۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۷۶۲۰۳۲
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

لزوم توسعه مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان

لزوم توسعه مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان
آیت الله اعرافی با اشاره به تلاش‌های منجر به توسعه مناسبات ایران و روسیه در این نمایندگی دیپلماتیک، گفت:‌ ضروری است که یک نقشه راه ۵۰ یا یکصد ساله برای مناسبات دو کشور ترسیم کنیم و مناسبات را در این چارچوب دنبال کنیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی که بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه ابریشم معنوی» به این کشور سفر کرده است،‌ این سخنان را شامگاه یکشنبه در نشستی با سفیر، دیپلمات‌ها و رؤسای نهادهای ایرانی در اقامتگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بیان کرد.

رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حضور خود در حدود یکصد کشور جهان و نشست با نخبگان و صاحب‌نظران این کشورها طی چهار دهه گذشته گفت: اگر گفتمان انقلاب اسلامی ایران که سهامدار اصلی آن، مردم ایران هستند، به شکل صحیحی در جهان ترویج و تبیین شود، مخاطبان بسیاری در مناطق مختلف جهان خواهد داشت.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

آیت الله اعرافی با اشاره به مباحث طرح شده در این نشست از سوی سفیر، دیپلمات‌ها و دیگر رؤسای نهادهای ایرانی فعال در روسیه گفت:‌ انسجام، تعامل و هماهنگی در سفارت ایران در مسکو، امر مغتنمی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاش‌های منجر به توسعه مناسبات ایران و روسیه در این نمایندگی دیپلماتیک گفت:‌ ضروری است که یک نقشه راه ۵۰ یا یکصد ساله برای مناسبات دو کشور ترسیم کنیم و مناسبات را در این چارچوب دنبال کنیم.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در تعاملات بین ملت‌ها خاطرنشان کرد: همانگونه که انتظار است دستگاه‌های فرهنگی در خارج کشور مصالح و رویکردهای کلان نظام را در مناسبات رعایت کنند، دستگاه‌های دیگر نیز از پیشرفت و ارتقای مسائل علمی و معرفتی در روابط دوجانبه حمایت کنند که این همان موضوعی است که در دیدارها با وزیران امور خارجه در دولت‌های مختلف همواره مورد مطالبه بوده است.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به وجود طیف گسترده‌ای از نظرات درباره مناسبات تهران – مسکو خاطرنشان کرد: اگر نگاه کلان و راهبردی به شرق جهان به ویژه روسیه داشته باشیم، می‌توان بسیاری از گره‌ها را در مناسبات دوجانبه گشود و در این میان،‌ نباید از نقش و اهمیت بخش خصوصی برای ارتقای مناسبات غافل شد.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح موضوع اهمیت راه‌اندازی شبکه تلویزیونی برون‌مرزی ایران به زبان روسی از سوی سفیر و برخی حاضران در این نشست، بر پیگیری و تحقق این پیشنهاد تأکید کرد.

آیت الله اعرافی در بخش آغازین سخنان خود نیز به برخی ابعاد قیام حضرت سید الشهدا (ع) اشاره کرد و نامه امام حسین (ع) به محمد حنفیه را پیام عرفانی عاشورا خواند و گفت: در این پیام، امام حسین (ع) کوچکی دنیا و بزرگی جهان آخرت و عالم قدسی را یادآور شده است.

وی همچنین سخنان حضرت سید الشهدا (ع) قبل از شهادت خطاب به یاران مبنی بر اختیار آنها بر همراهی قیام را به مثابه پیام اجتماعی و سیاسی عاشورا دانست و گفت: بنا بر تجربه تاریخ، اگر پرچمی به نام دین و ارزش‌های الهی بلند شد، هرکسی که از آن رو گرداند، روی خوشبختی و سعادت را نمی‌بیند، همچنانکه افرادی که در عاشورا به فیض شهادت نرسیدند و از همراهی قیام بازماندند، سرنوشتی همراه با خفت و خواری را در پی داشتند.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این نشست گزارشی از روند توسعه مناسبات دوجانبه و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد.

در این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی بخت‌آور رئیس مرکز اسلامی مسکو برگزار شد،‌ جلالی به روند تهیه پیش‌نویس موافقتنامه جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت:‌ این موافقتنامه پس از اصلاحات مورد نظر دو کشور، نهایی و پاراف شده است و پس از امضای وزیران امور خارجه دو کشور،‌ در مجالس دو کشور بررسی خواهد شد و روال قانونی آن ادامه خواهد یافت.
سفیر ایران در روسیه همچنین به ارائه گزارشی از روند همکاری‌ها در کریدور شمال – جنوب پرداخت و بر اهمیت شتاب‌بخشی به رفع موانع فراروی بهره‌گیری از این ظرفیت ترانزیتی در راستای منافع کشور تأکید کرد.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

جلالی خاطرنشان کرد:‌ بخش شرقی کریدور شمال – جنوب در سال ۲۰۲۳ میلادی برای نخستین بار راه‌اندازی شده است و ۶۵۰ هزار تن کالا از مسیر روسیه – قزاقستان – جمهوری ترکمنستان – ایران و بالعکس در این سال حمل شد و هدفگذاری دو کشور در سال ۲۰۲۴ دستیابی به رقم دو میلیون تن کالا در مبادلات کالا در این مسیر است.

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب در مسیر زمینی دریایی که از دریای خزر عبور می‌کند نیز در سال ۲۰۲۳ با حداکثر ظرفیت فعال بود و حدود ۱۰ میلیون تن کالا در این مسیر حمل شد و در بخش غربی کریدور که از روسیه،‌جمهوری آذربایجان و ایران می‌گذرد نیز سه میلیون تن طی سال گذشته میلادی حمل شد.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات بین‌المللی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی که در بُعد داخلی مبتنی بر نفی استبداد و طاغوت بود، در بُعد مناسبات خارجی، بر استقلال کشور بنیان گذاشته شد و از این رو، شعار نه شرقی و نه غربی را در دستور کار داشت؛ پس از فروپاشی قدرت شرق، نیز رویکرد انقلاب اسلامی، مخالفت با جهان تک قطبی بود و امروز روسیه و شمار دیگری از کشورهای دیگر در واکنش به اقدامات غرب، به گفتمان ایران پیوسته‌اند و اینگونه گفتمان ضدساختار قدرت در دنیا شکل گرفت.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

در این نشست، شماری از دیپلمات‌ها و رؤسای نهادهای ایرانی در روسیه به طرح‌ دیدگاه‌های خود در زمینه راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و دیگر عرصه‌ها پرداختند.

آیت‌الله اعرافی: مناسبات علمی و معرفتی با کشورهای جهان توسعه یابد

آیت‌الله اعرافی روز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم » به این کشور سفر کرد و در این اجلاس سخنرانی خواهد نمود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بدو ورود به فرودگاه شرمیتووا مسکو مورد استقبال کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و برخی از روسای نهادهای فرهنگی ایرانی مستقر در مسکو قرار گرفت.

آیت الله اعرافی طی اقامت در مسکو با تعدادی علما و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی و برخی ازمقامات دولتی ، پارلمانی و شخصیت‌های دینی ، مذهبی و علمی روسیه دیدار خواهد کرد.

طبق اعلام برگزار کنندگان، کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم » عرصه‌ای است برای گفتمان رهبران مذهبی و سیاسی و نمایندگان مجامع علمی و اجتماعی‌ در اوراسیا، با هدف هماهنگی و یکسان‌سازی مواضع مشترک مبتنی بر ارزش‌های سنتی انسانی، در مقابله با تهدیدهای جهان امروز و صیانت از توسعه‌ آتی میراث فرهنگی‌- مذهبی ملت‌ها.

کنفرانس مذکور قرار است طی هفته جاری با حضور نمایندگان دینی کشورهای عضو بریکس در کازان برگزار شود.

ارسال نظرات