۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۷۶۲۰۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

کربلا مظهر اراده و بصیرت بود

کربلا مظهر اراده و بصیرت بود
اصفهان – زجاجی با بیان اینکه کربلا مظهر اراده و بصیرت و اوج اعتقاد و سیاستمداری بود، گفت: در کربلا بعد از امام حسین (ع) ابوالفضل العباس و علی اکبر (ع) سیاستمدارترین افراد بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مجید زجاجی صبح امروز در نخستین روز از مراسم پر فیض زیارت عاشورا که در خانه تاریخی آل یاسین برگزار شد، گفت: یکی از آیاتی که مکرر در مسیر کربلا و روز عاشورا خوانده شد آیه ۲۳ سوره احزاب است.

وی افزود: همه ما مامورو به انجام تعهد هستیم و این تعهد در قرآن و آیات حتی دعا و زیارت نامه‌ها از جمله زیارت عاشورا ذکر شده و از خداوند می‌خواهیم تا به تعهد و انجام وظیفه خود پایبند باشیم، چرا که برخی به این تعهد پایبند بودند و در این راه هم به شهادت رسیدند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: کربلا و نهضت کربلا یک امر اتفاقی نیست، بلکه کربلا امری همراه با اراده و انگیزه و همیت است که همه حتی بچه‌ها در حد فهم خود می‌دانند در چه مسیری و برای چه کاری حرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه کربلا مظهر اراده، بصیرت و اوج اعتقاد و سیاستمداری بود، اظهار داشت: در کربلا بعد از امام حسین (ع) ابوالفضل العباس مظهر اراده و شناخت و علی اکبر (ع) سیاستمدارترین افراد بودند.

زجاجی با اشاره به تعبیر قاسم بن الحسن از شهادت به عنوان «احلی من العسل»، گفت: قاسم ابن الحسن اتفاقی نگفت «احلی من العسل»، بلکه با اراده و با انگیزه گفت، چرا که امام حسین (ع) شب قبل از عاشورا اتمام حجت کرده بود همه به شهادت می‌رسند و زن‌ها به اسارات خواهند رفت.

به گفته وی استفاده قاسم ابن الحسن از کلمه احلی من العسل برای این است که بگوید همانگونه که عسل جامعه را در برابر میکروب‌ها واکسینه می‌کند، کشتن من نیز جامعه را از انحراف نجات می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه از کربلا به عنوان یک دانشگاه نام برد و گفت: کربلا دانشگاهی بود که در تمامی زمینه‌ها استادان برجسته‌ای داشت که در آزمون بسیار سخت و دشواری قبول شدند.

وی همچنین فلسفه قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در دوره‌ای که ارزش‌های اسلامی جابجا شده و شراب خواری و بی بندوباری نشانه روشنفکری شده بود، امام حسین (ع) برای نجات اسلام قیام کرد.

به گفته وی شرایط حاکم بر فضای سیاسی آن روز و تهدید خاندان بنی امیه برای نابودی شجره طیبه توحید سبب شد تا امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کند و حادثه عاشورا رقم زده شود.

مراسم زیارت عاشورا همه ساله در دهه دوم ماه محرم از سوی روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری کاشان در خانه تاریخی آل یاسین برگزار می‌شود، بیش از یک قرن است که مرثیه خوانی در خانه‌ی تاریخی آل یاسین کاشان برگزار می‌شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات