامپروری در استان چهارمحال و بختیاری، بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع چالش‌های آبی این استان تاکید کرد. 

«رحمتی» مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه از تولید ۵۰ محصول صنعتی استراتژیک در این استان خبر داد و گفت: ۹۱ درصد از صادرات استان چهارمحال و بختیاری مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است و امروز شاهد فعالیت بیش از هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی در سطح استان هستیم. 

«زارع» رئیس اتاق بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به اهتمام دادگستری این استان در زمینه برپایی جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، از تخصیص سه شعبه قضایی ویژه برای رسیدگی به مشکلات بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری قدردانی کرد. 

وی در همین زمینه تاکید کرد: تقویت بخش خصوصی از بسیاری از مسائلی که به جرم و جنایت ختم می‌شود پیشگیری می‌کند. 

«عزیزی» رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه به مشکلات مربوط به حوزه آب و جاده این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری نسبت به جمعیت خود شاهد بیشترین میزان تصادفات است و دلیل اصلی این موضوع، کمبود جاده‌های مناسب در سطح استان است. 

وی همچنین با اشاره به موضوع سد غدیر باباحیدر و عدم آبگیری این سد، خواستار حل این مشکل از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط شد. 

سازش دو طایفه پس از سه سال با حضور رئیس عدلیه

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن حضور در همایش ستاد صبر، طی سخنانی در جمع فعالان عرصه صلح و سازش با اشاره به آیات ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره مبارکه آل‌عمران، که خداوند می‌فرماید «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» اظهار کرد: کسانی که در همه حال حتی در حال تنگدستی، انفاق می‌کنند و خشم خود را کنترل می‌کنند در زمره محسنین هستند و محبوب خداوند می‌باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: شما فعالان و تلاشگران عرصه صلح و سازش، علاوه بر زحماتی که متحمل می‌شوید و بعضاً برای به صلح و سازش کشاندن اختلافات و دعاوی، از آبرو و جسم‌تان نیز مایه می‌گذارید، شایسته است در عرصه فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شدن صلح و سازش نیز کوشا باشید و نهضت صلح و سازش را تبلیغ کنید.

بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی شهرکرد؛ تاکید قاضی‌القضات بر بهره‌مندی زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی/ سازش دو طایفه پس از سه سال با حضور رئیس عدلیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بعضاً لازم است کسانی‌که در جریان دعاوی و اختلافات، از حق خود می‌گذرند و می‌بخشند را برای بازدید به زندان‌ها برد تا آن‌ها از نزدیک مشاهده کنند که چه کار بزرگی را با بخشش خود انجام دادند و بعضاً از زایل شدن زندگی یک جوان و خانواده‌اش جلوگیری به عمل آوردند.

رئیس عدلیه با اشاره به بازدید امروز خود از زندان مرکزی شهرکرد گفت: در جریان بازدید از زندان مرکزی شهرکرد، در بند جوانان این زندان حضور یافتم؛ محکومانی که آنجا بودند فرزندان ما هستند و جایشان زندان نیست؛ درست است که برخی از آن‌ها مرتکب جرایمی شده‌اند و اقدامات ناپسندی را انجام داده‌اند، اما به هر ترتیب، همه ما باید کمک کنیم تا آن‌ها نجات پیدا کنند و آینده‌شان تضمین
شود؛ در این زمینه شما فعالان عرصه صلح و سازش نیز می‌توانید منشأ اثر باشید.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما در قوه قضاییه اهتمام داریم که مقدمات و تمهیدات مشارکت فعالان عرصه صلح و سازش را بیش از پیش در جریان حل اختلافات و دعاوی، فراهم آوریم؛ در همین راستا برای کمک و مساعدت شما خیرین و فعالان عرصه صلح به زندانیان و مددجویان، زمینه‌ها را فراهم آورده‌ایم.

رئیس قوه قضاییه:کاری که اولیای دم در صرف نظر کردن از قصاص می‌کنند بسیار ارزشمند است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تشریح مزایا و مواهب صلح و سازش در دعاوی و اختلافات گفت: در بسیاری از اختلافات و دعاوی، گاهی وساطت و پادرمیانی یک فرد ریش‌سفید و معتمد، بسیار راهگشاتر از طی فرآیند رسیدگی به پرونده در دادگاه و محکمه است؛ حل و فصل دعاوی و اختلافات به این صورت و ترتیبات، برای طرفین شیرین‌تر و پرحلاوت‌تر از رفع مخاصمات در دادگاه است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصویب قانون شورا‌های حل اختلاف گفت: اهتمام ما در قوه قضاییه آن است که بسیاری از مفاد این قانون را پیش از موعد عملیاتی سازیم تا فرایند به صلح و سازش کشاندن پرونده‌ها هرچه بیشتر تقویت و تسهیل شود و مسائل مرتبط با کارکنان شورا‌های حل اختلاف نیز هرچه زودتر و بهتر، سامان یابد.

بحث مهم و حقوقی رئیس قوه قضاییه در مورد یک مورد مبتلابه جامعه؛ آیا کسی که دو سال پیش ۱۰ سکه دزدیده باید امروز که دستگیر شد به قیمت دو سال پیش سکه‌ها را برگرداند؟

در زمان انتخابات حرف‌هایی زده شد و کارهایی اتفاق افتاد که خوب نبود؛ فضا را آرام کنیم کار کشور پیش برود

رئیس عدلیه با اشاره به مسائل روز کشور و ضرورت رسیدن به تفاهم بیش از پیش برای پیشبرد هرچه مطلوب‌تر امور، گفت: با اهانت و تحقیر یکدیگر و با رقابت‌های بی‌جا جز مشکل آفرینی و دردسر و مظلمه دنیا و آخرت چیزی نصیب ما و جامعه نمی‌شود؛ ما دو مرحله انتخابات را پشت سر گذاشته‌ایم در جریان رقابت‌های انتخاباتی یک سری حرف‌ها زده شد که خوب نبودند و برخی برای دنیای دیگران، آخرت خود را خراب کردند؛ علی‌ایّحال این مسائل تمام شده و باید آن‌ها را کنار بگذاریم؛ با دعوا و درگیری امور کشور پیش نمی‌رود.

گفتنی است در این همایش، با حضور رئیس قوه قضاییه «آیین خون‌بس» برگزار شد و طی آن دو طایفه که به مدت سه سال به دلیل وقوع یک قتل دچار اختلاف شده بودند، با یکدیگر سازش کردند؛ در جریان این آیین، اعضای خانواده مقتول اعلام کردند که به عشق امام حسین علیه‌السلام بخشیدند و بدون دریافت یک ریال دیه، از حق خود گذشتند.

نقش مهم صلح‌یاران در خاتمه دادن به پرونده‌های قضایی پر دردسر

حجت‌الاسلام والمسلمین «صادقی» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه نیز در این مراسم با اشاره به وجود هزار و ۴۰۰ صلح‌یار، ۳۵۸ هیئت صلح، ۳۴ طلایه‌دار صلح و ۹ سفیر صلح در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: سال گذشته به همت این صلح‌یاران، ۱۹۳ زندانی آزاد شدند و ۲۷ نزاع دسته جمعی نیز به مصالحه ختم شد.

وی افزود: در نتیجه تلاش و همراهی صلح‌یاران و شورای حل اختلاف طی سال ۱۴۰۲، از ۱۲ پرونده آماده اجرای حکم قصاص در ۱۰ پرونده رضایت اخذ شد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: امروز ۱۸ داور و ۲۲ میانجیگر استان چهارمحال و بختیاری پروانه فعالیت خود را دریافت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی گفت: همه باید با هم تلاش کنیم تا فرهنگ مراجعه مردم به نهاد‌های غیرقضایی از جمله داوری، میانجی‌گری و شورای حل اختلاف را گسترش دهیم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه همچنین با اشاره به در جریان بودن پویش «به عشق امام حسین علیه‌السلام می‌بخشم» از محرم تا اربعین سال جاری، گفت: خطه چهارمحال و بختیاری، خطه عاشقان و محبان اهل بیت (ع) است و در این دیار هرگاه نام معصومین علیهم‌السلام برده می‌شود، همه برای ایثار و از خود گذشتگی آماده هستند.

خانواده مقتول در حضور رئیس قوه قضاییه صورتجلسه بخشش قاتل را امضا کردند؛ پدر و مادر مقتول به عشق امام حسین (ع) قاتل فرزندشان را بخشیدند

«شیخ‌پور» رئیس مرکز شورای حل اختلاف استان چهارمحال و بختیاری نیز طی سخنانی گفت: طی سال گذشته در نتیجه تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای که صورت گرفت، ۳۲ درصد از پرونده‌های قابل سازش در استان چهارمحال و بختیاری، به صلح و سازش ختم شد.

«بلالی» نماینده سفیران صلح استان چهارمحال و بختیاری نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: ما کار صلح و سازش را برای رضای خداوند متعال انجام می‌دهیم و در این مسیر هرگونه ناملایمتی را نیز تحمل می‌کنیم.
گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم، آیین ادای سوگند داوران و میانجی‌گران استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و از تعدادی از صلح‌یاران و فعالان عرصه صلح و سازش این استان تقدیر به عمل آمد. 

بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی شهرکرد

رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید خود از زندان مرکزی شهرکرد که «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها و مقامات قضایی استان نیز وی را همراهی می‌کردند، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف این زندان، از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسئولان ذیصلاح صادر کرد.

قاضی‌القضات در جریان سرکشی امروز خود از زندان مرکزی شهرکرد، همچون همه بازدید‌های خود از ندامتگاه‌های سراسر کشور، از بند‌های مختلف این زندان بازدید به عمل آورد و با مددجویان به گفتگو پرداخت.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی شهرکرد، وی در گفتگوی چهره‌به‌چهره با متهمان و محکومانِ مستقر در این زندان، در خصوص اتهام و جرم ارتکابی آنها، مدت زمان سپری شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد. 

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از زندان مرکزی شهرکرد، از بند جوانان این زندان سرکشی کرد و با مددجویان این بند به گفتگو پرداخت.

رئیس دستگاه قضا خطاب به مددجویان این بند گفت: شما جوان هستید، باید با متولیان آموزشی زندان، نهایت همکاری را کنید تا فرآیند بازاجتماعی شدن شما تسهیل و تسریع شود؛ باید تمام همت خود را مصروف کنید که با کسب یک مهارت و حرفه در زندان به آغوش جامعه بازگردید و خانواده خود را سربلند کنید؛ باید بدانید اینکه شما الان در زندان هستید، برای والدین و خانواده‌تان بسیار سخت و صعب می‌گذرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خطاب به این مددجویان جوان گفت: وقتی از زندان آزاد شدید باید با خود عهد ببندید که دیگر هیچگاه مرتکب جرمی نشوید؛ چرا که درصورت تکرار جرم از ناحیه شما، اعمال ارفاقات قانونی، سخت و بعضاً ناممکن خواهد بود.

رئیس عدلیه در گفتگو‌های خود با مددجویان زندان مرکزی شهرکرد ضمن اشاره به سیاست‌های قوه قضاییه در راستای حبس‌زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، با تاکید بر این موضوع که مرتکبین جرائم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفو‌ها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آن‌ها نمی‌شود، خطاب به زندانیان زندان مرکزی شهرکرد گفت: در صورت بهره‌مندی از تأسیسات ارفاقی و آزادی، به گونه‌ای رفتار‌های اجتماعی و زندگی خود را به پیش ببرید که دیگر تحت هیچ شرایطی گذر شما به زندان و بازداشتگاه نیفتد. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه بازدید خود از زندان مرکزی شهرکرد، از بند زندانیان مالی این زندان نیز بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

تماس مهم رئیس قوه قضاییه با رئیس یک بانک؛ محکوم یک میلیارد وام گرفته و تا الان سه میلیارد پس داده اما هنوز زندان است!/ جلسه بگذاریم مشکل این دست محکومان را بررسی کنیم

یکی از زندانیان بند مالی زندان مرکزی شهرکرد، فردی بود که در سال ۱۳۸۸ به منظور راه‌اندازی دامداری، ۵۰۰ میلیون تومان از یک بانک تسهیلات دریافت کرده بود و به سبب زیان کردن و تلف شدن دام‌ها، در بازپرداخت تسهیلات به مشکل خورده بود و از سال ۱۳۹۲ در زندان بود. به موجب سخنان این زندانی، بدهی او اکنون به بانک مذکور، با احتساب تاخیر تأدیه، به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. آنطور که این زندانی مدعی بود در طول یازده سالی که زندان بود، به سبب عجز از تودیع وثیقه، نتوانسته بود از مرخصی بهره بگیرد و نتیجتاً خانواده او نیز از هم پاشیده بود.

رئیس دستگاه قضا پس از استماع سخنان این مددجو، دستور داد تا فی‌المجلس با مدیرعامل بانک مذکور تماس برقرار کنند؛ در جریان این تماس، رئیس عدلیه خطاب به مدیر عامل بانک مذکور توصیه کرد برای رفع مشکل این محکومِ بدهکار، مساعدت‌های لازم و قانونی صورت گیرد.

 البته رئیس قوه قضاییه در همان تماس تلفنی از محل زندان شهرکرد خطاب به مدیرعامل بانک مذکور این نکته را نیز متذکر شد که هدف من از برقراری این تماس از محل زندان، صرفاً رفع مشکل این مددجو نبود بلکه تاکید دارم همه متولیان سیستم بانکی کشور با مسئولان ذیربط قضایی و اجرایی و تقنینی باید نشست‌های مستمری را برگزار کنند تا مشکل و معضل بازپرداخت تسهیلات و نحوه تعیین تأخیر تأدیه، مرتفع شود.

قاضی‌القضات خطاب به این مدیر بانکی تصریح کرد: بانک‌ها وقتی تسهیلات ارائه می‌کنند باید تضامین و وثایق لازم و کافی را از تسهیلات‌گیرنده اخذ کنند تا چنانچه فرد در بازپرداخت تسهیلات به مشکل خورد، بانک بتواند از همان محل وثایق، حقوق خود را استیفا کند و اینگونه شاهد نباشیم که فردی عاجز از بازپرداخت تسهیلات دریافتی، یازده سال در زندان بماند و مقوله‌ی تأخیر تأدیه نیز بدهی او را چندبرابر کند! و سال‌ها نیز این روند ادامه دارد بدهی هر سال بیشتر و بدهکار هم در زندان شرایط برایش سختتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه حضور خود در بند مالی زندان مرکزی شهرکرد خطاب به مددجویان گفت: یکی از دلایل افزایش بدهی زندانیان مالی، مسئله محاسبه تأخیر تأدیه است؛ در این رابطه دستور صادر کرده‌ایم که نحوه محاسبه تأخیر تأدیه بدهی در همه دادگستری‌ها بصورت یکسان و سالیانه باشد نه ماهیانه؛ همچنین در خصوص دریافت «خسارت مرکب» نیز تمهیداتی برای اصلاح قانون اندیشیده‌ایم.

انتقاد رئیس قوه قضاییه به حکم سنگین یک قاضی/ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: من هم توان پرداخت ماهی یک سکه برای مهریه را ندارم

در ادامه حضور قاضی‌القضات در زندان مرکزی شهرکرد، یکی از زندانیان محکومِ مهریه اعلام کرد که از پرداخت حتی یک قطعه سکه در ماه نیز عاجز است که در این هنگام، رئیس قوه قضاییه خطاب به این محکوم گفت که من و بسیاری از اشخاص دیگری که اینجا هستند نیز قادر به پرداخت ماهیانه یک سکه نیستیم، در اینجا قاضی‌القضات خطاب به همگان توصیه کرد که در هنگام هر عقد و توافق و معامله‌ای، به وسع و تمکن مالی و ظرفیت‌های خود بنگرند و زیر بار تعهداتی که از توان‌شان خارج است نروند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خطاب به مددجویان زندان مرکزی شهرکرد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری و میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک‌تک نامه‌ها و درخواست‌های مدجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد. 

همچنین طبق اعلام رئیس زندان مرکزی شهرکرد، این زندان بالاترین نرخ اشتغال زندانیان را دارد. علاوه بر این، مددجویان این ندامتگاه نیز از رییس زندان که مستمراً و شبانه‌روزی مشغول رفع مشکلات زندانیان است، قدردانی کردند.

وقتی رئیس قوه قضاییه مثل یک بازپرس در مورد پرونده محکوم تحقیق می‌کند

شایان ذکر است، مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری از رئیس قوه قضاییه درخواست کردند که زندانیان واجد شرایط این زندان به مدت یک هفته به مرخصی اعزام شوند که رییس عدلیه، مشروط بر آنکه تنها زندانیان واجد شرایط به مرخصی اعزام شوند و از اعمال ارفاقات به محکومان جرائم خشن و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم جلوگیری شود، با این پیشنهاد موافقت کرد.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تاکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصاً چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است؛ رئیس قوه قضاییه در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقاء وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است. 
 
«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکرد‌های تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضاییه می‌باشد.

ارسال نظرات